Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dünyasında Siyasi Gelişmeler | ULI 363 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. AYLA AKDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Soğuk Savaş döneminin sona ermesiyle birlikte, Orta Asya ve Kafkasya bölgeleri sahip oldukları enerji kaynakları ve jeopolitik konumları nedeniyle dünya siyasetinde dikkate alınması gereken bir bölge haline geldiler. Türkiye´nin bölgeyle tarihsel, dilsel ve dinsel ilişkileri nedeniyle bölge ile ilgilenmesi elzemdir. Bu bağlamda, öğrencilere, bu bölge hakkında ve ayrıca Balkan Türkleri hakkında kapsamlı bilgi verilmesi hedeflenmektedir. Öğrenciler, bölgenin jeo-stratejik önemini, enerji kaynaklarını, büyük devletlerin politikalarını, bölgenin sosyo-ekonomik özelliklerini öğrenecektir. |
Dersin İçeriği | Kafkasya ve Orta Asya Bölgesinin Jeopolitik Önemi, Enerji Kaynakları, Bölge Devletlerinin Dış Politikaları Yönetim Anlayışları, Etnik Çatışma Alanları, Devletleşme, Uluslaşma ve Demokratikleşme Süreçleri, Kafkasya ve Orta Asya ülkelerinin dış politika anlayışları, ABD, Rusya, Çin, AB, Türkiye bölge politikaları, Balkan Türklerinin Sorunları analiz edilir |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kafkasya ve Orta Asya Bölgesinin Bağımsızlığını Kazanması ve Rusya´nın Yaklaşımını inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kafkasya ve Orta Asya bölgesinin jeopolitik önemini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kafkasya Devletlerinin Dış Politika Anlayışları ve Bölge devletlerinin devletleşme, uluslaşma ve demokratikleşme süreçlerini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bölgedeki enerji kaynaklarının durumunu inceler, petrol boru hatlarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Büyük devletlerin bölge politikalarını karşılaştırmalı olarak irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Azerbaycan, Gürcistan ve Ermenistan'ın Dış Politikası ve Devletleşme, Uluslaşma ve Demokratikleşme Süreçlerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Türkiye´nin Orta Asya ve Kafkasya Politikasını analiz eder | Anlatım, | |
8 | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kafkasya ve Orta Asya Bölgesinin Bağımsızlığını Kazanması ve Rusya´nın Yaklaşımı | |
2 | Kafkasya ve Orta Asya´nın Jeostratejik Önemi, Rusya´nın Bölgesel Politikaları | |
3 | Orta Asya ve Kafkasya Devletlerinin Dış Politika Anlayışları | |
4 | Enerji Nakil Hatları ve Boru Hatları | |
5 | Etnik Bölgesel Çatışmalara Genel Bakış | |
6 | Azerbaycan Dış Politikası ve Devletleşme, Uluslaşma ve Demokratikleşme Süreçleri | |
7 | Kırgızistan İç ve Dış Politikası | |
8 | Özbekistan´daki Siyasi Gelişmeler ve Doğu Türkistan Sorunu Çin´in Orta Asya Politikası ve Çin-Rusya-Doğu Türkistan İlişkileri | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Kazakistan´ın Uluslararası Açılımı ve siyasi gelişmeleri | |
11 | Kırım Sorununun Ukrayna, Rusya ve Türkiye Açısından Değerlendirilmesi | |
12 | Türkiye´nin Orta Asya ve Kafkasya Politikası | |
13 | Balkan Türkleri (Bulgaristan Batı Trakya Makedonya Kosova Türkleri) ve Küresel ve Bölgesel örgütler ile İlişkiler | |
14 | AB ve ABD´nin bölge üzerindeki politikaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | 1. Michael Kort, Central Asian Republics, New York: Facts on File, Inc., 2004, pp. 3-16 (Chapter 1-6). 2. Roger D. Kangas, “State-building and Civil Society in Central Asia,” in Vladimir Tismeneanu (ed.) Political Culture and Civil Society in Russia and the New States of Eurasia, New York: M. E. Sharpe Inc., 1995, pp. 271-91 (Chapter 10). 3. Patricia M. Carley, “The Legacy of Soviet Political System and the Prospects for Developing Civil Society in Central Asia,” in Vladimir Tismeneanu (ed.) Political Culture and Civil Society in Russia and the New States of Eurasia, New York: M. E. Sharpe Inc., 1995, pp. 292-317 (Chapter 11). 4. Stephan White, “Rethinking Postcommunist Transition,” Government and Opposition, 2003, Vol. 28, No. 4, pp.417-135. 5. David C. Brooker, “How They Leave: A Comparison of How the First Presidents of the Soviet Successor States Left Office,” Journal of Communist Studies and Transition Politics,” 2004, Vol: 20, No: 4, pp. 61-78. 6. Michael Rywkin, Moscow’s Muslim Challenge, New York: M. E. Sharpe, 1990, pp. 44-57 (Chapter 4 and 8). 7. Tom Everett-Heath, “Instability and Identity in A Post-Soviet World: Kazakhstan and Uzbekistan,” in Central Asia: Aspects of Transition, Tom Everett-Heath (ed.) London: RoutledgeCurzon, 2003, pp.181-204 (Chapter 10). 8. Erica Marat, The Military and the State in Central Asia: From Red Army to Independence, New York: Routledge, 2010, pp. 81-115 (Chapter 4). Derste ayrıca haftalık materyal paylaşılacaktır. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kafkasya ve Orta Asya Bölgesinin Bağımsızlığını Kazanması ve Rusya´nın Yaklaşımını inceler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
2 | Kafkasya ve Orta Asya bölgesinin jeopolitik önemini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
3 | Kafkasya Devletlerinin Dış Politika Anlayışları ve Bölge devletlerinin devletleşme, uluslaşma ve demokratikleşme süreçlerini irdeler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
4 | Bölgedeki enerji kaynaklarının durumunu inceler, petrol boru hatlarını analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
5 | Büyük devletlerin bölge politikalarını karşılaştırmalı olarak irdeler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
6 | Azerbaycan, Gürcistan ve Ermenistan'ın Dış Politikası ve Devletleşme, Uluslaşma ve Demokratikleşme Süreçlerini değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
7 | Türkiye´nin Orta Asya ve Kafkasya Politikasını analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
8 | Genel Değerlendirme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 45 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 35 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |