Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortadoğu´Da Çatışma ve Şiddet | ULI 318 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yoktur |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. TUNCAY KARDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Berkan Ozgur |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortadoğu’daki çatışma ortamını sağlayan altyapının detaylarına odaklanarak hem bölgenin çatışma geçmişine hem de çatışmaların temel dinamiklerine dair fikir sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Ortadoğu’da şiddeti doğuran yapıyı anlayabilmek için dini ve etnik kimlik açısında oldukça parçalı bu coğrafyadaki örnek bazı devlet inşa süreçleri ele alınacaktır. Buradan hareketle yapısal sorunların etkisiyle ortaya çıkan çatışmalara değinilecektir. Bu süreçte çatışmalara taraf olan gruplar, temel motivasyonları ve temsil ettikleri kimlikler analiz edilecektir. Derste çatışmalarda aktör olarak sadece devlet unsurları değil artık bir realite haline gelmiş devlet dışı silahlı unsurlar ve şahıslar da ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ortadoğu’nun çok mezhepli ve etnik unsurlu yapısı irdelenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Bölgedeki çatışmaların sosyal-siyasi-tarihi arka planları öğrenilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Bölgedeki önemli devlet dışı aktörlerin etkileri,kimlikleri ve amaçları öğrenilir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse dair genel bilgiler. Ortadoğu’nun etnik ve mezhepsel yapısı, Çatışmaların temel sebepleri | |
2 | Ortadoğu’da Devlet İnşası ve Kimlik: Lübnan | |
3 | Ortadoğu’da Devlet İnşası ve Kimlik: Suriye | |
4 | Suriye çatışma tarihi: İlk isyan, Hama Katliamı ve İç Savaş | |
5 | Lübnan Çatışma tarihi. Lübnan İç Savaşı ve Lübnan-İsrail Savaşı. | |
6 | İsrail’in yayılmacı siyaseti. Arap-İsrail Savaşı. İntifada dönemleri | |
7 | İran-Irak Savaşı. İran ve Irak siyasi yapılarının analizi, rekabetin tarihsel geçmişine bakış | |
8 | Ara Sınav | |
9 | I.Körfez Savaşı Sebep ve Sonuçları | |
10 | Irak’ın İşgali ve Saddam’ın Devrilmesi. 2003-2006 arasında Irak’ta yaşanan Kaos ve sonuçları | |
11 | Irak’ta 2006’ta şiddetin tırmanması, ABD’nin bölgeden çekilmesi ve IŞİD’in güçlenmesi | |
12 | Devlet dışı yapılar: El Kaide, IŞİD,Hizbullah, EMEL, Hamas, El Fetih v.s. | |
13 | . Önemli figürler: Hasan Nasrallah, Eymen ez-Zevahiri, Üsame bin Ladin, Ebu Musab ez-Zerkavi, Yaser Arafat, Ariel Şaron v.s. | |
14 | Genel Tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Asaf Hüseyin, "Ortadoğu´da Devlet ve Terör". |
Ders Kaynakları | William Cleveland, "Modern Ortadoğu Tarihi" |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | ||||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | ||||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | ||||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ortadoğu’nun çok mezhepli ve etnik unsurlu yapısı irdelenir. | ||||||||||||||||||||
2 | Bölgedeki çatışmaların sosyal-siyasi-tarihi arka planları öğrenilir. | ||||||||||||||||||||
3 | Bölgedeki önemli devlet dışı aktörlerin etkileri,kimlikleri ve amaçları öğrenilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |