Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Hizmetleri Yönetimi TDS 203 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SABİHA SEVİNÇ ALTAŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. SABİHA SEVİNÇ ALTAŞ,
Dersin Yardımcıları

Ders Materyalleri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sağlık hizmetleri hakkında bilgi edinmektir. 

Dersin İçeriği

Sağlığın tanımı ve sağlık hizmetlerinin değer yargıları;Sağlık hizmetlerini diğer mal ve hizmetlerden ayıran özellikler;Sağlık hizmetlerinin arz ve talebi;Sağlık hizmetlerinin amaçları;Sağlık hizmetlerinin organizasyonu;Türkiye'de halk sağlığı sistemi;Gelişmiş ülkelerde, halk sağlığı sistemi, Sağlık Örgütü, ulusal sağlık politikası;Sağlık hizmeti birimleri ve işlevleri;Sağlık hizmetlerinin insan gücü planlaması;Sağlık ekibi ve sağlık hizmetlerinin yönetimi;Sağlık hizmetlerinin finansmanı;Türkiye'de sağlık hizmetlerinin kullanımı, yirmi birinci yüzyıl hedefleri ;Çeşitli sağlık sistemleri, gelişmiş ülkeler ve Türkiye sağlık göstergelerinin karşılaştırılması. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlığın tanımını ve sağlık değer yargılarını açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Sağlık hizmetlerini diğer mal ve hizmetlerden ayıran özellikleri açıklar Anlatım,
3 Sağlık hizmetleri arz ve talebini açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Sağlık hizmetlerinin amaçlarını tanımlar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Çeşitli sağlık sistemleri, gelişmiş ülkeler ve Türkiye sağlık göstergelerini değerlendirir Beyin Fırtınası,
6 Hastane yönetimi
7 Sağlıkta hizmet Üretim yönetimi
8 Sağlık hizmet pazarlaması
9 Sağlık Hizmetlerinin finansmanı
10 Yıl içi Sınav
11 Sağlık Hizmetlerinin finansmanı
12 Sağlık işletmelerinde halkla ilişkiler ve iletişim
13 Sağlık işletmelerinde stratejik yönetim
14 Sağlık işletmelerinde performans yönetimi
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sağlığın tanımı, sağlık değer yargıları Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
2 Sağlık hizmetlerini diğer mal ve hizmetlerden ayıran özellikler Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
3 Sağlık arz ve talebi Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
4 Sağlık hizmetlerinin amaçları Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
5 Sağlık hizmetlerinin organizasyonu Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
6 Türkiye’de genel sağlık sistemi Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
7 Gelişmiş ülkelerde genel sağlık sistemi, Sağlık teşkilatı, ulusal sağlık politikası Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
8 Ara sınav Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
9 Sağlık hizmet birimleri ve fonksiyonları Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
10 Sağlık hizmetlerinde insan gücü planlaması Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
11 Sağlık hizmetlerinde sağlık ekibi ve yönetimi Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
12 Sağlık hizmetlerinin finansmanı Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
13 Türkiye’de sağlık hizmetlerinin kullanımı, yirmi birinci yüzyıl hedefleri Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
14 Çeşitli sağlık sistemleri, gelişmiş ülkeler ve Türkiye sağlık göstergelerinin kıyaslanması Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlik işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları, Powerpoint sunuları, ilgili web sayfaları. 

Ders Kaynakları

[1] Dilaver, Tengilimoğlu; Işık,Oğuz; Akbolat, Mahmut;Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayınevi, Ankara, 2009
[2] Ateş, Metin; Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Beta Yayınevi, İstanbul, 20132).

(3) Hayran, O. ve Sur, H. (ed.) Hastane yöneticiliği, İstanbul , 1997

(4). Kurtulmuş S. Sağlık Ekonomisi ve Hastane Yönetimi, İstanbul, 1998.

(5). Kavuncubaşı, Ş. Hastane ve sağlık kurumları yönetimi Ankara, 2000

(6). Ak, B, Hastane Yöneticiliği, Ankara, 1990 6. Akbolat, M. Hastane İdaresi ve Organizasyonu Ders notları (Basılmamış) 2007.

(7). Seçim, H. Hastane Yönetimi ve Organizasyonu: Türkiye’de Hastanelerin Organizasyonu İçin Bir Model Önerisi, İstanbul,1991

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili terminolojiye, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. X
2 Mesleğinde güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. X
3 Tıbbi kayıtları, tıbbi raporlama ve yazışmaları, hasta dosyaları ve arşivleme süreçlerini yönetmelikler çerçevesinde etkin ve hızlı bir şekilde yapar. X
4 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. X
5 Mesleği ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. X
6 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. X
7 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. X
8 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir. X
9 Mesleki çalışmaları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla yürütebilir. X
10 Alanında çalışmaların yürütülmesinde ve sorunların çözümlenmesinde ekip üyesi olarak yer alır. X
11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini ilgili kişilerle paylaşır.
12 Sağlık hizmetlerinde hasta hakları ve hasta mahremiyeti bağlamında etik kurallara göre hizmet etmesini bilir.
13 13. Hastalar, hasta yakınları ve sağlık hizmetinde görev alan diğer çalışanlarla etkili iletişim kurar ve mesleği ile ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Sağlığın tanımını ve sağlık değer yargılarını açıklar 1 2 1 1 1 1 2 1 2 1
2 Sağlık hizmetlerini diğer mal ve hizmetlerden ayıran özellikleri açıklar 2 1 1 1 1 1 2 2 1 1
3 Sağlık hizmetleri arz ve talebini açıklar 1 1 1 2 1 2 1 1 2 2
4 Sağlık hizmetlerinin amaçlarını tanımlar 1 1 2 1 1 1 2 2 1 1
5 Çeşitli sağlık sistemleri, gelişmiş ülkeler ve Türkiye sağlık göstergelerini değerlendirir 1 2 1 1 2 1 1 2 2 2
6 Hastane yönetimi 2 1 2 1 1 1 2 1 1 1
7 Sağlıkta hizmet Üretim yönetimi 1 1 1 1 2 1 2 3 1 1
8 Sağlık hizmet pazarlaması 2 1 1 1 1 2 1 2 1 1
9 Sağlık Hizmetlerinin finansmanı 2 1 1 1 1 2 1 1 1 1
10 Yıl içi Sınav 3 1 1
11 Sağlık Hizmetlerinin finansmanı
12 Sağlık işletmelerinde halkla ilişkiler ve iletişim
13 Sağlık işletmelerinde stratejik yönetim
14 Sağlık işletmelerinde performans yönetimi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 108
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,32
dersAKTSKredisi 4