Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Siyasal Sistemler | SBK 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muttaki Ünlü |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Belli başlı siyasal sistemleri eleştirel bir bakış açısıyla ele almak |
Dersin İçeriği | Bu derste belli başlı siyasal sistemler ve bu sistemlerin oluşmasında esas rolü oynamış olan ülkelerin siyasal yapılanmaları ele alınacaktır. Derste ağırlıklı olarak demokratik siyasal sistemler incelenecek bu bağlamda da konu edinilen başlıca ülkeler İngiltere, ABD ve Fransa olacaktır. Bunların yanı sıra demokratik olmayan bir siyasal sistem örneği olarak da Çin somutlaştırıcı kısa bir analize konu edilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyasal sistemi analiz eder ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Hükümet sistemi kavramını açıklar. | ||
3 | Kuvvetler ayrılığı ilkesi hakkında fikir sahibi olur. | ||
4 | Kuvvetler birliğine dayalı sistemleri karşılaştırıp eleştirir. | ||
5 | Kuvvetler ayrılığına dayalı sistemler hakkında genel bilgi sahibi olur ve karşılaştırıp eleştirebilir. | ||
6 | Demokratik hükümet sistemlerinin başlıcalarını açıklar. | ||
7 | Parlamenter sistemin karakteristik özelliklerini ifade eder. | ||
8 | Parlamenter sistemin güçlü ve zayıf yönlerini kategorize edebilir. | ||
9 | Başkanlık sisteminin karakteristik özelliklerini ifade eder. | ||
10 | Başkanlık sisteminin güçlü ve zayıf yönlerini kategorize edebilir. | ||
11 | Yarı-Başkanlık sisteminin karakteristik özelliklerini ifade eder. | ||
12 | Yarı-Başkanlık sisteminin güçlü ve zayıf yönlerini kategorize edebilir. | ||
13 | Türkiye'de hükümet sistemi konusunda yaşanan çizgiyi kavrar ve bu konuda öngörülerde bulunabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ait temel kavramların analizi: Siyasal Sistem, Devlet, Anayasa, Demokrasi, Ulus-devlet, Karşılaştırmalı Yaklaşım vb. | Dursun, Davut (2019), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.1-63Çam, Esat (2000), Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 4-7.,Türköne, MümtazEr (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 148-155. |
2 | Genel olarak siyasal sitem: Temel özellikler, süreçler ve sistem yaklaşımı | Şahin, Köksal (2014), Türkiye'de Hükümet Sistemi Tartışmalarına ......, Dursun, Davut (2003) Siyaset Bili |
3 | Siyasal sistemlere genel bir göz atış: Demokratik Siyasal Sistemler - Demokratik olmayan (Totaliter ve Otoriter) sistemler ayrımından hareketle | Atilla Yayla, (2014) Karşılaştırmalı Siyasal Sistemler, Şahin, Köksal (2014), Türkiye'de Hükümet Sistemi Tartışmalarına Demokrasi ve .... |
4 | Demokratik Sistemler: Parlamentarizm, Parlamenter rejimin oluşumunda İngiliz siyasi tarihinin önemi | Cem Eroğul, Çağdaş Devlet Düzenleri, İngiltere bölümü |
5 | Anayasal yapı ve temel kurumlar. Çağdaş İngiliz siyasal sisteminin özellikleri: Bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içindeki yerinin tartışılması. | Michael ROSKİN, Çağdaş Devlet Sistemleri Siyaset - Coğrafya - Kültür, Birleşik Krallık bölümü |
6 | Çağdaş İngiliz siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organı, seçim sistemi ve siyasi partiler | Cem Eroğul, Çağdaş Devlet Düzenleri, İngiltere bölümü |
7 | Demokratik Sistemler: Başkanlık Sistemi,Başkanlık sistemi ve bu sistemin oluşumunda ABD siyasi tarihinin yeri ve önemi | Esat Çam, Siyaset Bilimine Giriş, Çağdaş Siyasal Rejimler Kısmı |
8 | ABD siyasal sisteminin özellikleri: Anayasal yapı ve temel kurumlar. Bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içinde yerinin tartışılması | Cem Eroğul, Çağdaş Devlet Düzenleri, ABD bölümü |
9 | Ara Sınav | |
10 | ABD siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organı, seçim sistemi ve siyasi partiler | Cem Eroğul, Çağdaş Devlet Düzenleri, ABD bölümü |
11 | Demokratik Sistemler: Yarı-Başkanlık Sistemi | Şahin, Köksal (2014), Türkiye'de Hükümet Sistemi Tartışmalarına ......, |
12 | Fransız siyasal sisteminin özellikleri: Anayasal yapı ve bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içinde yerinin tartışılması. | Rıza ARSLAN, Demokratik Yönetim Sistemleri, Yarı-başkanlık Yönetim Sistemi Fransa Örneği kısmı |
13 | Fransız siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organının yapısı, seçim sistemi ve siyasi partiler | Rıza ARSLAN, Demokratik Yönetim Sistemleri, Yarı-başkanlık Yönetim Sistemi Fransa Örneği kısmı |
14 | Totaliter ve otoriter sistemlere genel bir göz atış: Çin halk Cumhuriyeti örneğinden hareketle somutlaştırıcı kısa bir analiz | Michael G. Roskin, Çağdaş Devlet Sistemleri, 6. Kısım ÇİN |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirtilen kitap bölümleri ve sisteme yükl |
Ders Kaynakları |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | ||||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | ||||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Siyasal sistemi analiz eder ve yorumlar. | 5 | ||||||||||
2 | Hükümet sistemi kavramını açıklar. | |||||||||||
3 | Kuvvetler ayrılığı ilkesi hakkında fikir sahibi olur. | |||||||||||
4 | Kuvvetler birliğine dayalı sistemleri karşılaştırıp eleştirir. | |||||||||||
5 | Kuvvetler ayrılığına dayalı sistemler hakkında genel bilgi sahibi olur ve karşılaştırıp eleştirebilir. | |||||||||||
6 | Demokratik hükümet sistemlerinin başlıcalarını açıklar. | |||||||||||
7 | Parlamenter sistemin karakteristik özelliklerini ifade eder. | |||||||||||
8 | Parlamenter sistemin güçlü ve zayıf yönlerini kategorize edebilir. | |||||||||||
9 | Başkanlık sisteminin karakteristik özelliklerini ifade eder. | |||||||||||
10 | Başkanlık sisteminin güçlü ve zayıf yönlerini kategorize edebilir. | |||||||||||
11 | Yarı-Başkanlık sisteminin karakteristik özelliklerini ifade eder. | |||||||||||
12 | Yarı-Başkanlık sisteminin güçlü ve zayıf yönlerini kategorize edebilir. | |||||||||||
13 | Türkiye'de hükümet sistemi konusunda yaşanan çizgiyi kavrar ve bu konuda öngörülerde bulunabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |