Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyaset Bilimi | SBK 113 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ensar Kıvrak |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı siyaset biliminin tanımına yönelik farklı yaklaşımları ortaya koymak ve iktidar, meşruiyet, otorite, devlet ve demokrasi kavramlarını analiz etmek ve kavram ve kuramların somut siyasal kurum ve süreçlere uygulamak |
Dersin İçeriği | Siyaset bilimi ve pozitivizm, siyaset bilimin tanımı, diğer sosyal bilim dallarıyla ilişkisi, iktidar, meşruiyet, egemenlik, devlet, demokrasi, siyasal hayata katılım, katılım biçimleri ve siyasal davranış, siyasal partiler, bürokrasi, baskı grupları-kamuoyu, seçim ve seçim teknikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyaset biliminin farklı tanımlarını bilir ve bu tanımların birbiriyle ilişkisini saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Siyasi düşünceler tarihi bağlamında siyaset biliminin geleneksel olarak hangi konularla ilgilendiğini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Siyaset biliminin kapsamına giren çağdaş konuların neler olduğunu irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Özellikle iktidarın doğasının ve devletin bir örgüt olarak neleri ifade ettiğini elindeki ölçütlere göre eleştirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Demokrasinin anlamını kavrar ve çağdaş demokrasinin ayırt edici unsurlarını farklı şekli ile tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Siyasal hayatın aktörlerinin neler olduğunu bilir ve siyasal hayata katılımı, katılma biçimlerini ve katılımı etkileyen faktörleri ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Bürokrasinin tarihsel gelişimi betimler ve Türkiye açısından farklılaşan yerinin arkasındaki faktörleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Seçim dönemlerinde üzerinde çokça konuşulan seçim tekniklerinin neler olduğunu mukayeseli olarak kavrar ve çağdaş demokratik dünyada hangi seçim tekniğinin daha çok tercih edildiğini örneklerle ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin konusu ve amacı ve yöntemi, siyaset biliminin tanımı ve siyasi düşünceden farkı siyaset bilimine tarihsel bir perspektiften bakmak: Siyasi düşüncenin katkısı | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.1-63 |
2 | Kapsam, yöntem ve teknikler,İktidar ve siyasal iktidar | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss. 67-134., Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.35-68.. |
3 | Devlet, siyasal sistemler | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.141-151.,Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.71-99; 147-185. |
4 | Demokrasi: Kavram, tarihsel gelişimi ve ilkeleri, demokrasinin temel nitelikleri ve uygulamada demokrasi | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.157-183, Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss187-193 |
5 | Demokrasi modelleri ve Türkiyede demokrasi; siyasi kültür ve Türk siyasi kültürü | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss184-199.,Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss194-217; 221-234; 247-252. |
6 | Siyasal hayatın aktif aktörü olarak birey; siyasal toplumsallaşma, bireyin siyasal hayata katılması | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.201-246., Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.236-246. |
7 | Siyasal partiler I | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.249-270,Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.253-291. |
8 | Baskı grupları ve Kamuoyu | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss. 284-298; 299-314.,Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.334-341; 316-333 |
9 | ARASINAV | |
10 | Bürokrasi; Seçimler: kavramsal çerçeve | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.315-330; 333-345.,Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.451-478 |
11 | Seçim sistemleri | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.346-360.,Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.294-301 |
12 | Türkiyede seçimler | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.360-406.,Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.302-313. |
13 | Modernite-postmodernite ve siyaset bilimi | Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.483-519 |
14 | Küresel siyaset | Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.667-704. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayınları. |
Ders Kaynakları | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Siyaset biliminin farklı tanımlarını bilir ve bu tanımların birbiriyle ilişkisini saptar. | 5 | |||||||||||
2 | Siyasi düşünceler tarihi bağlamında siyaset biliminin geleneksel olarak hangi konularla ilgilendiğini ifade eder. | 5 | |||||||||||
3 | Siyaset biliminin kapsamına giren çağdaş konuların neler olduğunu irdeler. | 5 | |||||||||||
4 | Özellikle iktidarın doğasının ve devletin bir örgüt olarak neleri ifade ettiğini elindeki ölçütlere göre eleştirir. | 5 | |||||||||||
5 | Demokrasinin anlamını kavrar ve çağdaş demokrasinin ayırt edici unsurlarını farklı şekli ile tanır. | 5 | |||||||||||
6 | Siyasal hayatın aktörlerinin neler olduğunu bilir ve siyasal hayata katılımı, katılma biçimlerini ve katılımı etkileyen faktörleri ilişkilendirir. | 5 | |||||||||||
7 | Bürokrasinin tarihsel gelişimi betimler ve Türkiye açısından farklılaşan yerinin arkasındaki faktörleri değerlendirir. | 5 | |||||||||||
8 | Seçim dönemlerinde üzerinde çokça konuşulan seçim tekniklerinin neler olduğunu mukayeseli olarak kavrar ve çağdaş demokratik dünyada hangi seçim tekniğinin daha çok tercih edildiğini örneklerle ortaya koyar. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |