Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bütçe Uygulamaları | MLY 370 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GONCA GÜNGÖR GÖKSU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan FAYDALI |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ders, 1990'lı yıllardan itibaren kamu maliyesi alanında yaşanan değişim ve yeniliklerin bütçe alanına yansımalarını incelemeyi ve sosyal bütçe türlerini incelemeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında devlet bütçesi alanındaki yeni kavram ve tartışmalar, sosyal bütçe türleri ve ilgili uygulamaların çeşitli ülkelerin bütçe sistemlerine ve Türk bütçe sistemine yansımaları hakkında teorik ve pratik bilgiler sunulmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bütçe sistemlerinde yaşnan değişimlerin analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
2 | İyi uygulama örneklerinden hareketle cinsiyete duyarlı bütçelemenin öneminin kavranması | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Vatandaş odaklı bütçe hazırlamanın gerekliliğinin anlaşılması | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Mali demokrasi ilkesinin anlaşılması ve fonksiyonunun belirlenmesi | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Sivil toplum örgütlerinin bütçe savunuculuğu konusundaki başarılarının tespiti | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Sosyal harcamaların gerekliliğinin anlaşılması ve Türkiye'de sosyal harcamaların durumunun analizi | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Devlet bütçelerinin çocuk haklarını sağlamaya yönelik hazırlanmasının gerekliliğinin anlaşılması | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Devlet bütçelerinininsak haklarını sağlamaya yönelik hazırlanmasının gerekliliğinin anlaşılması | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bütçe sistemlerinde dönüşüm ve değişimler | Önerilen kitaptaki bölümler |
2 | Cinsiyete duyarlı bütçelemenin teorisi | Önerilen kitaptaki bölümler |
3 | Türkiye'de ve diğer ülkelerde cinsiyete duyarlı bütçeleme uygulaması | Önerilen kitaptaki bölümler |
4 | Bütçe savunuculuğu | Önerilen kitaptaki bölümler |
5 | Bütçe ve mali demokrasi ilişkisi | Önerilen kitaptaki bölümler |
6 | Vatandaş odaklı bütçelemenin teorisi | Önerilen kitaptaki bölümler |
7 | Vatandaş odaklı bütçeleme uygulamaları | Önerilen kitaptaki bölümler |
8 | Bütçe sürecinde çoğulculuk | Önerilen kitaptaki bölümler |
9 | Ara sınav | |
10 | Yükseköğretim bütçe sürecinde yaşanan değişimler | Önerilen kitaptaki bölümler |
11 | Sosyal harcamalarının kapsamı ve Türkiye'de sosyal bütçe | Önerilen kitaptaki bölümler |
12 | Çocuklara duyarlı bütçeleme ve Türkiye uygulaması | Önerilen makaleler |
13 | İnsan haklarına duyarlı bütçeleme ve Türkiye uygulaması | Önerilen makaleler |
14 | Genel değerlendirme | Önerilen kitaptaki bölümler ve makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kamu Bütçesinde Yeni Yaklaşımlar (Editörler: Prof Dr Figen ALTUĞ, Prof Dr Ahmet Kesik ve Prof Dr Murat ŞEKER), Seçkin Kitapevi, 2013 Gonca GÜNGÖR GÖKSU - Çocuk Dostu Kentlerin Kurulmasında Çocuk Duyarlı Bütçelemenin Rolü ve Önemi - Sayıştay Dergisi - Cilt.107 - s.157-173 - 2018 Gonca GÜNGÖR GÖKSU, İnsan Haklarına Duyarlı Bütçeleme Analizi: Türkiye Örneği, Yayın: İzmir Ekonomi Dergisi, 2019 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bütçe sistemlerinde yaşnan değişimlerin analizi | ||||||||||||
2 | İyi uygulama örneklerinden hareketle cinsiyete duyarlı bütçelemenin öneminin kavranması | ||||||||||||
3 | Vatandaş odaklı bütçe hazırlamanın gerekliliğinin anlaşılması | ||||||||||||
4 | Mali demokrasi ilkesinin anlaşılması ve fonksiyonunun belirlenmesi | ||||||||||||
5 | Sivil toplum örgütlerinin bütçe savunuculuğu konusundaki başarılarının tespiti | ||||||||||||
6 | Sosyal harcamaların gerekliliğinin anlaşılması ve Türkiye'de sosyal harcamaların durumunun analizi | ||||||||||||
7 | Devlet bütçelerinin çocuk haklarını sağlamaya yönelik hazırlanmasının gerekliliğinin anlaşılması | ||||||||||||
8 | Devlet bütçelerinininsak haklarını sağlamaya yönelik hazırlanmasının gerekliliğinin anlaşılması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 85 |
Toplam | 95 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |