Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dış Politikası | ULI 481 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NESRİN KENAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Türk Dış Politikasının ana hatlarını (Cumhuriyetin kuruluşundan II. Dünya savaşının sonuna kadar olan dönem içinde) stratejik konum, dünyada değişen dengeler (1. Dünya Savaşı sonrası dönem, İkinci Dünya Savaşı), kimlik ve ekonomik ilişkiler gibi çeşitli boyutlar temelinde ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin işleyişinde, Türk siyasi hayatındaki belli başlı gelişmelerine değinilerek, Türk dış politikasını, stratejik konumu, dünyadaki dengeler açısından incelenmektedir. Türk Dış politikasının belli başlı sorunları, büyük devletlerle ilişkileri ve Türkiye?nin çevresindeki bölgeler açısından incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çeşitli tarihsel dönemlerde uygulanan Türk dış politikasını anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Çeşitli tarihsel dönemlerde izlenen Türk dış politikasını belirleyen iç ve dış dinamikleri anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Türk dış politikasının oluşturulma ve uygulanma sürecini anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | emel derslerde öğrendiği bilgilerle Türk dış politikasını yer alan olayları ve sonuçlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Türk dış politikasına ilişkin gelecekte ortaya çıkabilecek olası gelişmeleri ve yaratabileceği sonuçları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | ürk dış politikasını bilimsel ve analitik yöntemlerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
7 | Uluslararası sistemde meydana gelen gelişmelerin Türk dış politikasına olan etkisini anlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
8 | ürkiyenin iç dinamiklerinde ve siyasal hayatında meydana gelen gelişmelerin Türk dış politikasına olan etkisini anlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin Genel Bir Özeti | Baskın Oran Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt I (İstanbul: İletişim: . Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası İlişkiler Sözlüğü, DER, İstanbul, 2001, İlgili maddeler; Uluslararası İlişkiler Sözlüğü, İstanbul, Kubbe |
2 | Türk Dış Politikasının Teori ve Pratiği | Baskın Oran Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt I (İstanbul: İletişim: 2001), ss. 11-92. |
3 | Atatürk Dönemi Dış Politikası(1922-1938) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
4 | İnönü Dönemi Dış Politikası(1938-1950) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
5 | Menderes Dönemi Dış Politikası(1950-1960) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
6 | Askeri Vesayet Dönemi Dış Politikası(1960-1973) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
7 | Ecevit ve Milli Cephe Dönemi Dış Politikası(1973-1980) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
8 | Darbenin Gölgesinde Dış Politika(1980-1987) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
9 | Ara Sınav | |
10 | Özal Dönemi Dış Politikası(1987-1993) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
11 | Koalisyon dönemi Dış Politika(1993-1999) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
12 | Avrupa Birliği Ekseninde Dış Politika (1999-2002) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
13 | AK Parti Dönemi Dış Politikası (2002-2009) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
14 | Davutoğlu Dönemi Dış Politikası (2009-2013) | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013, Nasuh Uslu, ?Türk Tarafı Açısından Kıbrıs Sorununun Boyutları,? Türkiye?nin Dış Politika Gündemi, ss. 213-242.,İsmail Cem, Türkiye Avrupa Avrasya Birinci Cilt (İstanbul: Bilgi Üniversitesi, 2004), ss. 173-278, Philip Robins, ?Türkiye ve Kürtler: Bir Fırsat Daha Kaçıyor mu?? Türkiye?nin Dönüşümü ve Amerikan Politikası içinde derleyen: Morton Abramowitz (Ankara:Liberte, 2001), ss.87-136.,Brent Sasley, ?1990?larda Türkiye?nin Enerji Politikaları,? Günümüzde Türkiye?nin Dış Politikası içinde, ss.326-351.,Mine Eder, Ali Çarkoğlu, ?Su İhtilafı: Fırat-Dicle Havzası,? Günümüzde Türkiye?nin Dış Politikası içinde, ss.352-371. |
Ders Kaynakları | Ali Balcı, Türk Dış Politikası, İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2013, Nasuh Uslu, ?Türk Tarafı Açısından Kıbrıs Sorununun Boyutları,? Türkiye?nin Dış Politika Gündemi, ss. 213-242.,İsmail Cem, Türkiye Avrupa Avrasya Birinci Cilt (İstanbul: Bilgi Üniversitesi, 2004), ss. 173-278, Philip Robins, ?Türkiye ve Kürtler: Bir Fırsat Daha Kaçıyor mu?? Türkiye?nin Dönüşümü ve Amerikan Politikası içinde derleyen: Morton Abramowitz (Ankara:Liberte, 2001), ss.87-136.,Brent Sasley, ?1990?larda Türkiye?nin Enerji Politikaları,? Günümüzde Türkiye?nin Dış Politikası içinde, ss.326-351.,Mine Eder, Ali Çarkoğlu, ?Su İhtilafı: Fırat-Dicle Havzası,? Günümüzde Türkiye?nin Dış Politikası içinde, ss.352-371. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | ||||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | ||||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | ||||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | ||||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | ||||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | ||||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çeşitli tarihsel dönemlerde uygulanan Türk dış politikasını anlar. | ||||||||||||
2 | Çeşitli tarihsel dönemlerde izlenen Türk dış politikasını belirleyen iç ve dış dinamikleri anlar. | ||||||||||||
3 | Türk dış politikasının oluşturulma ve uygulanma sürecini anlar. | ||||||||||||
4 | emel derslerde öğrendiği bilgilerle Türk dış politikasını yer alan olayları ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||||||||
5 | Türk dış politikasına ilişkin gelecekte ortaya çıkabilecek olası gelişmeleri ve yaratabileceği sonuçları değerlendirir. | ||||||||||||
6 | ürk dış politikasını bilimsel ve analitik yöntemlerle açıklar. | ||||||||||||
7 | Uluslararası sistemde meydana gelen gelişmelerin Türk dış politikasına olan etkisini anlar ve değerlendirir. | ||||||||||||
8 | ürkiyenin iç dinamiklerinde ve siyasal hayatında meydana gelen gelişmelerin Türk dış politikasına olan etkisini anlar ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |