Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Risk Yönetimi ve Değerlendirilmesi I | ISG 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. DAVUT KİRACIOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. DAVUT KİRACIOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Risk değerlendirme ve yönetimi ile ilgili kavramlar ile risk değerlendirme yöntemleri, işyeri bina ve eklentilerinde karşılaşılan sağlık ve güvenlik riskleri ile bu riskler karşısında alınması gereken önlemler, ağır ve tehlikeli işlerin nasıl belirleneceği ve bu işlerde çalışanlara mahsus düzenlemeler, çalışma yaşamında sağlık ve güvenlik açısından farklı riskler içeren ve özel olarak korunması gereken gruplar ve vardiyalı çalışmalarda ve gece çalışmalarında iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları hakkında bilgi sahibi olunması |
Dersin İçeriği | Risk yönetimi ve genel yönetim, tehlike ve risk kavramları, tehlike kaynakları ve oluşturdukları riskler, risk yönetiminin bir parçası olarak risk değerlendirmesi, risk değerlendirmesinin temel gerekçeleri, risk değerlendirmesi ekibi ve çalışan katılımı, risk değerlendirme teknikleri ve kıyaslamaları, risk analizi ve teknikleri, risk değerlendirme uygulamaları, işyerlerinde uygulanacak asgari sağlık ve güvenlik gerekleri, işyerlerinin yapısı ve alınması gereken önlemler, ağır ve tehlikeli işler yönetmeliği, mesleki eğitim, iş sağlığı ve güvenliği alanında risk grupları (Kadın, Özürlü, Genç, Yaşlı, Göçmen), risk gruplarının sağlık gözetimi ve özel korunma yöntemleri, vardiyalı çalışma ve gece çalışması kavramları, vardiyalı çalışmada muhtemel riskler ve alınması gereken önlemler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Risk yönetimi ve genel yönetim hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Tehlike ve risk kavramlarını tanımlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Tehlike kaynakları ve oluşturdukları riskleri bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Risk değerlendirmesinin temel gerekçelerini açıklayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Risk değerlendirme tekniklerini bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Yönetim, Risk Yönetimi, Tehlike ve Risk Kavramları | |
2 | Tehlike Kaynakları ve Oluşturdukları Riskler | |
3 | Risk Değerlendirmesi ve Temel Gerekçeler | |
4 | Risk Değerlendirme Ekibi ve Çalışan Katılımı | |
5 | Risk Değerlendirme Teknikleri | |
6 | Risk Değerlendirme Teknikleri | |
7 | Risk Değerlendirme Teknikleri (Uygulama) | |
8 | Risk Değerlendirme Teknikleri | |
9 | İşle ilişkili Kas İskelet Sistemi Rahatsızlıkları (İKİSR) İle ilgili Risk Maruziyet Değerleme Teknikleri, | |
10 | Hata ve Olay Ağacı Analizi | |
11 | İşyeri ve Bina Eklentilerinde Sağlık ve Güvenlik Şartları | |
12 | İşyerlerininin Fiziki Yapısı İle İlgli Şartlar | |
13 | Çalışanların Eğitimi ve Mesleki Eğitim | |
14 | Çalışma Hayatında Risk Grupları ve Vardiyalı Çalışmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
16 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
17 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
18 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
19 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
20 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
21 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
22 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
23 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
24 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
25 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
26 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
27 | Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
28 | lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
29 | Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
30 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
31 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
32 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
33 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
34 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
35 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Risk yönetimi ve genel yönetim hakkında bilgi sahibi olmak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Tehlike ve risk kavramlarını tanımlayabilmek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Tehlike kaynakları ve oluşturdukları riskleri bilmek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Risk değerlendirmesinin temel gerekçelerini açıklayabilmek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Risk değerlendirme tekniklerini bilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 80 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 267 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |