Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uluslararası Politikada Kafkasya | ULI 360 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. AYLA AKDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kafkasya´da siyasi gelişmeler analiz edilecek, mevcut ve muhtemel anlaşmazlık ve çatışmaların, barışçıl yönde çözüm yolları geliştirilerek, Enerji merkezi ve koridoru durumundaki bölgenin siyasi istikrar ve istikrarsızlık unsurları değerlendirilecektir |
Dersin İçeriği | Bu derste Kafkasya coğrafyası, Kuzeyden Güneye doğru önce etnik yapı ve siyasi birimler ele alınacaktır. Tarihi, kültürel ve etnik gerçeklerden kaynaklanan uzlaşmazlık konuları ile küresel güçlerin bu konudaki müdahale ve çatışmaları analiz edilecek. Türkiye´nin izlediği ve izlemesi gereken politikalar tartışılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etnik bakımdan dünyanın en karışık bölgelerinden biri olan Kafkasyanın jeopolitik yapısını inceler | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | |
2 | Bölgenin ekonomik ve jeostratejik öneminden dolayı Rusya, İran, Çin gibi bölgesel ve ABD, AB gibi global güçlerin hesapları ile çıkar çatışmalarının bölge ve ülkemiz üzerindeki sonuçlarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | İlk bakışta bağdaştırılması zor siyasi talepler ile, jeopolitik etkileşimi dikkate alarak bölge ve dünya barışı açısından en uygun siyasi yapı geliştirilirken sorun çözme, ilişkilerde kurumsallaşma, işbirliği imkanlarını araştırır | Anlatım, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
4 | Bölge Ülkelerinin dış politikaları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Bölgesel ve Bölge Dışı Güçler ile ilgili değerlendirme yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Hazar Kaynakları ve Boru Hatları Projelerini inceler | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
7 | Güney ve Kuzey Kafkasya Bölgesinin siyasi olaylarını analiz eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kafkasyanın Coğrafi Özellikleri ve yakın tarihi | |
2 | Kafkasya´nın etnik yapısı ve siyasi yapısı | |
3 | SSCB´nin dağılma aşamasında Kafkasya ve Rusya´nın Bölge Politikası | |
4 | Kuzey Kafkasya: Adige´den Çeçenistan´a | |
5 | Çeçenistan Sorunu ve Dağıstan | |
6 | Azerbaycan | |
7 | Ermenistan | |
8 | 11 Eylül Sonrası Kafkasya ve Türkiye-Ermenistan İlişkileri | |
9 | ARASINAV | |
10 | Gürcistan Dış Politikası ve siyasi gelişmeler ve Güney Osetya Savaşı | |
11 | Hazar Kaynakları ve Boru Hatları Projeleri ve Stratejik Ulaşım | |
12 | Bölgesel ve Bölge Dışı Güçler | |
13 | ABD ve AB´nin Bölge Poltikaları | |
14 | Kırım Sorunu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1. Stephan White, “Rethinking Postcommunist Transition,” Government and Opposition, 2003, Vol. 28, No. 4, pp.417-135. 2. David C. Brooker, “How They Leave: A Comparison of How the First Presidents of the Soviet Successor States Left Office,” Journal of Communist Studies and Transition Politics,” 2004, Vol: 20, No: 4, pp. 61-78. 3. Michael Rywkin, Moscow’s Muslim Challenge, New York: M. E. Sharpe, 1990, pp. 44-57 (Chapter 4 and 8). Derste ayrıca haftalık materyal paylaşılacaktır. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | ||||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | ||||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etnik bakımdan dünyanın en karışık bölgelerinden biri olan Kafkasyanın jeopolitik yapısını inceler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Bölgenin ekonomik ve jeostratejik öneminden dolayı Rusya, İran, Çin gibi bölgesel ve ABD, AB gibi global güçlerin hesapları ile çıkar çatışmalarının bölge ve ülkemiz üzerindeki sonuçlarını analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
3 | İlk bakışta bağdaştırılması zor siyasi talepler ile, jeopolitik etkileşimi dikkate alarak bölge ve dünya barışı açısından en uygun siyasi yapı geliştirilirken sorun çözme, ilişkilerde kurumsallaşma, işbirliği imkanlarını araştırır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Bölge Ülkelerinin dış politikaları analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Bölgesel ve Bölge Dışı Güçler ile ilgili değerlendirme yapabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
6 | Hazar Kaynakları ve Boru Hatları Projelerini inceler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
7 | Güney ve Kuzey Kafkasya Bölgesinin siyasi olaylarını analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 3 | 10 | 30 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |