Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Engelliler Politikası | CEK 457 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Meryem Kaytan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 1. Gruplararası ilişkilerde ayrımcılığa ve gerilime neden olan süreçler hakkında bilgi sahibi olabilmek 2. Engellilerin toplumsal hayatına dair sorunları tespit etmek ve sosyal politika ekseninde çözüm stratejileri geliştirmek. 3. Engellilerin sosyal hayata tam katılımına yönelik hak temelli sosyal politikaların önemini göstermek. |
Dersin İçeriği | Özürlülük, Sakatlık ve Engellilik kavramlarının farklılıkları ve özellikleri ekseninde engellileri çerçeveleyen engelleri bertaraf eden sosyal politikaların temel uygulama alanlarını (eğitim, istihdam, sağlık vb.) belirlemek ve engellilerin toplumsal yaşama katılımını sağlayabilecek sosyal politikaları tartışmak |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gruplar arası ilişkilerde ayrımcılığa yol açan süreçleri ve de ayrımcılığın giderilebilmesinin koşullarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Engellilere ilişkin sosyal politika uygulamalarını haklar zemine yerleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Erişilebilirlik kavramını vatandaşlık esaslı tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
4 | Engelliliği sosyal politikanın temel uygulama alanlarındaki karşılığıyla anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ayrımcılık: Temek Kavramlar | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
2 | Ayrımcılılık: Gruplar arası ilişkiler | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
3 | Ötekilik ve Beden | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
4 | Engellilere Yönelik Ayrımcılık | Çayır, K. / Soran, M. / Ergün, M. (2015) Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için Temel Metinler ve Örnek Dersler İstanbul: Karekök. |
5 | Engelli Ayrımcılığı ile Mücadele Tecrübeleri | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
6 | Engelli Hakları | Çayır, K. / Soran, M. / Ergün, M. (2015) Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için Temel Metinler ve Örnek Dersler İstanbul: Karekök. |
7 | Erişilebilirlik | Çayır, K. / Soran, M. / Ergün, M. (2015) Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için Temel Metinler ve Örnek Dersler İstanbul: Karekök. |
8 | Türkiye’de Engellilik ve Sosyal Politikalar | Yılmaz, V. (2016), Tarihsel Gelişimi ve Güncel İkilemleriyle Türkiye’de Engellilik ve Sosyal Politikalar, Dezavantajlı Gruplar ve Sosyal Politika içinde (der. B. Altuntaş), İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Engellilik ve İstihdam | Yılmaz, V. / Çakar, B. Y. / Küçükaslan, B. (2013), İstihdam, Engelsiz Türkiye İçin: Yolun Neresindeyiz? Mevcut Durum ve Öneriler içinde (der. E. Menda / N. Balkan / N. Berktay), İstanbul: Myra, s. 229-258 |
11 | Engellilik ve Sağlık | Yılmaz, V. / Çakar, B. Y. / Küçükaslan, B. (2013), İstihdam, Engelsiz Türkiye İçin: Yolun Neresindeyiz? Mevcut Durum ve Öneriler içinde (der. E. Menda / N. Balkan / N. Berktay), İstanbul: Myra, s. 273-286 |
12 | Engellilik ve Eğitim | Güneş, H. ve diğerleri, (2013), Eğitim, Engelsiz Türkiye İçin: Yolun Neresindeyiz? Mevcut Durum ve Öneriler içinde (der. E. Menda / N. Balkan / N. Berktay), İstanbul: Myra, s. 173-228 |
13 | Ayrımcılıkla Mücadele ve Önyargıları Azaltmak | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
14 | Sonuç ve Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çayır, K. / Soran, M. / Ergün, M. (2015) Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için Temel Metinler ve Örnek Dersler İstanbul: Karekök. Menda, E. / Balkan, N. / Berktay, N. (2013). Engelsiz Türkiye için: Yolun neresindeyiz? Mevcut durum ve öneriler. İstanbul: Sabancı Üniversitesi. Altuntaş, B. (2016), Dezavantajlı Gruplar ve Sosyal Politika, Ankara: Nobel. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | X | |||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | X | |||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | X | |||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gruplar arası ilişkilerde ayrımcılığa yol açan süreçleri ve de ayrımcılığın giderilebilmesinin koşullarını kavrar | 5 | 5 | ||||||||
2 | Engellilere ilişkin sosyal politika uygulamalarını haklar zemine yerleştirir | 5 | |||||||||
3 | Erişilebilirlik kavramını vatandaşlık esaslı tanımlar | 5 | 5 | ||||||||
4 | Engelliliği sosyal politikanın temel uygulama alanlarındaki karşılığıyla anlar | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |