Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uluslararası Güncel Sorunlar | ULI 302 | 6 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | N/A |
Önerilen Seçmeli Dersler | N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NESRİN KENAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | N/A |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Uluslararası alanda yaşanan güncel çatışma ve anlaşmazlıklar ile temel uluslararası çatışma konularının ele alınarak milliyetçilik, bölgesel ve etnik çatışmalar, terörizm, silahlanma ve silahsızlanma, nükleer silahların etkisi, silahların kontrolü ve silahların sınırlandırılması gibi zamanımızda uyuşmazlık ve krize neden olan konuların incelenmesi ve öğrencilerin uluslararası sistemdeki çatışmaları yönetmeye ve/veya çözüm bulmaya yönelik bilimsel yöntemler bulma yeteneklerini geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Dersin işlenmesi sırasında ilk olarak, derste incelenmesi öngörülen çatışma türlerine yönelik çatışma yönetimi ve çözümüne yönelik teorik bilgiler verilecektir. İkinci olarak çeşitli güncel uluslararası çatışma konuları incelenecektir. Ele alınan konuların seçiminde öğrencilerin diğer derslerde öğrenmemiş oldukları ve güncel konuların ele alınmasına özen gösterilmiştir. Üçüncü olarak da öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları sağlanacaktır. Dersin işleniş formatı dersin öğrencilerin de katılımıyla interaktif yöntemle işlenmesi ve konuya ilişkin tartışma şeklindedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerin dünya politikasının ve uluslararası alanda süregelen sorunların anlaşılmasında teorik bilgilerini pratikteki gelişmelerle karşılaştırmasını sağlamak ve bunları anlamak için öğrencilerin kendi yorumunu geliştirmesine yardımcı olmaktır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
2 | Öğrencilerin temel derslerde öğrendiklerini uluslararası ilişkilerde gündeme gelen güncel olayları ve sonuçlarını anlamada kullanmalarını sağlamak. | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Uluslararası sorunlara ilişkin gelecekteki olası gelişmeleri ve yaratabileceği sonuçları tahmin etme imkânı elde edebilmelerini sağlamak. | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışma noktaları, bu çatışmaların analizleri, çatışmaların çözümlenmesinde uluslararası örgütlerin rolleri incelenecektir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Güncel uluslararası sorunlara bilimsel çözümler bulma yeteneğinin geliştirilmesi. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Öğrencilerin çatışma ve müzakere yöntem ve tekniklerini, çatışmanın doğasını anlama, bu çatışmalara yönelik müzakerenin ana konseptlerini ve çözüm yöntemlerini öğretmek ve anlamalarını sağlamak. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Öğrencilerin sunum hazırlama ve sunuş yeteneklerinin geliştirilmesi. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | KÜRESEL SİYASETİN TEMEL SORUNLARI | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
2 | KÜRESEL SİYASETİN TEMEL SORUNLARI | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
3 | KÜRESEL SİYASETİN TEMEL SORUNLARI | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
4 | KÜRESEL SİYASETİN TEMEL SORUNLARI | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
5 | AFRİKA VE ORTADOĞU | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
6 | AFRİKA VE ORTADOĞU | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
7 | AVRASYA | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
8 | AVRASYA | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
9 | ARA SINAV | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
10 | AVRASYA | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
11 | BALKANLAR | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
12 | BALKANLAR | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
13 | LATİN AMERİKA VE ASYA-PASİFİK | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
14 | LATİN AMERİKA VE ASYA-PASİFİK | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mehmet Seyfettin Erol, Muharrem Ekşi (Editor),Uluslararası İlişkilerde Güncel Sorunlar, AKÇAĞ YAYINLARI, 2019
|
Ders Kaynakları | Önerilen Kaynaklar: 1) Myerson, Roger B. , Game Theory : Analysis of Conflict, HARVARD UP yay. 2) Crocker, Chester A. , Taming Intractable Conflicts : Mediation in the Hardest Cases , United States Institute of Peace Press yay. 2004.
3) Cashman, Greg ,What Causes War? : Introduction to Theories of International Conflict , LEXINGTON yay.
4) Nesrin Kenar, Yugoslavya : Bir Dönemin Perde Arkası , Ankara : Palme Yayınları,2005.
5) Sedat Laçiner, Türkler ve Ermeniler , Uluslararası Stratejik Araştırmalar Merkezi Yayını, Genişletilmiş 2. Baskı, 2004.
6) N. Akmandor , Ortadoğu Ülkelerinde Su Sorunu, Galeri Kültür Kitap Kırt.
7) Koray Düzgören/ Kerim Yıldız, Dicle-Fırat ve Su Sorunu, Senfoni Yayınları, 2003.
8) Ahmet Hamdi Topal, Uluslararası Terörizm ve Terörist Eylemlere Karşı Kuvvet Kullanımı; Beta Yayınları; İstanbul, 2005. 9) Siracusa, Joseph M. , Nuclear Weapons : A Very Short Introduction, OXFORD UP yay. 2008 10) Rappert, Brian ,Non-Lethal Weapons as Legitimizing Forces: Technology, Politics and Management of Conflict, CASS yay. 11) Sokolskı, Henry , Twenty-Fırst Century Weapons Prolıferatıon, Cass Yay. 2001 12) Mert Bilgin, Avrasya Enerji Savaşları, IQ Kültür Sanat Yay. 2005.
13) Atilla Sandıklı, Geleceğin Süper Gücü Çin,Tasam yay. 2005.
14) Kemal İnat/ Burhanettin Duran/ Muhittin Ataman, Dünya Çatışma Bölgeleri, NOBEL YAYIN DAĞITIM.
15) Bülent Aras/ Dr. Kenan Dağcı/ Hasan Selçuk, Yeni Yüzyılda Afrika, TASAM YAYINLARI ,Yayın Yılı: 2005.
16) Edwin Hoyt , Japonya, Sabah Kitapları.
17) Hıronao Matsutanı, Japonya'nın Dış Politikası ve Türkiye, Bağlam Yay. 1995.
18 ) Nezih Uzel, Adriyatik'ten Çin'e Türk Dünyası, İRFAN Yay. 1993.
19) Ekrem, Nuraniye Hidayet, Çin Halk Cumhuriyeti Dış Politikası, ASAM Yay. 2003.
20) R. Kutay Karaca , Çin : Dünyadaki Yeni Güç, IQ Kültür Sanat Yay. 2003.
21) Yılmaz Güler, Dünya Stratejik Enerji Kaynakları Enerji Stratejileri ve Türkiye, Kendi Yay. 2003.
22) Ahmed Yüksel Özemre, 50 Soruda Türkiye'nin Nükleer Enerji Sorunu, Kaknüs yay. 2000.
23) Emin Gürses, Milliyetçi Hareketler ve Uluslararası Sistem, Bağlam Yayınları.
24) Emin Gürses, Ayrılıkçı Terörün Anatomisi / Ira-Eta-PKK,Bağlam Yayınları.
25) Emin Gürses, Etnik Terör, Profil Yayıncılık.
26) Haydar Çakmak, Terörizm, Platin Yayınları; Ankara, 2007.
27) 21. YÜZYILDA BÖLGESEL SORUNLAR, Editörler: Onur Limon, Ümran Güneş, Servet Karagöz, Nobel Yayınları, 2021
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrencilerin dünya politikasının ve uluslararası alanda süregelen sorunların anlaşılmasında teorik bilgilerini pratikteki gelişmelerle karşılaştırmasını sağlamak ve bunları anlamak için öğrencilerin kendi yorumunu geliştirmesine yardımcı olmaktır. | ||||||||||||||||||||
2 | Öğrencilerin temel derslerde öğrendiklerini uluslararası ilişkilerde gündeme gelen güncel olayları ve sonuçlarını anlamada kullanmalarını sağlamak. | ||||||||||||||||||||
3 | Uluslararası sorunlara ilişkin gelecekteki olası gelişmeleri ve yaratabileceği sonuçları tahmin etme imkânı elde edebilmelerini sağlamak. | ||||||||||||||||||||
4 | Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışma noktaları, bu çatışmaların analizleri, çatışmaların çözümlenmesinde uluslararası örgütlerin rolleri incelenecektir. | ||||||||||||||||||||
5 | Güncel uluslararası sorunlara bilimsel çözümler bulma yeteneğinin geliştirilmesi. | ||||||||||||||||||||
6 | Öğrencilerin çatışma ve müzakere yöntem ve tekniklerini, çatışmanın doğasını anlama, bu çatışmalara yönelik müzakerenin ana konseptlerini ve çözüm yöntemlerini öğretmek ve anlamalarını sağlamak. | ||||||||||||||||||||
7 | Öğrencilerin sunum hazırlama ve sunuş yeteneklerinin geliştirilmesi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 3 | 15 | 45 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 361 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 14,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |