Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anayasa Hukuku SBK 214 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. gör. İlknur Rabia TÜRKÖLMEZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin,Anayasa kavramı, anayasacılık düşüncesi ve pratiği; devlet yaşamında anayasanın ve anayasal düzenin yeri ve önemi; 1982 Anayasasında, temel hak ve özgürlükler, yasama, yürütme ve yargı organı hakkında temel düzeyde bilgiler edinmelerini ve uygulamada karşılarına çıkan tartışmalara bilgi kaynaklı ve donanımlı olarak katılabilmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Bu derste ,Anayasacılık düşüncesi ve anayasa kavramının çeşitli açılardan anlamı; anayasa türleri, anayasaların kim tarafından nasıl yapıldığı; anayasallık denetimi; devletin unsurları; devlet çeşitleri; güçler ayrılığı; hükümet sistemleri; Türk anayasa tarihi; 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi; 1982 Anayasasının belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ve yargı organının genel esaslarına değinilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anayasa kavramını tanımlar ve diğer hukuk kurallarıyla ilişki ve farklılıklarını ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Anayasaları biçimleri ve değiştirilişleri yönünden sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri ve bunların işleyişine ilişkin esasları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Devletleri şekilleri ve yapıları yönünden gruplandırabilir ve verilen bilgiler ışığında bir devletin hangi türde olduğunu tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
5 Bugüne kadarki anayasalarımız hakkında yorumlarda bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 1982 Anayasasını yapılışı ve değiştirilişi yönünden analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 1982 Anayasasına göre devletin nitelikleri hakkında değerlendirmelerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin nasıl bir sınıflandırmaya tabi tutulduğunu ve bu sınıflandırmanın sonuçlarını örneklerle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak ilkeleri analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 1982 Anayasasına göre yasama ve yürütme organını kural koyma açısından karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
11 1982 Anayasasına göre TBMM?nin görev ve yetkilerini sıralar ve bunların işleyişini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 1982 Anayasasına göre Anayasa Mahkemesinin oluşumu, işleyişi ve kararları hakkında değerlendirmeler yapar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anayasa, anayasa hukuku, anayasa hukukunun kaynakları; anayasacılık düşüncesi ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
2 Anayasaların yapılış ve değiştirilişi 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
3 Anayasallık denetimi ve modelleri 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
4 Devlet, kurucu unsurları ve çeşitli açılardan devletler (şekilleri yönünden, egemenliğin dağılımı-kompozisyonları yönünden) 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
5 Güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
6 Türk anayasa tarihi : 1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları ve 1961 Anayasasının kısaca tanıtımları 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
7 1982 Anayasasının yapılışı ve değiştirilişi ve belirgin özellikleri 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
8 1982 Anayasasına göre Türkiye Cumhuriyeti Devleti?nin nitelikleri 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
9 ARASINAV 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
10 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması, sınırlandırılması ve durdurulması 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
11 1982 Anayasasında yasama organının oluşumu ve işleyiş esasları 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
12 Yasama Organının görev ve yetkileri ve yürütme ile ilişkileri 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
13 1982 Anayasasında Türk Yargı Düzeni ve Anayasa Mahkemesinin oluşumu, görev ve yetkileri 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
14 1982 Anayasasına göre anayasa yargılaması 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.
Kaynaklar
Ders Notu

1-Gülener, Serdar. Türkiye'de anayasa yargısının demokratik meşruluğu. On İki Levha Yayıncılık, 2017.

2-Gülener, Serdar. Türkiye'nin Anayasa Düzeni Kavramlar ve Kurumlar, Sakarya Yayıncılık, 2017

Ders Kaynakları

T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme X
2 Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme X
3 Yabancı dil becerisini geliştirme X
4 Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme
5 Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme X
6 Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme X
7 Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme
8 Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme X
9 Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme
10 Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme
11 İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme X
12 Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme X
13 Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme X
14 Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme
15 Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme
16 Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme
17 İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme
18 Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme
19 Temel bilgisayar becerilerini edinme
20 Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
1 Anayasa kavramını tanımlar ve diğer hukuk kurallarıyla ilişki ve farklılıklarını ortaya koyar.
2 Anayasaları biçimleri ve değiştirilişleri yönünden sınıflandırır.
3 Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri ve bunların işleyişine ilişkin esasları açıklar.
4 Devletleri şekilleri ve yapıları yönünden gruplandırabilir ve verilen bilgiler ışığında bir devletin hangi türde olduğunu tespit eder.
5 Bugüne kadarki anayasalarımız hakkında yorumlarda bulunur.
6 1982 Anayasasını yapılışı ve değiştirilişi yönünden analiz eder.
7 1982 Anayasasına göre devletin nitelikleri hakkında değerlendirmelerde bulunur.
8 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin nasıl bir sınıflandırmaya tabi tutulduğunu ve bu sınıflandırmanın sonuçlarını örneklerle açıklar.
9 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak ilkeleri analiz eder.
10 1982 Anayasasına göre yasama ve yürütme organını kural koyma açısından karşılaştırır.
11 1982 Anayasasına göre TBMM?nin görev ve yetkilerini sıralar ve bunların işleyişini değerlendirir.
12 1982 Anayasasına göre Anayasa Mahkemesinin oluşumu, işleyişi ve kararları hakkında değerlendirmeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5