Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Maliyet Muhasebesi | SBF 477 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET VECDİ CAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Research assistants |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Identify of core cost concepts and costing systems for manufacturing and service corporates. |
Dersin İçeriği | Cost of business, classify of cost, determine of raw materials and supplies costs, determine of cost of labours, distribute of general manufacturing overhead cost, preparation of flexible costs of manufacturing and application of cost accounting systems on the basic of Turkish Uniform of Chart of Accounting. The above mentioned topics will be referred in the lesson |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci maliyet muhasebesinin anlamını, muhasebe bilgi sistemi içindeki yerini ve önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Öğrenci varlık, kaynak, hasılat, gelir, kar gibi kavramlar ile birlikte harcama, gider, zarar, israf vb. maliyet kavramlarını tanımlar ve aralarındaki farkı vereceği örnekler ile açıkça ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Öğrenci maliyetleri çok çeşitli açılardan sınıflandırır, hangi maliyetlerin hangi sınıfların içinde nerede yer alacağını belirler, bu sınıflandırmaların amacını ve önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Öğrenci hammadde ve malzeme hareketlerini hangi belgeler üzerinden izleyeceğini bilir, stok kartlarını açar, hammadde ve malzeme maliyetlerini direkt ve endirekt olarak ayırır, saptar ve muhasebe kayıtlarını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Öğrenci işçilik maliyetlerini hangi belgeler üzerinden izleyeceğini bilir, ücret bordrolarını düzenler, özet işçilik kartlarını açar, işçilik maliyetlerini direkt ve endirekt olarak ayırır, saptar ve muhasebe kayıtlarını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Öğrenci genel imalat maliyetlerinin hangi kalemlerden oluştuğunu sayar, gider merkezlerini belirler, yardımcı ve esas gider merkezleri arasındaki farkı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Öğrenci genel imalat maliyetlerini farklı dağıtım anahtarları ve dağıtım yöntemleri kullanarak gider merkezlerine dağıtır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
8 | Öğrenci, genel imalat maliyetlerine ilişkin yükleme oranlarını hesaplar, hangi mamullere ne kadar pay verileceğini saptar ve muhasebe kayıtlarını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
9 | Öğrenci, birden fazla mamul üretilmesi durumunda da her bir mamulün üretim maliyeti unsurlarını toplar, yarı mamul ve mamul stoklarındaki değişimleri dikkate alır, üretilen mamuller maliyeti ile satılan mamuller maliyetini hesaplar ve muhasebe kayıtların | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
10 | Öğrenci, maliyet muhasebesinin ürettiği veri ve bilgiler ile finansal muhasebe döngüsünü tamamlar, tükenmiş ve tükenmemiş maliyet ayrımını yapar, bu ayrımı bilanço ve gelir tablosu ile ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Bilgiler ve Kavramlar-İşletmeler ve Maliyetleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
2 | Maliyet Giderleri, Gruplandırılması, Türleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
3 | Gider Yerleri-Merkezleri-Ana Maliyet Hesapları | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
4 | Malzeme Maliyetleri-Direkt-Endirekt Ayırımı-Malzeme Kodlama | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
5 | Malzeme Hareketleri-Stok Değerleme Yöntemleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
6 | TDHP Muhasebe Kayıtları | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
7 | İşçilik Maliyetleri-Direkt-Endirekt İşçilik Giderlerinin Belirlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
8 | Ücret Sistemleri-İşçilik Giderlerinin Saptanması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
9 | ARA SINAV | ARA SINAV |
10 | Genel İmalat Maliyetleri-Mamuller ve Gider Merkezi İlişkisi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
11 | Genel İmalat Maliyetleri Dağıtımı | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
12 | GİM Dağıtım Tablolarının Düzenlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
13 | Fleksibl (Esnek) GİM Bütçeleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
14 | Genel Uygulama | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1) Pazarçeviren, Selim (2006), Maliyet Muhasebesi, Sakarya Yayıncılık, Sakarya. |
Ders Kaynakları | Büyükmirza, Kamil (2003), Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, Gazi Kitabevi, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | ||||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | ||||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | ||||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | ||||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | ||||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenci maliyet muhasebesinin anlamını, muhasebe bilgi sistemi içindeki yerini ve önemini açıklar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Öğrenci varlık, kaynak, hasılat, gelir, kar gibi kavramlar ile birlikte harcama, gider, zarar, israf vb. maliyet kavramlarını tanımlar ve aralarındaki farkı vereceği örnekler ile açıkça ortaya koyar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
3 | Öğrenci maliyetleri çok çeşitli açılardan sınıflandırır, hangi maliyetlerin hangi sınıfların içinde nerede yer alacağını belirler, bu sınıflandırmaların amacını ve önemini açıklar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
4 | Öğrenci hammadde ve malzeme hareketlerini hangi belgeler üzerinden izleyeceğini bilir, stok kartlarını açar, hammadde ve malzeme maliyetlerini direkt ve endirekt olarak ayırır, saptar ve muhasebe kayıtlarını yapar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | Öğrenci işçilik maliyetlerini hangi belgeler üzerinden izleyeceğini bilir, ücret bordrolarını düzenler, özet işçilik kartlarını açar, işçilik maliyetlerini direkt ve endirekt olarak ayırır, saptar ve muhasebe kayıtlarını yapar | 5 | 5 | ||||||||||
6 | Öğrenci genel imalat maliyetlerinin hangi kalemlerden oluştuğunu sayar, gider merkezlerini belirler, yardımcı ve esas gider merkezleri arasındaki farkı açıklar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
7 | Öğrenci genel imalat maliyetlerini farklı dağıtım anahtarları ve dağıtım yöntemleri kullanarak gider merkezlerine dağıtır | 5 | 5 | 5 | |||||||||
8 | Öğrenci, genel imalat maliyetlerine ilişkin yükleme oranlarını hesaplar, hangi mamullere ne kadar pay verileceğini saptar ve muhasebe kayıtlarını yapar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
9 | Öğrenci, birden fazla mamul üretilmesi durumunda da her bir mamulün üretim maliyeti unsurlarını toplar, yarı mamul ve mamul stoklarındaki değişimleri dikkate alır, üretilen mamuller maliyeti ile satılan mamuller maliyetini hesaplar ve muhasebe kayıtların | 5 | 5 | 5 | |||||||||
10 | Öğrenci, maliyet muhasebesinin ürettiği veri ve bilgiler ile finansal muhasebe döngüsünü tamamlar, tükenmiş ve tükenmemiş maliyet ayrımını yapar, bu ayrımı bilanço ve gelir tablosu ile ilişkilendirir | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |