Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortadoğu’Da Güncel Siyaset | ULI 487 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL NUMAN TELCİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, Ortadoğu’daki güncel siyasi gelişmeleri, bölgedeki devletlerin dış politikalarını, iç dinamiklerini ve bölgesel aktörler arası ilişkileri analiz etmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Ortadoğu’da güncel siyasete yönelik bu ders, bölgenin tarihsel arka planını, jeopolitik konumunu, uluslararası güçlerin rolünü, iç ve dış politikadaki başlıca krizleri, çatışmaları ve işbirliği girişimlerini kapsamaktadır. Ayrıca, Arap Baharı, terörizm, petrol ve doğal gaz politikaları, İsrail-Filistin sorunu gibi spesifik güncel konular da işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ortadoğu'daki temel siyasi dinamikleri tanımlayabilme. | ||
2 | Bölgedeki güncel siyasi ve toplumsal olayları analiz edebilme. | ||
3 | Ortadoğu’daki devletlerin dış politikalarını karşılaştırabilme. | ||
4 | Uluslararası ve bölgesel aktörlerin Ortadoğu üzerindeki etkilerini değerlendirebilme. | ||
5 | Ortadoğu’da barış ve çatışma süreçlerini anlamlandırabilme. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Ortadoğu’nun Tarihsel Arka Planı | |
2 | Ortadoğu’nun Jeopolitiği ve Stratejik Önemi | |
3 | Soğuk Savaş Sonrası Ortadoğu: Değişen Güç Dengeleri | |
4 | Arap Baharı ve Sonuçları | |
5 | İsrail-Filistin Sorunu: Güncel Gelişmeler | |
6 | Suriye İç Savaşı ve Bölgesel Yansımalar | |
7 | İran’ın Dış Politikası ve Nükleer Anlaşma | |
8 | Körfez Ülkelerinin Siyasi Dinamikleri | |
9 | Suudi Arabistan ve Yemen Krizi | |
10 | Türkiye'nin Ortadoğu Politikası | |
11 | Terörizm ve Radikal Gruplar | |
12 | ABD ve Rusya’nın Ortadoğu Politikaları | |
13 | Enerji Politikaları: Petrol ve Doğalgaz Diplomasisi | |
14 | Ortadoğu’da Barış ve İşbirliği Süreçleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Fulya Atacan, Değişen Toplumlar Değişmeyen Siyaset:Ortadoğu, BAĞLAM YAYINCILIK, 2004. Fawaz Gerges, The New Middle East: Protest and Revolution in the Arab World. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | ||||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ortadoğu'daki temel siyasi dinamikleri tanımlayabilme. | ||||||||||||||||||||
2 | Bölgedeki güncel siyasi ve toplumsal olayları analiz edebilme. | ||||||||||||||||||||
3 | Ortadoğu’daki devletlerin dış politikalarını karşılaştırabilme. | ||||||||||||||||||||
4 | Uluslararası ve bölgesel aktörlerin Ortadoğu üzerindeki etkilerini değerlendirebilme. | ||||||||||||||||||||
5 | Ortadoğu’da barış ve çatışma süreçlerini anlamlandırabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |