Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Davranış Bozuklukları CGP 217 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYKUT ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çocuklarda davranış bozuklukları hakkında bilgi sahibi olur, davranış yönetim ve davranış değiştirme tekniklerini kullanma ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak

Dersin İçeriği

Çocukalarda görülen davranış bozuklukları, farklı kuramsal yaklaşımlara göre açıklanması, davranış değerlendirme; olumlu- olumsuz pekiştireç; problem davranışları belirleme, davranış önleme ve davranış arttırma süreci; davranışı genelleme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuklarda görülen davranış bozukluklarını ve nedenlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Davranış değerlendirmeyi kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Pekiştireç çeşitlerini ve kullnımını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Olumlu davranışları arttırmayı açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Olumsuz davranışların nasıl önleneceğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Davranış önleme ve davranış arttırma sürecini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Davranışı genellemeyi kavrar. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
8 Davranış yönetimi uygulamalarında kullanılan farklı yaklaşımları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Okul öncesi dönemi çocuklarda davranış bozukları tanımları, nedenleri, belirleyicileri,
2 Çocuklarda görülen uyum ve davranış bozuklukları (Enürezis, Enkoprezi, Parmak Emme, Tırnak Yeme, Kaygı)
3 Çocuklarda görülen uyum ve davranış bozuklukları (Yeme Bozuklukları, Yalan Söyleme, Çalma, Söz Dinlememe, Korku)
4 Davranış değerlendirme
5 Davranış değiştirmede kuramsal çerçeve
6 Davranışın ölçümü ve kaydı
7 Pekiştireç ve kullanımı
8 Uygun olan davranışın sistematik olarak arttırılması
9 Uygun olan davranışın sistematik olarak arttırılması
10 YIL İÇİ SINAV
11 Uygun olmayan davranışın sistematik olarak azaltılması
12 Uygun olmayan davranışın sistematik olarak azaltılması
13 Değiştirilen davranışta kalıcılık
14 Değiştirilen davranışın genellenmesi
Kaynaklar
Ders Notu

1. Özyürek, M. (2008). Problem davranışları değiştirme. Ankara: KÖK Yayıncılık

2. Gordon, T. (1996). E.Ö.E. Etkili öğretmenlik eğitimi. İstanbul: Sistem yayıncılık
3. Navaro, L. (1999). Gerçekten beni duyuyor musun?. İstanbul: Sistem Yayıncılık

Ders Kaynakları

1. Çelikten, M. (Ed.) (2008). Yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetimi. Ankara: ANI Yayıncılık
2. Odluyurt, S. (Ed.) Kaynaştırma Eğitiminde Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Eğiten Kitap
3. Önder, A. (Ed.) Okul Öncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri. Ankara: Pegem Akademi
4. Uyanık Balat, G.; Bilgin Aydın, H. (2011) Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, Eğiten Kitap, Ankara 

5. Aydın, A.(2015) Özel Eğitim Sınıflarında Sınıf Yönetimi. Ankara: Vize Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çocuk ve Gençlik Hizmetleri organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
3 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanabilmek
4 Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek
5 Alanı ile ilgili uygulama süreçlerinde program hazırlamak, etkinlikleri planlamak ve etkin kullanabilmek uygulamak
6 Alanında ulusal ve uluslar arası gündemi takip edebilme, problemleri tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olmak
7 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgi ve yeteriliğine sahip olmak.
8 Alanında disiplin içi ve disiplinler arası inisiyatif kullanma ve takım çalışması yapabilme ve yaratıcılık becerisine sahip olmak
9 Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri izlemek; bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olmak
10 Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
11 İş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve verimiliğe sahip olmak.
12 Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar.
13 Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlayabilir ve uygulayabilir.
14 Çocuk gelis¸imine ve çocukların bilis¸sel, dil, sosyo duygusal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Çocuklarda görülen davranış bozukluklarını ve nedenlerini açıklar.
2 Davranış değerlendirmeyi kavrar.
3 Pekiştireç çeşitlerini ve kullnımını kavrar.
4 Olumlu davranışları arttırmayı açıklar.
5 Olumsuz davranışların nasıl önleneceğini açıklar.
6 Davranış önleme ve davranış arttırma sürecini kavrar.
7 Davranışı genellemeyi kavrar.
8 Davranış yönetimi uygulamalarında kullanılan farklı yaklaşımları kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 7 7
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
Dersin AKTS Kredisi 3