Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mahalli İdareler Maliyesi | MLY 306 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GONCA GÜNGÖR GÖKSU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan FAYDALI |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin mahalli idarelerin tarihçesi, merkezi idare ile arasındaki ilişkiler, mali özerklik, optimum hizmet alanının tespiti, mahalli idareler arası hizmet bölüşümü, mahalli idarelerin sundukları hizmetler, katılımcılık, mahalli idarelerin mali yapısı ve Türkiye'deki mahalli idareler hakkında bilgi sahip olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında mahalli idarelerin mali yapısı hem teorik hem de ülke uygulamaları bağlamında incelenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mahalli İdare kavramını, niteliğini ve önemini, özellikle demokrasi, özerklik ve hizmette halka yakınlık (subsidiarity) ilkelerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Mahalli İdarelerin Varoluş nedenlerini Siyasi, ekonomik ve idari nedenler yönüyle bilir ve açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İdareler arası ilişkilerin mahiyetini, idareler arası ilişkilerin düzenlenmesini gerektiren nedenler, idareler arası ilişkilerin türleri, özellikle görev bölüşümünü ve bunu da, İktisadi, geleneksel ve idari kriterler ve görev bölüşüm yöntemleri yönünd | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Optimum Hizmet Alanı, arza ve talebe ilişkin kriterler yönünden bilir ve inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Merkezi Yönetim-Mahalli İdare arasında Gelir Bölüşümünü, ilkeler ve yöntemler ile Mahalli İdarelerin Finansman Kaynaklarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İl Özel İdareleri-İlçe Belediyeleri Büyükşehir Belediyeleri ve köylerin Maliyesini, Gelir ve Giderlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | İl Özel İdareleri-İlçe belediyeleri ve Büyükşehir Belediyesi Bütçelerini Bütçe Süreci yönünden bilir, inceler ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Mahalli İdare Birliklerini, Mahalli idare Birliklerini doğuran etmenler yasal dayanakları, kurulması, Birlik organları ve birlik türleri itibariyle bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Mahalli İdarelerde yeniden yapılanmayı sorunlar öneriler ve mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi ve yöntemleri yönleriyle bilir, inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mahalli idare kavramı ve ortaya çıkışı | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
2 | Mahalli idareler ve merkezi idare arasındaki mali ilişkiler | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
3 | Mahalli idarelerde mali özerklik | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
4 | Mahalli idarelerde optimum hizmet alanının belirlenmesi | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
5 | Mahalli idarelerin sundukları mal ve hizmetler | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
6 | Gelir kaynaklarının mahalli idareler ve merkezi idare arasındaki paylaşımı | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
7 | Mahalli idarelerde katılımcılık | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
8 | Seçilmiş ülkelerde mahalli idarelerin idari ve mali yapısı | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
9 | Ara sınav | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
10 | Normal belediyelerin idari ve mali yapısı | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
11 | Büyükşehir belediyelerinin idari ve mali yapısı | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
12 | İl özel idaresinin idari ve mali yapısı | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
13 | Köy idaresinin idari ve mali yapısı | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
14 | Mahalli İdareler Bankasının idari ve mali yapısı | Belirtilen kaynağın ilgili bölümü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Özhan ÇETİNKAYA (2021). Mahalli İdareler Maliyesi, Ekin Yayınevi, Bursa. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mahalli İdare kavramını, niteliğini ve önemini, özellikle demokrasi, özerklik ve hizmette halka yakınlık (subsidiarity) ilkelerini bilir | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Mahalli İdarelerin Varoluş nedenlerini Siyasi, ekonomik ve idari nedenler yönüyle bilir ve açıklar | ||||||||||||
3 | İdareler arası ilişkilerin mahiyetini, idareler arası ilişkilerin düzenlenmesini gerektiren nedenler, idareler arası ilişkilerin türleri, özellikle görev bölüşümünü ve bunu da, İktisadi, geleneksel ve idari kriterler ve görev bölüşüm yöntemleri yönünd | ||||||||||||
4 | Optimum Hizmet Alanı, arza ve talebe ilişkin kriterler yönünden bilir ve inceler | ||||||||||||
5 | Merkezi Yönetim-Mahalli İdare arasında Gelir Bölüşümünü, ilkeler ve yöntemler ile Mahalli İdarelerin Finansman Kaynaklarını bilir | ||||||||||||
6 | İl Özel İdareleri-İlçe Belediyeleri Büyükşehir Belediyeleri ve köylerin Maliyesini, Gelir ve Giderlerini bilir | ||||||||||||
7 | İl Özel İdareleri-İlçe belediyeleri ve Büyükşehir Belediyesi Bütçelerini Bütçe Süreci yönünden bilir, inceler ve değerlendirir | ||||||||||||
8 | Mahalli İdare Birliklerini, Mahalli idare Birliklerini doğuran etmenler yasal dayanakları, kurulması, Birlik organları ve birlik türleri itibariyle bilir | ||||||||||||
9 | Mahalli İdarelerde yeniden yapılanmayı sorunlar öneriler ve mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi ve yöntemleri yönleriyle bilir, inceler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 85 |
Toplam | 95 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |