Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Ekonomisine Giriş | MLY 366 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ CAN YENİCE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ekonominin temel konularını İslam iktisadının ilkeleri ve yaklaşımları kapsamında ele almaktır. |
Dersin İçeriği | İslam ekonomisinin mantığı, işleyişi, temel düzeni ve günümüz ekonomilerle karşılaştırılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Benzersiz bir sistem olarak İslam ekonomisinin düşünsel altyapısını ve kurumsal temellerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ekonomik kalkınmanın İslami ahlak ve değerlerle uyumlu sosyo ekonomik sistem ile nasıl uyuşturulabileceğini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İslam inancının ekonomik organizasyonlarda ve davranışlarda ki etkisini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Ütopik İslam ahlakı ekonomisi, modern Müslüman ekonomiler ve İslami finansın pratik doğası arasındaki farkları anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Önde gelen Müslüman ekonomiler arasında İslami ekonomilere model teşkil edebilecek olanlara karar verebilmek için entelektüel bilgiye sahiptir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Az gelişmiş ülkelerin birçoğundaki davranışsal faktörlerin, ahlak teorisinin ve ahlak ekonomisinin yansımalarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin paylaşılması, tanışma | |
2 | Özerk bir alan olarak İslam ekonomisinin ortaya çıkışı ve gelişimi | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 13-41 |
3 | İslam ekonomisinde metodoloji | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 41-71 |
4 | Politik ekonomi sistemleri ve İslam ekonomisi | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 71-91 |
5 | İslam ekonomisi ve faiz | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 91-115 |
6 | İslam ekonomisi açısından devlet ve piyasa ilişkileri | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 115-129 |
7 | Arasınav | |
8 | İslam ekonomisi ve mali politikalar | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 129-141 |
9 | İslam ekonomisi ve para politikaları | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 141-153 |
10 | İslam ekonomisi ve dağıtım, bölüşüm | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 153-181 |
11 | Tüketici, tüketim ve İslam ekonomisi | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 181-197 |
12 | Üretim, firma ve İslam ekonomisi | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 197-209 |
13 | İslami finans kurumları | konominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, sa 209-255 |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ekonominin Temel Konuları ve İslam Ekonomisi, Zeyneb Hafsa Orhan, İktisat Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Benzersiz bir sistem olarak İslam ekonomisinin düşünsel altyapısını ve kurumsal temellerini tanımlar | ||||||||||||
2 | Ekonomik kalkınmanın İslami ahlak ve değerlerle uyumlu sosyo ekonomik sistem ile nasıl uyuşturulabileceğini bilir | ||||||||||||
3 | İslam inancının ekonomik organizasyonlarda ve davranışlarda ki etkisini değerlendirir | ||||||||||||
4 | Ütopik İslam ahlakı ekonomisi, modern Müslüman ekonomiler ve İslami finansın pratik doğası arasındaki farkları anlar | ||||||||||||
5 | Önde gelen Müslüman ekonomiler arasında İslami ekonomilere model teşkil edebilecek olanlara karar verebilmek için entelektüel bilgiye sahiptir | ||||||||||||
6 | Az gelişmiş ülkelerin birçoğundaki davranışsal faktörlerin, ahlak teorisinin ve ahlak ekonomisinin yansımalarını tartışır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |