Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dış Politikası | ULI 202 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NESRİN KENAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Türkiye Cumhuriye’nin kuruluşundan itibaren izlediği dış politikayı tarihsel dönemler halinde ele alarak, Türk Dış Politikasını etkileyen iç ve dış dinamiklerin ve oluşum ve uygulanması sürecini incelemektir. |
Dersin İçeriği | Türk Dış Politikası dersinde öncelikle Milli mücadele dönemi izlenen Türk dış politikası Lozan Barış Antlaşmasına kadar ele alınarak, Cumhuriyet dönemi Türk dış politikasının kuramsal çerçevesi, temel hedefleri ve dönemleri, iki savaş arası dönemde dış politika, II. Dünya Savaşında Türkiye’nin savaş dışı kalma politikası ve savaşan devletlerle ilişkileri, Soğuk Savaş döneminde dış politikada yeni eğilimler, Batılı ülkelerle ittifakı, Demokrat Parti dönemi dış politikası, 1960 Darbesi sonrasında Türk Dış Politikası, ABD ve NATO’yla ilişkiler, AET’yle ilişkiler, Kıbrıs Sorunu, 1980-1990 dönemi dış politika ABD ve AB ile ilişkiler, Ortadoğu, Balkanlar, Soğuk Savaş Sonrası Dış Politika, yeni fırsatlar ve tehditler, güncel sorunlar ele alınarak bu dönemde izlenen Türk Dış Politikası ve bu politikayı belirleyen ulusal ve uluslar arası parametreler irdelenecektir. Dersin işleniş formatı dersin öğrencilerin de katılımıyla interaktif yöntemle işlenmesi ve konuya ilişkin tartışma şeklindedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çeşitli tarihsel dönemlerde uygulanan Türk dış politikasını anlar. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Çeşitli tarihsel dönemlerde izlenen Türk dış politikasını belirleyen iç ve dış dinamikleri anlar. | Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
3 | Türk dış politikasının oluşturulma ve uygulanma sürecini anlar. | Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
4 | Temel derslerde öğrendiği bilgilerle Türk dış politikasını yer alan olayları ve sonuçlarını değerlendirir. | Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
5 | Türk dış politikasına ilişkin gelecekte ortaya çıkabilecek olası gelişmeleri ve yaratabileceği sonuçları değerlendirir. | Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Türk dış politikasını bilimsel ve analitik yöntemlerle açıklar. | Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
7 | Uluslararası sistemde meydana gelen gelişmelerin Türk dış politikasına olan etkisini anlar ve değerlendirir. | Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
8 | Türkiye’nin iç dinamiklerinde ve siyasal hayatında meydana gelen gelişmelerin Türk dış politikasına olan etkisini anlar ve değerlendirir. | Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dış Politikasının Kuramsal Çerçevesi ve Uygulanması | 1 (ss. 1-93 ) |
2 | Türk Dış Politikasının Kuramsal Çerçevesi ve Uygulanması | 1 (ss. 1-93 ) |
3 | Türk Dış Politikasının Kuramsal Çerçevesi ve Uygulanması | 1 (ss. 1-93 ) |
4 | 1919-1923 Milli Mücadele Döneminde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 95-238 ) |
5 | 1919-1923 Milli Mücadele Döneminde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 95-238 ) |
6 | İki Dünya Savaşına Kadar Olan Dönemde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 239-384 ) |
7 | İki Dünya Savaşına Kadar Olan Dönemde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 239-384 ) |
8 | ARA SINAV | |
9 | İkinci Dünya Savaşı Sırasında Türk Dış Politikası | 1 (ss. 385-476 ) |
10 | 1945-1960 Döneminde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 477-652 ) |
11 | 1945-1960 Döneminde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 477-652 ) |
12 | 1960-1980 Döneminde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 653-854 ) |
13 | 1960-1980 Döneminde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 653-854 ) |
14 | 1960-1980 Döneminde Türk Dış Politikası | 1 (ss. 653-854 ) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1) Baskın Oran ( ed. ), Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar ,Cilt I ( 1919- 1980 ) , İstanbul : İletişim Yayınları, 2001. |
Ders Kaynakları | - Melek M. Fırat , 1960-71 Arası Türk Dış Politikası ve Kıbrıs Sorunu, Ankara : SİYASAL KİTABEVİ,1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | ||||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | ||||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | ||||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | ||||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çeşitli tarihsel dönemlerde uygulanan Türk dış politikasını anlar. | |||||||||||
2 | Çeşitli tarihsel dönemlerde izlenen Türk dış politikasını belirleyen iç ve dış dinamikleri anlar. | |||||||||||
3 | Türk dış politikasının oluşturulma ve uygulanma sürecini anlar. | |||||||||||
4 | Temel derslerde öğrendiği bilgilerle Türk dış politikasını yer alan olayları ve sonuçlarını değerlendirir. | |||||||||||
5 | Türk dış politikasına ilişkin gelecekte ortaya çıkabilecek olası gelişmeleri ve yaratabileceği sonuçları değerlendirir. | |||||||||||
6 | Türk dış politikasını bilimsel ve analitik yöntemlerle açıklar. | |||||||||||
7 | Uluslararası sistemde meydana gelen gelişmelerin Türk dış politikasına olan etkisini anlar ve değerlendirir. | |||||||||||
8 | Türkiye’nin iç dinamiklerinde ve siyasal hayatında meydana gelen gelişmelerin Türk dış politikasına olan etkisini anlar ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 80 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |