Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Tehlikesi ve Deprem Risk Yönetimi | AAY 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT UTKUCU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile bir yerdeki yaşamı derinden etkileme potansiyeline sahip depremlerin nasıl oluştuğu, deprem bilimin nasıl geliştiği, deprem tehlikelerinin ne olduğu ve deprem riskinin nasıl yönetilerek deprem zararlarının azaltılabileceği bilgisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Kavram olarak tehlike, risk ve afet, çevresel tehlikeler, birincil ve ikincil deprem tehlikeleri, deprem afet yönetimi, deprem tehlike düzenlemesi ve risk azaltım çalışmaları ve deprem öncesi, anı ve sonrası alınacak önlemler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Depremlerin neden oluştuğunu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Deprem bilimin tarihi gelişimini kısaca öğrenir. | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Tehlike ve risk terimlerini aralarındaki farklarıyla öğrenir. Afet kavramını tanımlar ve özelliklerini sıralar | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Deprem tehlikelerini sınıflayarak sıralar. | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Deprem tehlikenin düzenlenmesi için seçenekleri sınıflar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, amaç ve kapsamının anlatılması | |
2 | Depremler neden oluşur? Yerküre'nin yapısı ve depremlerin kökeni | |
3 | Deprem bilimin tarihi gelişimine kısa bir bakış. | |
4 | Depremler: Temel termnoloji | |
5 | Kavram olarak tehilike, risk ve afet; Deprem tehlikesi ve riski | |
6 | Deprem tehlikesi ve doğası | |
7 | Birincil deprem tehlikeleri | |
8 | İkincil deprem tehlikeleri | |
9 | Risk değerlendirmesi ve deprem afet yönetimi | |
10 | Deprem tehlikesinin düzenlenmesi ve deprem riskinin azaltılması I | |
11 | Deprem tehlikesinin düzenlenmesi ve deprem riskinin azaltılması II | |
12 | Deprem öncesi, anı ve sonrası alınabilecek basit önlemler | |
13 | Türkiye'de deprem tehlikesi | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Smith K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640.
National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp. EERI 2000, Financial Management of earthquake risk, White Paper, p114.
Utkucu, M. ve Alptekin, Ö., 2001, Real-time (gerçek-zaman) sismolojisi, dünyadaki gelisimi ve Türkiye’de uygulanabilirligi, Istanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yerbilimleri Dergisi, 14, 139-152. Utkucu, M., Çetin, C. ve Alptekin, Ö., 2005, Deprem zararlarinin azaltilmasinda artçi depremlerin önemi, Deprem Sempozyumu 2005, Bildiriler Kitabi, 1409-1416, Kocaeli Varga, P (2008), HISTORY OF EARLY ISOSEISMAL MAPS, Acta Geod. Geoph. Hung., Vol. 43(2–3), pp. 285–307, DOI: 10.1556/AGeod.43.2008.2–3.15 Vanek J. and Kozak J. (2007). First macroseismic map with geological background (composed by L.H. Jeitteles) Acta Geophysica vol. 55, no. 4, pp. 594-606, DOI 10.2478/s11600-007-0025-3 J. Kozák and V. Cermák, Calabrian Earthquakes of 1783 and Later On, The Illustrated History of Natural Disasters,
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | X | |||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | ||||||
19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | X | |||||
22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Depremlerin neden oluştuğunu açıklar. | 3 | 3 | 5 | |||||||||||||||||||
2 | Deprem bilimin tarihi gelişimini kısaca öğrenir. | 3 | 4 | 4 | 3 | ||||||||||||||||||
3 | Tehlike ve risk terimlerini aralarındaki farklarıyla öğrenir. Afet kavramını tanımlar ve özelliklerini sıralar | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
4 | Deprem tehlikelerini sınıflayarak sıralar. | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 0 | 2 | 0 | 3 | |||||||||||||
5 | Deprem tehlikenin düzenlenmesi için seçenekleri sınıflar. | 2 | 5 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |