Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi Düşünce Tarihi | IKT 303 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | İKT 205- |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ADNAN DOĞRUYOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ADNAN DOĞRUYOL, |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İktisadi Düşünce tahlilini Ticari Kapitalizm ve Marksist İktisat Teorisine algılatmaktır. |
Dersin İçeriği | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu, Ticari Kapitalizm ve Özellikleri, Merkantilizm Doktrinin Doğu ve Özellikleri, Endüstriley Kapitalizmin Gelişme Süreci, Fizyokrat Okulun Gelişme Süreci, Klasik Öğreti ve laissez-faire, Klasik Sistem ve Klasik Öğretinin Oluşumu, Neoklasik Sistemin İşleyiş Süreci, Liberal Öğretiye Kısmi Tepkiler ve laissez-faire’den Kısmi Sapmalar, Liberal Öğretiye İdeolojik Tepkiler, Sosyalist Öğreti ve Marksizm, Öğretinin Analizi, Modern Ekonomi ve Yeni İktisadi Doktrinler, Marjinalist Teori ve Analiz, Monetarizm ve Analizi, Yeni Klasikler ve İktisatta Yeni Oluşumlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu tanımlar. | Anlatım, | |
2 | Merkantilizm ve fizyokrasinin özelliklerini açıklar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Klasik sistem ve liberal öğretinin özelliklerini sıralar. | Anlatım, | |
4 | Marxist ve sosyalist iktisat anlayışını ayırd eder. | Anlatım, | |
5 | Yeni klasik ve monetarist anlayışın temel fikirlerini ifade eder. | Anlatım, | |
6 | İktisadi düşüncenin günümüz yansımalarını örneklendirir. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu | Kazgan, G.(1993), Bölüm 1 |
2 | Ticari Kapitalizm ve Özellikleri | Kazgan, G.(1993), Bölüm 2 |
3 | Merkantilizm Doktrinin Doğuşu ve Özellikleri | Kazgan, G.(1993), Bölüm 3 |
4 | Endüstriyel Kapitalizmin Gelişme Süreci | Kazgan, G.(1993), Bölüm 4-5 |
5 | Fizyokrat Okulun Gelişme Süreci | Kazgan, G.(1993), Bölüm 6 |
6 | Klasik Öğreti ve laissez faire(liberal öğretinin doğuşu) | Kazgan, G.(1993), Bölüm 7 |
7 | Klasik Sistem ve Klasik Öğretinin Oluşumu | Kazgan, G.(1993), Bölüm 8-16 arası |
8 | Neoklasik Sistemin İşleyiş Süreci | Kazgan, G.(1993), Bölüm 17-22 |
9 | ARASINAV | ARASINAV |
10 | Liberal Öğreti ve İdeolojik tepkiler | Kazgan, G.(1993), Bölüm 22-28 |
11 | Sosyalist Öğreti ve Marksizm | Kazgan, G.(1993), Bölüm 29-39 |
12 | Modern Ekonomi ve Yeni İktisadi Doktrinler | Kazgan, G.(1993), Bölüm 39 |
13 | Marjinalist Teori ve Analiz, monetarizm ve analizi | Kazgan, G.(1993), Bölüm 40 |
14 | Yeni Klasikler ve İktisatta Yeni Oluşumlar | Kazgan, G.(1993), Bölüm 41 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri , Öğretim Üyesi Notları |
Ders Kaynakları | Savaş, Vural (1997), İktisadın Tarihi, İstanbul: Liberal Düşünce Topluluğu Yayınları. Denis H. (1974), Ekonomik Doktrinler Tarihi, İstanbul, Sosyal Yayınlar Marks, Karl (2004), Kapital, Çev: Alaattin Bilgi, Ankara, Sol Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu tanımlar. | ||||||||||||
2 | Merkantilizm ve fizyokrasinin özelliklerini açıklar. | ||||||||||||
3 | Klasik sistem ve liberal öğretinin özelliklerini sıralar. | ||||||||||||
4 | Marxist ve sosyalist iktisat anlayışını ayırd eder. | ||||||||||||
5 | Yeni klasik ve monetarist anlayışın temel fikirlerini ifade eder. | ||||||||||||
6 | İktisadi düşüncenin günümüz yansımalarını örneklendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |