Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyoloji | SBK 491 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BÜNYAMİN BEZCİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplumsal olay ve olguları sosyolojik bakış açısına göre ele almak, anlamak ve eleştirel bir perspektiften yeniden anlamlandırmak bu dersin temel amacıdır. Ayrıca sosyolojinin tüm diğer disiplinlerle ilişkisinin getirdiği etkileşimle kavram ve fikirleri incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek, yerel ve küresel sorunları tanımlamak için sosyolojik bir bakış açısının kazanılması diğer bir amaçtır. En nihayetinde de sosyolojinin disiplinlerarası bakış açısının edinilmesiyle öğrencinin kendi alanındaki gelişmeleri farklı yöntemlerle ele alabilmesine yönelik bakış açısının kazanılması da dersin pratik amaçlarından biri olacaktır. |
Dersin İçeriği | Ders, bilimsel bir disiplin olarak sosyolojinin tanımı, sosyolojik bakış açısı, sosyolojide baskın olan kuramsal yaklaşımlar, toplumsal etkileşim, tabaklaşma, sınıf, yoksulluk ve dışlanma, küresel eşitsizlik, ırk, etnisite, göç, modern toplumlarda din, örgütler ağlar, medya, eğitim, ekonomik yaşam, siyaset, kentler, çevre ve risk gibi konuları kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünme, anlama ve anlamlandırmayı kazanır ve eleştirel bir bakış açısıyla ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyal olguları, toplumla ilgili kavramları açıklar, toplumsal kurum ve kuramları irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sosyolojik araştırma süreçlerinde kullanılan veri toplama ve analiz etme yöntemlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yerel ve küresel anlamda toplumsal kurumların (din, eğitim, siyaset, ekonomi vb.) özelliklerini ve gelişmelerini açıklar, sorunlarını analiz eder, çözüm arayışları konusunda bilgi birikimi ve yetkinlik kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Toplumsal değişim ve gelişimi belirleyen yapıların işleyişini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Sınıf, ırk, etnisite ve toplumsal cinsiyet gibi toplumsal tabakalaşmanın farklı boyutları konusunda sosyolojik bir bakış açısına sahip olur, bu konuların yerel ve küresel düzlemde meydana çıkardığı olumsuzlukların sonuçlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Modern toplumsal örgütlenmenin toplum ve birey üzerindeki etkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Küresel sorunları meydana getiren toplumsal ve siyasal dinamiklerin meydana geliş süreçlerini kavrar, yerel ve küresel anlamda risk oluşturan gelişmelerin engellenmesi konusunda bir tutum sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Sosyolojinin kazandırdığı bakış açısını kendi çalışma alanında yardımcı bir unsur olarak kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyoloji nedir? Sosyolojik bakış açısı, sosyolojik düşüncenin gelişimi. | Anthony Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 36-63; İhsan Sezal, (2003), neden Sosyoloji”, ss.1-10; A. D. Tarhan, “Sosyolojide temel Kuramlar”, ss.11-44; Y.Z. Özcan, “Sosyolojide Yöntem”, ss.45-77 |
2 | Sosyolojide kuramsal düşünme, kuramlar, kuramsal yaklaşımlar ve düşünürler | Anthony Giddens, (2008), ss. 136-162; İhsan Sezal, (2003), Neden Sosyoloji”, ss.1-10;, Ayşe Durakbaşa Tarhan, “Sosyolojide Temel Kuramlar”, ss.11-44; Yusuf Ziya Özcan, “Sosyolojide Yöntem”, ss.45-77. |
3 | Değişen dünya, modernite öncesi ve sonrası toplumlar, toplumsal değişim, sanayi toplumu, küreselleşme, | Anthony Gıddens, , (2008), ss. 64-105; Özer İnan (2003), “Toplumsal Gelişme ve Değişme”, ss.559-589; Esma Durugönül, , (2003), “Küreselleşme ve Toplumlar”, , ss.591-617 |
4 | Tabakalaşma, tabakalaşma kuramları, sınıf, toplumsal sınıf ayrımları ve toplumsal hareketlilik | Anthony Gıddens, (2008) Sosyoloji, ss. 336-381; Sibel Kalaycıoğlu (2003), “Toplumsal Tabakalaşma”, , ss.242-259 |
5 | Yoksulluk, yoksulluk ölçümleri, toplumsal dışlanma, suç ve toplumsal dışlanma, refah devleti | Anthony Gıddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 382-426; Tülin Günşen İçli (2003), “Toplumdan Kopuş Suç ve Şiddet”, , ss.498-558 |
6 | Küresel ekonomik eşitsizlik, yoksul ve zengin ülkelerde sosyolojik özellikleri, kalkınma kuramları, demografik dünyadaki demografik değişim ve dinamikler. | Anthony Gıddens, (2008), Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 428-477;528-571; Ercan Tatlıdil, (2003), “Kentleşme ve Göç” ss.326-361 |
7 | Medya, medya üzerine kuramsal yaklaşımlar, medyanın etkileri ve medya denetimi. | Anthony Gıddens, , (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 629-678; |
8 | Toplum ve Eğitim, Modern Toplumda Din ve Sekülerlik | Anthony Gıddens, , (2008) Sosyoloji, , ss.729-786; 577-627; Osman Konuk, , (2003)“Toplum ve Eğitim”, ss.260-292; Abdurrahman Kurt (2003),“Toplum ve Din”, 394-453. |
9 | Aile, toplumsallaşma, toplumsal etkileşim, | Anthony, Giddens (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 164-242; İhsan Sezal (2003), “Toplum ve aile”, Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.134-165 |
10 | Örgütler, bürokrasi, örgütsel değişim ve yönetimde dönüşüm, toplumsal ağlar, toplumsal sermaye | Anthony, Giddens (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 681-727. |
11 | Çalışma ve ekonomik yaşam, Çalışma ve toplumsal cinsiyet, işsizlik olgusu ve toplumsal düzen | Anthony, Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss.789-837; Veysel Bozkurt, (2003), “Toplum ve İktisat” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.200-240. |
12 | Siyaset Sosyolojisi: siyaset, hükümet devlet, demokrasi, ulusçuluk ve modern toplumlar, terörizm | Anthony, Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss.889-941; Aykut Çelebi (2003), “Toplum ve Siyaset” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.166-199. |
13 | Kentliliğin Kuramlaştırılması, Şehrin Gelişimi, Şehirleşme ve Kürselleşme | Anthony, Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 943- 987. |
14 | Sosyolojik bir konu olarak çevre, sürdürülebilir kalkınma, küresel risk toplumu, teknoloji ve gelecek | Anthony, Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 989-1019; Muammer Tuna, (2003), “Toplum ve Çevre” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.362-393. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Giddens, Anthony (2008), Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul. İhsan Sezal (Edit.), Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı (Yukarıdaki makaleler bu derlemenin bölümleridir). |
Ders Kaynakları | Aydın, Mustafa, (2004)Bilgi Sosyolojisi, Açılım Kitap, İstanbul, ss. 41-102,Özlem, Doğan, (2003) Bilim Felsefesi, İnkılap, İstanbul, ss.17-167. Gıddens, Anthony, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 36-63, 136-161, Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 1-17 Edles, L. Desfor,(2005) Uygulamalı Kültürel Sosyoloji, Çeviren Cumhur Atay, Babil Yayınları, İstanbul, ss.5-31, Özkalp, Enver, (2001) Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.93-107 Ülken, H. Ziya, (2001) Bilgi ve Değer, ikinci baskı,Ülken Yayınları, İstanbul, 186-388, Kuçuradi, İoanna, (1971) İnsan ve Değerleri, Yankı Yayınları, İstanbul, 7-147. Gıddens, Anthony, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 242-290, 557-627, Bottomore. T.B.(tarihsiz) Toplumbilim 3. Basım, Türkçesi, Ünsal Oskay, Der Yayınları, İstanbul, ss.87-100, 185-204, 263-276 Bozkurt, Veysel, (2004)Sosyoloji, Alfa Yayınları, İstanbul, ss. 214-238,.284-305, 30-339,Çelebi, Aykut, (2002) “Toplum ve Siyaset” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, ss.199-240 Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 19-32, 33-43, 100-110, Bozkurt, Veysel, (2004)Sosyoloji, Alfa Yayınları, İstanbul, ss. 111-134 Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 111-124, Samuel Koenig, (2000) Sosyoloji, Çevirenler, S. Sucu, O. Aykaç, Ütopya Kitabevi,İstanbul, ss.258-286 Kocacık, Faruk, (1997) Toplumbilim, Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları, Sivas, ss.90-101, Özkalp, Enver, (2001) Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss. 291-308 Benedict,. Ruth, (2000) Kültür Örüntüleri, Üçüncü Basım, Türkçesi, Mustafa Topal,Öteki Yayınevi, Ankara, ss.65-76 Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 160-171, 194-204 Turhan, Mümtaz, (1969) Kültür Değişmeleri, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, ss-7-81, 155-186 Pappenheim, Fritz, (2002) Modern İnsanın Yabancılaşması, Çeviren Salih AK, Phoenix Yayınları, Ankara, ss.9-126,Korkmaz, Abdullah, Bekir Kocabaş,(2006), Toplumsal Sapma, Doğu Kütüphanesi, İstanbul, ss.129-263 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünme, anlama ve anlamlandırmayı kazanır ve eleştirel bir bakış açısıyla ifade eder. | ||||||||||||
2 | Sosyal olguları, toplumla ilgili kavramları açıklar, toplumsal kurum ve kuramları irdeler | ||||||||||||
3 | Sosyolojik araştırma süreçlerinde kullanılan veri toplama ve analiz etme yöntemlerini tanımlar. | ||||||||||||
4 | Yerel ve küresel anlamda toplumsal kurumların (din, eğitim, siyaset, ekonomi vb.) özelliklerini ve gelişmelerini açıklar, sorunlarını analiz eder, çözüm arayışları konusunda bilgi birikimi ve yetkinlik kazanır. | ||||||||||||
5 | Toplumsal değişim ve gelişimi belirleyen yapıların işleyişini açıklar. | ||||||||||||
6 | Sınıf, ırk, etnisite ve toplumsal cinsiyet gibi toplumsal tabakalaşmanın farklı boyutları konusunda sosyolojik bir bakış açısına sahip olur, bu konuların yerel ve küresel düzlemde meydana çıkardığı olumsuzlukların sonuçlarını kavrar. | ||||||||||||
7 | Modern toplumsal örgütlenmenin toplum ve birey üzerindeki etkisini analiz eder. | ||||||||||||
8 | Küresel sorunları meydana getiren toplumsal ve siyasal dinamiklerin meydana geliş süreçlerini kavrar, yerel ve küresel anlamda risk oluşturan gelişmelerin engellenmesi konusunda bir tutum sahibi olur. | ||||||||||||
9 | Sosyolojinin kazandırdığı bakış açısını kendi çalışma alanında yardımcı bir unsur olarak kullanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |