Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yükselen Güçlerin Politik Ekonomisi | ULI 431 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. CAHİT ÇELİK |
Dersi Verenler | Arş.Gör. CAHİT ÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Uluslararası Ekonomi Politik (UEP) yaklaşımı temelinde BRICS ve seçili N-11 ülkelerindeki kalkınma süreçlerine etki eden politik dönüşümleri incelemek ve bu ülkelerdeki devlet-piyasa ilişkilerine açıklama getirmektir. |
Dersin İçeriği | Yükselen güçlerin geçirdikleri politik dönüşüm süreçlerine ve günümüzde karşı karşıya kaldıkları ticaret ve finans, çokuluslu şirketler ve doğrudan yabancı yatırımlar, enerji ve çevre gibi küresel konulara odaklanır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yükselen güçlerin temel özelliklerini tanımlar. | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Ülkelerin tarihsel, siyasal ve ekonomik gelişimini inceler. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | UEP teorilerinin kalkınma konusundaki temel varsayımlarını açıklar. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Ülkelerin kalkınma süreçlerine etki eden politik faktörleri analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
5 | Yükselen güçlerin uluslararası örgütler ve küresel düzendeki rollerini inceler. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Ülkelerin günümüzde karşı karşıya kaldıkları küresel konuları analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | UEP ve kalkınma | |
2 | Yükselen güçler ve özellikleri | |
3 | Çin | |
4 | Hindistan | |
5 | Rusya | |
6 | Brezilya | |
7 | Güney Afrika | |
8 | Meksika | |
9 | Endonezya | |
10 | Nijerya | |
11 | Türkiye | |
12 | Güney Kore | |
13 | Pakistan | |
14 | Vietnam |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Akgün, B. (Ed.). (2013). Gelişmekte Olan Ülkelerde Siyaset. Anadolu Üniversitesi Yayınevi. Khanna, P. (2011). Yeni Dünya Düzeni: Yeni Yükselen Güçler 21. Yüzyılda Dünyayı Nasıl Belirliyor?, Akbaş, E. N. (Çev.). Pegasus Yayınları. |
Ders Kaynakları | Mete, M. & Mermertaş, F. (Eds). (2019). Gelişen Piyasalar Ekonomisi. Nobel Yayınevi. Akkemik, K. A., Ünay, S., Kocabıyık, E., & Aravi, M. (Eds.). (2015). Doğu Asya'nın Politik Ekonomisi: Japonya, Çin ve Güney Kore'de Kalkınma, Siyaset ve Jeostrateji. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Ünay, S. (2013). Kalkınmacı Modernlik: Küresel Ekonomi Politik ve Türkiye. Küre Yayınları. İstanbul. Algan, N., & Özsoylu, A. F. (2011). Dünya Ekonomisinin Yeni Aktörleri, BRIC (Brezilya- Rusya-Hindistan-Çin)?, Karahan Kitabevi. Adana: Karahan |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yükselen güçlerin temel özelliklerini tanımlar. | ||||||||||||||||||||
2 | Ülkelerin tarihsel, siyasal ve ekonomik gelişimini inceler. | ||||||||||||||||||||
3 | UEP teorilerinin kalkınma konusundaki temel varsayımlarını açıklar. | ||||||||||||||||||||
4 | Ülkelerin kalkınma süreçlerine etki eden politik faktörleri analiz eder. | ||||||||||||||||||||
5 | Yükselen güçlerin uluslararası örgütler ve küresel düzendeki rollerini inceler. | ||||||||||||||||||||
6 | Ülkelerin günümüzde karşı karşıya kaldıkları küresel konuları analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |