Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Siyasi Hayatı | SBK 465 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BÜNYAMİN BEZCİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Soner Tauscher Araş. Gör. Fikret Topal |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Osmanlı modernleşmesi sonrası Türk Siyasal Hayatındaki önemli olayları, aktörleri ve tarihsel değişim süreçlerini incelemektir. Derste öğrencilere Türk siyasal hayatındaki değişim süreçlerini analiz etme becerisi ve güncel sorunları tarihsel perspektifte çözümleme yeteneği kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Derste Osmanlı modernleşmesi ile Cumhuriyet Türkiye´si arasındaki süreklilikler ve değişim süreçleri ele alınacaktır. Cumhuriyetin kurucu iradesinin oluşumu ve demokratik dönüşümleri analiz edilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk siyasal hayatını dönemlere ayırarak inceler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Türk Siyasi Hayatındaki değişimleri tarihsel arka planını ile birlikte yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Siyasi hayatın sorunlarına ve olgularına eleştirel bir tarzda yaklaşır ve genel kanaatleri sorgular. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Siyasi hayatın olaylarını ekonomik, toplumsal yapılarla ilişkilendirir ve fikir boyutunu çözümler. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türk modernleşmesinin başarılı yönlerini tespit eder ve demokratik konsolidasyonun sorunlarını çözümler. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Demokrasinin ve sivil toplumun Türk Siyasi Hayatındaki yerini ve önemini kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
7 | Siyasal hayatın dönüşüm ve süreklilik parametlerini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Türk Siyasi Hayatında yaşanan olayları tanımlar ve tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Türk siyasal hayatındaki güncel sorunların nedenlerini sorgular. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Modernleşmesi: 1839-1876 | Gökhan Çetinsaya, Kalemiye’den Mülkiye’ye Tanzimat Zihniyeti, Cumhuriyet’e Devreden Düşünce Mirası: Tanzimat ve Meşrutiyet’in Birikimi içinde; ss: 54-71. Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, YKY Yayınları, ss:213-148. |
2 | Geleneksel- Modernite İkileminde II. Abdülhamit Dönemi: 1876-1909 | Şükrü Hanioğlu, Siyasi Temsil Olayının Osmanlı’daki Yeri, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, ss. 360-368. Kemal Karpat İslamın Siyasallaşması, 7. ve 8. Bölümler |
3 | 1908 Devrimi ve İttihat ve Terakki: 1908- 1914 | Baran Hocaoğlu, II. Meşrutiyet İktidar ve Muhalefet İlişkileri 1908- 1913, kedi kitapevi, İstanbul, Ekim 2010, ss:15-112. Şükrü Hanioğlu, Batıcılık, İslamcılık, Türkçülük, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, Cilt:5, ss: 1382-1399. |
4 | I. Dünya Savaşı: 1914-1922 | Selim İlkin, Bölüm 3: İttihat ve Terakki Döneminde Dış Dünya ve Uygulanan Dış Politika İlhan Tekeli Cumhuriyet’in Harcı, Köktenci Modernite’nin Doğuşu, ss:79-105. Erik J. Zürcher, Bağımsızlık Savaşı, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, ss:192-233. |
5 | Cumhuriyetin Kurucu İradesinin Oluşumu: 1923-1936 | Hasan Bülent Kahraman, Siyasal Analiz, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi II, 1920-1960, Agora Yay. 2010, ss.3- 111.Kemal Karpat, Cumhuriyet Halk Partisi 1923-1945,Türkiye’de Siyasal Sistemin Evrimi: 1879- 1980, İmge Yay., ss: 47-83. |
6 | Tek Parti Döneminde Muhalefet: 1922- 1942 | Cem Emrence, Dünya Krizi ve Türkiye ‘de Toplumsal Muhalefet, Serbest Cumhuriyet Fırkası (1930), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt: 7, İletişim Yayınları 2005. Erik J. Zürcher, Hesaplaşma: 1926 Temizlikleri, MilliMücadelede İttifakçılık, s:201-239 |
7 | II. Dünya Savaşı ve Yeniden Kurulan Dünya Düzeninde Türkiye: 1936- 1950 | Hasan Bülent Kahraman, Tek Partiden Çoğulcu Siyasete, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi II, 1920-1960, Agora Yay. 2010, ss.157- 243. |
8 | Türkiye´de Demokrasinin Kuruluşu ve Demokrat Parti: 1950-1960 | Hasan Bülent Kahraman, 1950-60 Arası Dönem, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi II, 1920-1960, Agora Yay. 2010, ss.247-350. |
9 | II. Cumhuriyetin Kurucu İradesinin Oluşumu ve Siyasetin Parçalanması: 1960- 1971 | Ersin Kalaycıoğlu, 1960 Sonrası Türk Politik Hayatına Bir Bakış, Demokrasi- Neo-Patrimonyalizm ve İstikrar, Türkiye De Politik Değişim ve Modernleşme,2009. Murat Belge, Sol, Geçiş Sürecinde Türkiye, Der: Irvin Schick, E.A. Tonak, 2006, s:156- 189. |
10 | Soğuk Savaşın Cephe Ülkesi Türkiye´de Siyasi Kaos ve 1980 Darbesi: 1971- 1983 | Tanel Demirel, Adalet Partisi, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt: 7, İletişim Yayınları 2005, ss: 549-583. |
11 | Neoliberalizm, Özal ve ANAP Dönemi: 1983- 1993 | Ömer Çaha, Türkiye’de Sivil Toplum ve Demokrasi (1983- 1991), Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Adem Çaylak, …vd. Savaş Yay., 2009, ss.567-585. Muhittin Ataman, 1983- 1991 Döneminde İç Politika: Özal’lı Yıllar, Türkiye’nin Politik Tarihi, 2009, ss:587-601. |
12 | Postmodern Kimlik Tartışmaları, Ekonomik Kriz ve İslamcılığın Yükselişi: 1993- 1997 | Necmi Erdoğan ve Fahriye Üstüner, 1990’lar’da “Siyaset Sonrası Söylemler ve Demokrasi, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt: 7, İletişim Yayınları 2005, ss: 658- 665. Nuri Bilgin, Cumhuriyet, Demokrasi ve Kimlik, Bağlam yay., Ankara, 1997. |
13 | 28 Şubat Darbesi, Kemalist Nostalji ve Ekonomik Çöküş: 1997- 2001 | Esra Özyürek, Modernlik Nostaljisi: Kemalizm, Laiklik ve Gündelik Hayatta Siyaset. Hikmet Kırık, Kamusal Alan ve Demokrasi: Örtünme Sorununu Yeniden Düşünmek. |
14 | AK Parti Sonrası Siyasal Dönüşüm | Hakan Yavuz, AK Parti: Toplumsal Değişimin Yeni Aktörleri, Kitap yay. 2010. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Hasan Bülent Kahraman, Tek Partiden Çoğulcu Siyasete, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi I, Agora Yay. 2010. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | ||||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk siyasal hayatını dönemlere ayırarak inceler. | ||||||||||||
2 | Türk Siyasi Hayatındaki değişimleri tarihsel arka planını ile birlikte yorumlar. | ||||||||||||
3 | Siyasi hayatın sorunlarına ve olgularına eleştirel bir tarzda yaklaşır ve genel kanaatleri sorgular. | ||||||||||||
4 | Siyasi hayatın olaylarını ekonomik, toplumsal yapılarla ilişkilendirir ve fikir boyutunu çözümler. | ||||||||||||
5 | Türk modernleşmesinin başarılı yönlerini tespit eder ve demokratik konsolidasyonun sorunlarını çözümler. | ||||||||||||
6 | Demokrasinin ve sivil toplumun Türk Siyasi Hayatındaki yerini ve önemini kavrar. | ||||||||||||
7 | Siyasal hayatın dönüşüm ve süreklilik parametlerini analiz eder. | ||||||||||||
8 | Türk Siyasi Hayatında yaşanan olayları tanımlar ve tasvir eder. | ||||||||||||
9 | Türk siyasal hayatındaki güncel sorunların nedenlerini sorgular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |