Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol Sistemleri ve Elemanları | ADA 209 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ATİLLA BÜYÜKGÜÇLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ATİLLA BÜYÜKGÜÇLÜ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kontrol sistem ve elemanlarının davranışlarının, temel karakteristiklerinin ve çalışma prensiplerinin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Kontrol sistemlerinin yapısı, açık çevrim kontrol sistemleri, kapalı çevrim kontrol sistemleri, kumanda elemanları, aktüatörler ve ölçme elemanları, aç-kapa kontrol sistemleri, Oransal (P), İntegral (I) ve Türev (D) kontrol yöntemleri, PLC kontrol sistemleri, SCADA sistemleri, mikrodenetleyici kontrol sistemleri, kontrol sistemi uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Açık ve kapalı kontrol sistemi kurabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
2 | Kontrol-kumanda ve ölçme elemanlarını sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Oransal (P), İntegral (I) ve Türev (D) kontrol yöntemlerinin çalışma prensiplerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Temel PLC yapısını bilir ve PLC, SCADA sistemlerini örneklerle açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
5 | Mikrodenetleyicili sistemlerin temel çalışma mantığını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kontrol sistemlerine giriş ve temel kavramlar | |
2 | Kontrol çevrimi, Açık çevrim kontrol sistemi | |
3 | Bir DC motorun açık çevrim hız kontrolü, Kapalı çevrim kontrol sistemi | |
4 | Geri Beslemeli kontrol sistemlerinin basit matematiksel modeli | |
5 | Çalışma biçimlerine ve kullanım alanlarına göre kontrol sistemleri | |
6 | RLC devresinin transfer foksiyonu, kumanda elemanları sembolik gösterimleri | |
7 | Kumanda elemanları | |
8 | Kumanda elemanları | |
9 | Aktüatörler, Ölçme elemanları (Sensörler) | |
10 | Aç-kapa kontrol sistemi | |
11 | Oransal-İntegral-Türev (PID) kontol sistemleri | |
12 | Oransal-İntegral-Türev (PID) kontol sistemleri ve kontrol cihazları | |
13 | Programlanabilir Lojik Kontrolör (PLC) kontrol sistemleri, SCADA sistemleri | |
14 | Mikrodenetleyici kontrol sistemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Bu sayfada yüklenmiş materyaller. |
Ders Kaynakları | [1] M. Nimet Özdaş, A. Talha Dinibütün , Ahmet Kuzucu, Otomatik Kontrol Temelleri, Birsen Yayınevi, 1998. [2] Yüksel, İbrahim; Otomatik Kontrol, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012. [3] Mesleki ve Teknik Eğitim Programlar ve Öğretim Materyalleri (http://www.megep.meb.gov.tr/Default.aspx?page=moduller) [4] Benjamin Kuo, Çeviren Atilla Bir, Otomatik Kontrol sistemleri, Literatür Yayınevi. [5] Seborg, Edgar, Mellichamp, Doyle, Çeviren: Niyazi Alper Tapan,Sebahat Erdoğan, Proses Dinamiği ve Kontrolü, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012. [6] R. C. Miller, Servomechanismis, Devices and Fundamentals. [7] Yavuz Eminoğlu, PLC Programlama ve S7/1200. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak | ||||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
4 | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak | ||||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. | ||||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
9 | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | ||||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak | ||||||
11 | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Açık ve kapalı kontrol sistemi kurabilir | |||||||||||
2 | Kontrol-kumanda ve ölçme elemanlarını sınıflandırır | |||||||||||
3 | Oransal (P), İntegral (I) ve Türev (D) kontrol yöntemlerinin çalışma prensiplerini bilir | |||||||||||
4 | Temel PLC yapısını bilir ve PLC, SCADA sistemlerini örneklerle açıklar | |||||||||||
5 | Mikrodenetleyicili sistemlerin temel çalışma mantığını kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |