Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İş Sağlığı ve Güvenliği | YBP 111 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İSMAİL HAKKI YEMENOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | "ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK" mevzuatının maddelerinde belirtilen Temel İSG eğitimi konularının verilmesi ve ilgili alandaki güncel uygulamalar hakkında bilgi sahibi olmak.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler, Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları, İşyeri temizliği ve düzeni, İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar, Meslek hastalıklarının sebepleri, Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması, Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri, İlkyardım, Tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim, Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri, Elle kaldırma ve taşıma, Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma, İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, Ekranlı araçlarla çalışma, Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri, İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması, Güvenlik ve sağlık işaretleri, Kişisel koruyucu donanım kullanımı, İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü, Tahliye ve kurtarma konularını içermektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler, Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
2 | İşyeri temizliği ve düzeni, İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar | Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Meslek hastalıklarının sebepleri, Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri | Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | İlkyardım, Tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri | Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Elle kaldırma ve taşıma, Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma | Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
8 | İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, Ekranlı araçlarla çalışma | Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
10 | İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması | Anlatım, Rol Oynama, | |
11 | Güvenlik ve sağlık işaretleri | Anlatım, | |
12 | Kişisel koruyucu donanım kullanımı | Anlatım, Rol Oynama, | |
13 | İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü | Anlatım, Rol Oynama, | |
14 | Tahliye ve kurtarma | Anlatım, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler, Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları | |
2 | İşyeri temizliği ve düzeni, İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar | |
3 | Meslek hastalıklarının sebepleri, Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması | |
4 | Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri | |
5 | İlkyardım, Tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim | |
6 | Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri | |
7 | Elle kaldırma ve taşıma, Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma | |
8 | İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, Ekranlı araçlarla çalışma | |
9 | Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri | |
10 | İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması | |
11 | Güvenlik ve sağlık işaretleri | |
12 | Kişisel koruyucu donanım kullanımı | |
13 | İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü | |
14 | Tahliye ve kurtarma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aile, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Eğitim ve Araştırma Merkezi İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Ders Notları |
Ders Kaynakları | Dr. Ercüment N. DİZDAR İş Güvenliği Kitabı
İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çocuk ve Gençlik Hizmetleri organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanabilmek | ||||||
4 | Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulama süreçlerinde program hazırlamak, etkinlikleri planlamak ve etkin kullanabilmek uygulamak | ||||||
6 | Alanında ulusal ve uluslar arası gündemi takip edebilme, problemleri tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olmak | ||||||
7 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgi ve yeteriliğine sahip olmak. | ||||||
8 | Alanında disiplin içi ve disiplinler arası inisiyatif kullanma ve takım çalışması yapabilme ve yaratıcılık becerisine sahip olmak | ||||||
9 | Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri izlemek; bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olmak | ||||||
10 | Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | X | |||||
11 | İş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve verimiliğe sahip olmak. | X | |||||
12 | Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar. | X | |||||
13 | Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlayabilir ve uygulayabilir. | ||||||
14 | Çocuk gelis¸imine ve çocukların bilis¸sel, dil, sosyo duygusal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler, Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları | ||||||||||||||
2 | İşyeri temizliği ve düzeni, İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar | ||||||||||||||
3 | Meslek hastalıklarının sebepleri, Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması | ||||||||||||||
4 | Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri | ||||||||||||||
5 | İlkyardım, Tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim | ||||||||||||||
6 | Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri | ||||||||||||||
7 | Elle kaldırma ve taşıma, Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma | ||||||||||||||
8 | İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, Ekranlı araçlarla çalışma | ||||||||||||||
9 | Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri | ||||||||||||||
10 | İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması | ||||||||||||||
11 | Güvenlik ve sağlık işaretleri | ||||||||||||||
12 | Kişisel koruyucu donanım kullanımı | ||||||||||||||
13 | İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü | ||||||||||||||
14 | Tahliye ve kurtarma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 3 | 10 | 30 |
Toplam İş Yükü | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |