Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bölgesel İktisat | IKT 471 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ABİDİN ÖNCEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bölgesel İktisat teorileri kapsamında, bir ülkede bölgeler arası dengesizliklerin nedenleri ortaya koymak, bölgelerarası dengesizliklerin giderilmesinde izlenecek politikaların amaç ve araçlarını analiz etmek ve bölgeler arası dengesizliklerin giderilmesinde ne gibi teşvik politikalarının uygulanması gerektiği ve yeni sanayi odaklarının bölgesel dengesizlikleri gidermedeki rolünü Türkiye ekseninde tartışmaktır.
|
Dersin İçeriği | Derste öncelikle bir ülkede bölgeler arası gelişme farklılıklarının nedenlerini teorik olarak incelenmesinden sonra, bölgesel dengesizliklerin giderilmesinde üç bölge kavramı ve bölgesel dengesizliklerin yararları ve sakıncalarını değerlendirilecek, Türkiye’de bölgelerarası gelişme farklılıklarının nedenleri tarihsel olarak ve planlı dönemlerde dahil olmak üzere ele alınarak, sorunlu bölgelerin gelişmesinde bölgesel projelerin rolleri tartışılacak, bölgelerarası gelişme farklılıklarını azaltmaya yönelik politikaların amaç ve araçları ile yeni sanayi odaklarının bölgelerarası gelişmedeki rolleri analiz edilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | bölgelerarası dengesizlikleri tanımlar ve tasnif eder. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarının nedenlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarının giderilmesi için kullanılabilecek uygun araçları ayırt eder | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Türkiye'de bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarının nedenlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türkiye'de bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarını gidermek için uygulanan politikaları analiz eder. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | AB ülkelerinde bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarını analiz eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | bölgesel kalkınmada kullanılabilecek teşvik politikalarını analiz eder | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bölgesel İktisat Teorileri Çerçevesinde Bölgelerarası Dengesizliklerin Nedenleri | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
2 | Faaliyetlerin Alanda Dağılma Nedeni Olarak, İşletmelerin Kuruluş Yeri Seçimi Kararı: Taşıma Harcamaları ve Dışsal Ekonomiler | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
3 | Bölgesel Farklılıklar ve Sosyal Problemler: Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkeler açısından Değerlendirme | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
4 | Bölgesel Dengesizliklerin Giderilmesinde Ekonomik Alan ve Üç Bölge Kavramı, Ekonomik Etkileri | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
5 | Bölgesel Dengesizliğin Ortaya Çıkış Nedenleri, Karşılaşılan Problemler ve Yansımaları | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
6 | Bölgesel Dengesizliğin Yararları, Sakıncaları ve Ekonomik Etkileri | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
7 | Türkiye’de Bölgelerarası Farklılıkların Ortaya Çıkış Nedenleri Karşılaşılan Problemler ve Yansımaları | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
8 | Türkiye’de Planlı Döneme kadar Bölgelerarası Gelişme Farklarının Gelişimi ve Azaltmaya Yönelik Politikalar | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
9 | ara sınav | |
10 | Türkiye’de Planlı Dönemlerde Bölgelerarası Gelişme Farklarını Azaltmaya Yönelik Politikalar ve Amaçları | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
11 | Bölgelerarası Gelişme Farklarını Azaltmaya Yönelik Politikalar ve Türkiye | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
12 | Kalkınma Kutupları Teorisi ve Yapay Kalkınma Kutuplarının Yaratılması ve Türkiye’ deki Durum | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
13 | Bölgelerarası Gelişme Farklılıklarının giderilmesinde Yeni Sanayi Odakları ve Türkiye | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
14 | AB Ülkelerinde Bölgelerarası Gelişme Farklılıkları, Önleyici Politikalar ve Türkiye | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin ders notları |
Ders Kaynakları | Dinler, Zeynel, (2005),Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi, Bursa, Ildırar, Mustafa, (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, Nobel Yay., Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | bölgelerarası dengesizlikleri tanımlar ve tasnif eder. | 5 | 5 | ||||||||||
2 | bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarının nedenlerini bilir | 5 | 5 | ||||||||||
3 | bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarının giderilmesi için kullanılabilecek uygun araçları ayırt eder | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Türkiye'de bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarının nedenlerini bilir | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Türkiye'de bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarını gidermek için uygulanan politikaları analiz eder. | 5 | 5 | ||||||||||
6 | AB ülkelerinde bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarını analiz eder | 5 | 5 | ||||||||||
7 | bölgesel kalkınmada kullanılabilecek teşvik politikalarını analiz eder | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 30 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 18 | 18 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |