Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyaset Bilimi | SBK 115 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK, Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muttaki ÜNLÜ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı siyaset kavramı ve siyaset bilimi kapsamındaki başlıca konuların kavranmasını sağlamaktır. Bu kapsamda siyaset kavramına yönelik farklı bilimsel yaklaşımları ortaya koyma, siyaset bilimini dönemlendirme, siyasi iktidar, meşruiyet, otorite, devlet, demokrasi, siyasalparti ve siyasal toplumsallaşma gibi kavramları analiz edilmektedir. Çok sayıda tarihsel örnek ve güncel sorunlardan hareketle somutlaştırma çabası sergilenmektedir. |
Dersin İçeriği | Siyaset bilimi ve pozitivizm, siyaset bilimin tanımı, diğer sosyal bilim dallarıyla ilişkisi, iktidar, meşruiyet, egemenlik, devlet, demokrasi, siyasal hayata katılım, katılım biçimleri ve siyasal davranış, siyasal partiler, bürokrasi, baskı grupları-kamuoyu, seçim ve seçim teknikleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyaset biliminin farklı tanımlarını bilir ve bu tanımların birbiriyle ilişkisini saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Siyasi düşünceler tarihi bağlamında siyaset biliminin geleneksel olarak hangi konularla ilgilendiğini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Siyaset biliminin kapsamına giren çağdaş konuların neler olduğunu irdeler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Özellikle iktidarın doğasının ve devletin bir örgüt olarak neleri ifade ettiğini elindeki ölçütlere göre eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Demokrasinin anlamını kavrar ve çağdaş demokrasinin ayırt edici unsurlarını farklı şekli ile tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Siyasal hayatın aktörlerinin neler olduğunu bilir ve siyasal hayata katılımı, katılma biçimlerini ve katılımı etkileyen faktörleri ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Bürokrasinin tarihsel gelişimi betimler ve Türkiye açısından farklılaşan yerinin arkasındaki faktörleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Seçim dönemlerinde üzerinde çokça konuşulan seçim tekniklerinin neler olduğunu mukayeseli olarak kavrar ve çağdaş demokratik dünyada hangi seçim tekniğinin daha çok tercih edildiğini örneklerle ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin konusu, amacı ve yöntemi, siyaset biliminin tanımı ve siyasi düşünceden farkı siyaset bilimine tarihsel bir perspektiften bakmak: Siyasi düşüncenin katkısı | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm I, Kısım II ve III |
2 | İktidar ve siyasal iktidar | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm I, Kısım IV |
3 | Siyasal iktidarın Sınırlandırılması | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm II-Kısım II |
4 | Devlet Kavramı ve Türleri | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm II-Kısım III |
5 | Demokrasi: Kavram, tarihsel gelişimi ve ilkeleri ve demokrasinin temel nitelikleri | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm II-Kısım III |
6 | Devlet türleri ve hükümet sistemleri | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm III, Kısım I, II ve III |
7 | Demokrasi modelleri ve Türkiyede demokrasinin tarihsel analizi | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm III-Kısım V |
8 | Siyasal hayatın aktif aktörü olarak birey; siyasal toplumsallaşma, bireyin siyasal hayata katılması | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm IV-Kısım II ve III |
9 | ARASINAV | |
10 | Siyasal parti kavramı ve fonksiyonları Bürokrasi; Seçimler: kavramsal çerçeve | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm IV-Kısım IV |
11 | Siyasi parti teorileri: Doğuş ve tipoloji | Davut Dursun Siyaset Bilimi Beta Yayın Bölüm IV-Kısım IV |
12 | Baskı grupları ve Kamuoyu | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.360-406.,Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.302-313. |
13 | Seçim Sistemleri | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayın, Bölüm V |
14 | Küresel siyaset | Andrew Heywood, Küresel Siyaset, BB101 Yayınları, Bölüm I |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dursun, Davut (2019), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul |
Ders Kaynakları | Münci Kapani (2017), Politika Bilimine Giriş, BB101 Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | ||||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | X | |||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Siyaset biliminin farklı tanımlarını bilir ve bu tanımların birbiriyle ilişkisini saptar. | ||||||||||||||||||||
2 | Siyasi düşünceler tarihi bağlamında siyaset biliminin geleneksel olarak hangi konularla ilgilendiğini ifade eder. | ||||||||||||||||||||
3 | Siyaset biliminin kapsamına giren çağdaş konuların neler olduğunu irdeler. | ||||||||||||||||||||
4 | Özellikle iktidarın doğasının ve devletin bir örgüt olarak neleri ifade ettiğini elindeki ölçütlere göre eleştirir. | ||||||||||||||||||||
5 | Demokrasinin anlamını kavrar ve çağdaş demokrasinin ayırt edici unsurlarını farklı şekli ile tanır. | ||||||||||||||||||||
6 | Siyasal hayatın aktörlerinin neler olduğunu bilir ve siyasal hayata katılımı, katılma biçimlerini ve katılımı etkileyen faktörleri ilişkilendirir. | ||||||||||||||||||||
7 | Bürokrasinin tarihsel gelişimi betimler ve Türkiye açısından farklılaşan yerinin arkasındaki faktörleri değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
8 | Seçim dönemlerinde üzerinde çokça konuşulan seçim tekniklerinin neler olduğunu mukayeseli olarak kavrar ve çağdaş demokratik dünyada hangi seçim tekniğinin daha çok tercih edildiğini örneklerle ortaya koyar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |