Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Temel Biyokimya | TBK 501 | 0 | 3 + 1 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET AKDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel biyokimya kavramlarının verilmesi |
Dersin İçeriği | Aminoasitlerin yapısı, Proteinlerin yapı ve özellikleri, Hemoglobin ve myoglobin yapı ve özellikleri, Şekerlerin yapı ve özellikleri, Yağların yapı ve özellikleri, Nükleotidlerin yapı ve özellikleri, Nükleik asitlerin yapı ve özellikleri, Glukoz metabolizması, β Oksidasyon ve yağ asiti sentezi, Kolesterol sentezi, Aminoasitlerin sentezi ve yıkım yolları, Ara metabolizma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitimini öğrenmek | Anlatım, | |
2 | Karbonhidratların tanımı, kimyasal yapıları, glikojen, nişasta gibi makromoleküler | Anlatım, | |
3 | Lipitler, Lipitlerin taşınma şekilleri hücrede bulunmaları | Anlatım, | |
4 | Amino asitler | Anlatım, | |
5 | Proteinler | Anlatım, | |
6 | Nükleik asitler | Anlatım, | |
7 | Elektrolitler, nöromediyatörler | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitimi | |
2 | Fonksiyonel gruplar alkoller, karbonil grubu taşıyanlar, karboksilik asitler, asitlerin kuvvetlliliği, pH, pKa tanımları,Hendearson hasselbalch denklem | |
3 | Aminler, amidler,aromatik yapılar, | |
4 | Karbonhidratların genel formülleri, trioz, tetroz, pentoz, hegzos ve heptozlar, halkalı yapılar, anomerik yapılar, glikoz ve fruktozun açık kapalı formu | |
5 | Glikojenin yapısı, dallanma yerleri, çekirdeği, amiloz ve amilopektinin yapıları | |
6 | Proteinlerin yapıtaşları olan aminoasitlerin moleküler yapıları, gruplandırılmaları, peptid bağı oluşturmaları | |
7 | Arasınav | |
8 | Proteinlerin primer, sekonder ve tersiyer yapıları, protein örnekleri (kandan dokudan örnekler, | |
9 | Lipitlerin sınflandırılmaları, yağa asitleri, fromülleri doymuş ve doymamaış olanlar, omega-3 yapısında olanlar | |
10 | Triglisertiler, kolestrol, fosfolipitleri, bunların kanda taşınma şekilleri olan lipoproteinler | |
11 | Enzimler, sınıflandırlmaları, etkilerinin formüllerle gösterilmesi | |
12 | Nükleik asitlerin yapıları, bazlar, DNA | |
13 | DNA, RNA, ATP, NAD ve FAD formülleri | |
14 | Kalsiyum, mağnezyum, klorür, fosfat vücuttaki şekilleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Robert K Murray, David A. BENDER. Harper’s Illustrated biochemistry 28TH, Mc Graw Hill Toronto 2009. 2. David L. Nelson, Michael M. Cox Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Çeviri Editörü Murat Elçin; 2013. 3. W Baynes and Marek H Dominiczak. Medical Biochemistry Mosby ELSEVER. China; 2005. 4. Raymond Chang. Genel Kimya Temel kavramlar. Palme yayıncılık, Ankara, 2006. 5. Ender Erdik, Yüksel Sarıkaya, Temel Üniversite Kimyası, Gazi Kitabevi, Ankara 2009. 6. Tamer Yılmaz Canlıda organik yapı, Ankara, 2007 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında ayrıntılı biyomolekül ve metabolizma bilgilerine sahiptir, bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
2 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir | X | |||||
3 | Laboratuvar güvenliği, biyokimyasal yöntemler vb. temel laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
4 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
5 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak özel çalışma alanına uygular, ilgili deneyleri planlar, deneysel yaklaşımları uygular. | X | |||||
6 | Biyokimya alanı ile ilgili güncel bir konuda seminer sunar. | X | |||||
7 | Biyokimya alanındaki bir makaleyi okur, anlar, yorumlar, eleştirebilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitimini öğrenmek | |||||||
2 | Karbonhidratların tanımı, kimyasal yapıları, glikojen, nişasta gibi makromoleküler | |||||||
3 | Lipitler, Lipitlerin taşınma şekilleri hücrede bulunmaları | |||||||
4 | Amino asitler | |||||||
5 | Proteinler | |||||||
6 | Nükleik asitler | |||||||
7 | Elektrolitler, nöromediyatörler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |