Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Vergi Teorisi ve Politikası | MLY 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. VEYSEL İNAL |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. KADRİYE İZGİ ŞAHPAZ, Doç.Dr. VEYSEL İNAL, |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör.Dr. Kadriye İzgi ŞAHPAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ekonomik etkinlik ve adalet arasında bir uyum sağlama anlamına gelen optimal vergilemenin şartları ve yöntemlerinin öğrencilere kazandırılması, verginin ekonomik birimlerin davranışına etkilerinin ve makroekonomik politika aracı olarak kullanılmasının kavratılması ve gelir, tüketim ve servet vergilerinin ekonomik analizini yapacak donanımın verilmesidir. |
Dersin İçeriği | Vergilemenin tarihsel gelişimi, vergilerin tasnifi, verginin fonksiyonları, vergi tekniği, vergi politikası ve vergi türlerinin karşılaştırılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Vergilemenin amaçları ve vergi tekniğini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Vergileri sınıflandırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Vergileme ilkelerini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Vergilerin etkilerini analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, | |
5 | Vergi yansımasını ve yansımayı etkileyen faktörleri açıklar. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Vergiye karşı toplumsal ve bireysel tepkileri analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
7 | Vergi tarifelerini vergileme ve ekonomik etkileri açısından analiz eder. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
8 | Vergi politikasının ekonomik istikrarı teminde önemini ve işlevini kavrar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
9 | Vergi politikasının geliri yeniden dağıtım fonksiyonunu analiz eder. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
10 | Vergi türlerini etkinlik ve adalet açısından karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
11 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Verginin Tanımı ve Gelişimi | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
2 | Vergilerin sınıflandırılması | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
3 | Vergilemede Kısıtlar | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
4 | Vergi Ödeme Gücü ve Vergi Yükü | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
5 | Vergilemede Adalet | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
6 | Vergileme ve Gelir Dağılımı | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
7 | Arasınav | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
8 | Vergiye Karşı Tepkiler ve Verginin Pozitif Analizi | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
9 | Vergileme ve Ekonomik Etkinlik | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
10 | Vergiler ve Makroekonomik Etkileri | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
11 | Tüketim Vergileri | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
12 | Gelir Vergileri | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
13 | Servet Vergileri | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
14 | Türk Vergi Sisteminin Etkinlik ve Adalet Açısından Değerlendirilmesi | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
Ders Kaynakları | Akdoğan, Abdurrahman (2003), Kamu maliyesi, Gazi Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Vergilemenin amaçları ve vergi tekniğini kavrar. | ||||||||||||
2 | Vergileri sınıflandırır. | ||||||||||||
3 | Vergileme ilkelerini kavrar. | ||||||||||||
4 | Vergilerin etkilerini analiz eder. | ||||||||||||
5 | Vergi yansımasını ve yansımayı etkileyen faktörleri açıklar. | ||||||||||||
6 | Vergiye karşı toplumsal ve bireysel tepkileri analiz eder. | ||||||||||||
7 | Vergi tarifelerini vergileme ve ekonomik etkileri açısından analiz eder. | ||||||||||||
8 | Vergi politikasının ekonomik istikrarı teminde önemini ve işlevini kavrar. | ||||||||||||
9 | Vergi politikasının geliri yeniden dağıtım fonksiyonunu analiz eder. | ||||||||||||
10 | Vergi türlerini etkinlik ve adalet açısından karşılaştırır. | ||||||||||||
11 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |