Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Destekli Tasarım ve İmalat | IMM 543 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT ÖZSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Merve Gizem ÖZDEN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Üretim yöntemlerini öğrenmek, üretim yöntemlerine göre parça ve kalıp tasarımı yapmak, yapılan tasarımları bilgisayar ortamında işleme teknolojileri ile şekillendirmek |
Dersin İçeriği | Paket programı tanıma ve geometrik çizimler, exdrude komutu ile katı model oluşturma, döndürme ve süpürme komutuyla katı model oluşturma, elde edilen katı cisimleri sanal takım dolabı yardımıyla monte etme, Takım yolunun tanımlanması ve sanal işlemenin yapılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teknik resim kurallarına göre bilgisayar kullanarak parça görünüşlerini çizme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
2 | Metal makine teknolojilerinde üretim yöntemlerini kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | İki boyutlu geometrik çizimlerden üç boyutlu katı modelleme yapma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Karmaşık parçaların katı modellerini çizme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Tasarlanan modellerin kalıp ve maçalarını tasarlama | Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Tasarlanan kalıp ve maçalarını bilgisayar ortamında işleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çizim: Bilgisayarla iki boyutlu çizim teknikleri | |
2 | İzdüşümler ve makine parçalarının görünüşleri | |
3 | Üretim Yöntemleri : Sac metal kesme ve şekillendirme, sıcak-soğuk şekillendirme | |
4 | Haddeleme, ekstrüszyon, kaynak, döküm, toz metalürjisi, metal ve plastik enjeksiyon | |
5 | Katı Modelleme: Üretilecek parçaların katı modellerinin oluşturulması | |
6 | Temel çizimden ekstrüzyon, Geometrik prizmalarla katı oluşturma | |
7 | Yüzey modelleme esasları ve uygulamaları, yüzeyden katı modele geçiş | |
8 | Tasarlanan katı model esas alınarak kalıp boşluğunun tasarlaması | |
9 | Tasarlanan katı model esas alınarak kalıp boşluğunun tasarlaması | |
10 | İç boşlukların üretimi için maça, maçabaşı ve maça kutusu tasarımı | |
11 | Kalıplarda Yolluk ve besleyici tasarımı | |
12 | İmalat: Bilgisayarla takım seçimi, kesme ilerleme hızlarının belirlenmesi, takım yollarının tanımlanası | |
13 | Sanal ortamda katı modellerin ve kalıp boşluklarının işlenmesi ve tasarımların NC kodlarına dönüştürülmesi | |
14 | Üretim yöntemlerine göre tasarlanan monte edilen parçaların animasyonların yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] A. Demir, Bilgisayar Destekli Tasarım ve İmalat Ders Notları, SAÜ Teknolji Fakültesi |
Ders Kaynakları | [2] S. Tüzel, SalidWorks 2004 Parçalar ve montajlar, Alfa Basım Yayım ve Dağıtım, İstanbul (2004) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Çok disiplinli imalat uygulamalarında her bir alan ile ilgili temel bilgi birikimine, planlama- kontrol yapama kapasitesine sahip olur ve uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Teknik resim kurallarına göre bilgisayar kullanarak parça görünüşlerini çizme | |||||||
2 | Metal makine teknolojilerinde üretim yöntemlerini kavrama | |||||||
3 | İki boyutlu geometrik çizimlerden üç boyutlu katı modelleme yapma | |||||||
4 | Karmaşık parçaların katı modellerini çizme | |||||||
5 | Tasarlanan modellerin kalıp ve maçalarını tasarlama | |||||||
6 | Tasarlanan kalıp ve maçalarını bilgisayar ortamında işleme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |