Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Politika | CEK 372 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyoloji, İktisat Dersleri, Kamu Yönetimi |
Önerilen Seçmeli Dersler | Uluslararası Sosyal Politika, Sivil Toplum ve Sosyal Politika, Yerel Yönetimler ve Sosyal Politika, AB'de Sosyal Politika |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra Yiğit |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma ve toplum hayatında tarihi süreç içinde ortaya çıkan sosyo-ekonomik sorunları ve değişimleri tahlil etmek, değişik sosyal grupların sorunlarını tespit etmek ve sosyal politika enstrümanları ile çözüm stratejileri geliştirebilmek bu dersin temel hedefidir. |
Dersin İçeriği | Bu derste sosyal politika teorileri ekseninde değişik dünya görüşlerinin yaklaşımları incelenecektir. Derste ağırlıklı olarak işsizlik, göç, yoksulluk gibi aktüel sosyal sorunlar ve konular ele alınacaktır. Bununla birlikte Türkiye’de yaşanmakta olan sosyal sorunların çözümüne yönelik aktif sosyal politikalar üretilecektir. Bu çerçevede aile, gençler, işsizler, yoksullar, kadınlar, engelliler gibi değişik sosyal grupların özel durumlarına da yer verilecektir |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisadi konulara ve yansımalara sosyal boyutuyla bakabilmek ve yeni bakış açıları kazandırır. | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Klasik ve modern sosyal sorunların çözümüne yönelik akademik ve pratik bilgi ve birikime sahip olur | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Teorik boyutuyla sosyal politikaların temel esaslarını dinamik bir toplumsal süreçte belirler | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Türkiye´nin sosyal sorunlarının perde arkasını görebilmek ve milli çözüm stratejileri geliştirir | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Sosyal barış ve dayanışma gibi sosyal siyaset hedeflerinin toplum hayatında hâkim olabilmesi yönünde makul yaklaşımlar ve uygun düşünceler geliştirir | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Sosyal bilimlerde bütüncül sosyal politika uygulamalarının önemini kavrar | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Politika kavramı ve hedefleri | Ders Notları |
2 | Sosyal Politikayı Etkileyen İdeolojik Akımlar | Ders Notları |
3 | Sosyal politikanın Batıdaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi | Ders Notları |
4 | Küreselleşme bağlamında sosyal politikanın günümüze değin geçirdiği dönüşüm | Ders Notları |
5 | Sosyal politikanın ulusal tarafları | Ders Notları |
6 | Sosyal Politikanın Uluslararası Tarafları | Ders Notları |
7 | Yoksullukla mücadele ve sosyal politika | Ders Notları |
8 | Sosyal dışlanma ile mücadele ve sosyal politika | Ders Notları |
9 | VİZE SINAVI | VİZE SINAVI |
10 | İşsizlik ve sosyal politika | Ders Notları |
11 | Kadınlara yönelik sosyal politikalar | Ders Notları |
12 | Engelliler ve eski hükümlülere yönelik sosyal politikalar | Ders Notları |
13 | Yaşlılara yönelik sosyal politikalar | Ders Notları |
14 | Sosyal politikada güncel tartışmalar | Ders Notları ve Makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sinem YILDIRIMALP, Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları Cihan SELEK ÖZ, Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
Ders Kaynakları | Alcock, Pete, Margaret May and Karen Rowlingson (2011), Sosyal Politika: Kuramlar ve Uygulamalar, Siyasal Kitabevi, Ankara Alper, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Bursa Güven, H. Sami (1995), Sosyal Politikanın Temelleri, Ezgi Kitabevi, Bursa Koray, Meryem (2012), Sosyal Politika, İmge Kitabevi, Ankara Sallan Gül, Songül (2006), Sosyal Devlet Bitti, Yaşasın Piyasa, Yeni Liberalizm ve Muhafazakarlık Kıskacında Refah Devleti, Ebabil Yayınları, Ankara. Özdemir, Süleyman; Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti, İTO Yayınları; İstanbul; 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İktisadi konulara ve yansımalara sosyal boyutuyla bakabilmek ve yeni bakış açıları kazandırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Klasik ve modern sosyal sorunların çözümüne yönelik akademik ve pratik bilgi ve birikime sahip olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
3 | Teorik boyutuyla sosyal politikaların temel esaslarını dinamik bir toplumsal süreçte belirler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Türkiye´nin sosyal sorunlarının perde arkasını görebilmek ve milli çözüm stratejileri geliştirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
5 | Sosyal barış ve dayanışma gibi sosyal siyaset hedeflerinin toplum hayatında hâkim olabilmesi yönünde makul yaklaşımlar ve uygun düşünceler geliştirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
6 | Sosyal bilimlerde bütüncül sosyal politika uygulamalarının önemini kavrar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |