Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yönetim ve Etik SBK 479 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA LÜTFİ ŞEN
Dersi Verenler Doç.Dr. MUSTAFA LÜTFİ ŞEN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ömer Can BAŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, etikle ilgili temel kavramlar, etiğin unsurları, yönetsel etik, yönetsel etiğin felsefi boyutları, kamu yönetiminde etiğin önemi, etik ikilemler, etik ilke ve standartlar, etik yasaları, ihbarcılar ve korunmaları, etiğe dayalı yönetim kültürü, etiksel karar verme, karakter ve erdem etiği, Türkiye´de yönetsel etikle ilgili normatif çerçevenin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, etikle ilgili temel kavramlar, etiğin unsurları, yönetsel etik, yönetsel etiğin felsefi boyutları, kamu yönetiminde etiğin önemi, etik ikilemler, etik ilke ve standartlar, etik yasaları, ihbarcılar ve korunmaları, etiğe dayalı yönetim kültürü, etiksel karar verme, karakter ve erdem etiği, Türkiye´de yönetsel etikle ilgili normatif çerçeve değerlendirilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yolsuzluğun nedenleri ve sonuçlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Kamu yönetiminde etiğin önemini irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Yönetsel etiğin felsefi arka planını çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Karşılaştığı etik ikilemleri ve çıkar çatışmalarını çözümler. Rol Oynama, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
5 Etik ilke ve standartları uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
6 Etik mevzuatını kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kamu yönetimi ve yozlaşma Ders Notları 1
2 Yozlaşmaya etki eden faktörler ve yozlaşmanın sonuçları Ders Notları 1
3 Yozlaşmanın türleri Ders Notları 1
4 Kamu yönetiminde etiğin önemi ve etik ikilemler Ders Notları 2
5 Etiğe ilişkin temel kavramlar ve yönetsel etiğin felsefi temelleri Ders Notları 2
6 Etik davranış kuralları Ders Notları 2
7 Etik kanunları Ders Notları 2
8 İhbarcılık Ders Notları 2
9 Etiğe dayalı karar verme Ders Notları 2
10 Erdem etiği Ders Notları 2
11 Etik eğitimi Ders Notları 2
12 Türkiye´de etiğe ilişkin örgütlenme Kamu Görevlileri Etik Rehberi
13 Kamu görevlilerinin uymaları gereken etik davranış ilkeleri (I) Kamu Görevlileri Etik Rehberi
14 Kamu görevlilerinin uymaları gereken etik davranış ilkeleri (II) Kamu Görevlileri Etik Rehberi
Kaynaklar
Ders Notu

Mustafa Lütfi Şen, Yönetim Etiği Ders Notları1-2.
Mustafa Lütfi Şen (2012), Kamu Görevlileri Etik Rehberi Ankara.

Ders Kaynakları

Aytekin Yılmaz, “Siyasal ve Bürokratik Yozlaşma”, Yeni Türkiye Dergisi, S:13, 1997
Mustafa Erdoğan, Siyasal Yozlaşma ve Türkiye Örneği, Yeni Türkiye Dergisi, S:13, 1997
Kemal Özsemerci, “Türk Kamu Yönetiminde Yolsuzluk ve Yozlaşmanın Kültürel Altyapısı”, Sayıştay Dergisi, S:58.
Mehmet Hüseyin Bilgin, “Yozlaşma ve Türk Siyasal Yaşamının Yeniden Yapılanması: Bir Model Önerisi”, Amme İdaresi Dergisi, C:36, S:2, Haziran, 2003.
Gazi Baykaler,”Kamu Görevlilerine Yönelik Etik Davranış İlkeleri”, Türk İdare Dergisi, Y:78, S:453, Aralık, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. X
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
4 Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. X
5 İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. X
6 İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek.
7 Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. X
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. X
9 Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. X
10 Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak..
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma.
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Yolsuzluğun nedenleri ve sonuçlarını analiz eder. 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2 Kamu yönetiminde etiğin önemini irdeler. 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
3 Yönetsel etiğin felsefi arka planını çözümler. 5 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
4 Karşılaştığı etik ikilemleri ve çıkar çatışmalarını çözümler. 5
5 Etik ilke ve standartları uygular. 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
6 Etik mevzuatını kullanır. 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5