Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Sorunları ve Çevre Risk Yönetimi | AAY 202 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Küresel ve ulusal boyuttaki güncel çevre sorunlarının ve bunlara yönelik çözüm arayışlarının neler olduğunun bilinmesini sağlamak; bununla birlikte, uluslarası ya da yerel düzeydeki çalışma, belge, politika ve yürürlükteki mevzuat ışığında çevrenin korunmasına ve çevresel riskin yönetilmesine dair önleyici/onarıcı öneriler geliştirebilme noktasında öğrencilere zihin açıcı bir perspektif kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Çevreye Dair Temel Kavramlar, Çevre Sorunları, Çevre Sorunlarına Küresel Düzlemde Çözüm Arayışları, Türkiye'de Çevre Yönetimi ve Örgütlenmesi, Çevre Yönetimine İlişkin Mevzuat ve Politikalar, Çevreye Duyarlı Kentleşme, Çevrenin Korunmasına Yönelik Başlıca Faaliyetleri Çevreci Hareket ve İdeolojiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çevreye ilişkin temel kavramları öğrenir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | Gerek küresel gerekse ulusal düzeyde çevre sorunlarının ve bunlara yönelik çözüm arayışlarının neler olduğunu bilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Türkiye'de çevre yönetiminin yapısını ve işleyişini bilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Türkiye'de çevre yönetimine dair yasal düzenlemeleri ve bunların hangi çevresel soruna, nasıl uygulanabileceğini kavrar | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Çevreyi korumayı hedefleyen çevre politikalarını ve faaliyetlerini bilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
6 | Çevrenin korunmasına yönelik bir farkındalık kazanır | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevrebilim Terminolojisi ve Biyolojik Çeşitlilik | |
2 | Çevre Hakkı | |
3 | Çevre Sorunları: Nedenleri, Türleri ve Boyutları-I | |
4 | Çevre Sorunları: Nedenleri, Türleri ve Boyutları-II | |
5 | Küresel Boyuttaki Çevre Sorunlarına Çözüm Arayışları: Uluslararası Toplantılar, Belgeler, Örgütler | |
6 | Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Örgütlenmesi | |
7 | Çevrenin Korunmasına Yönelik Ulusal Politika ve Düzenlemeler | |
8 | Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelim | |
9 | Çevresel Riskler ve Çevre Bilinci | |
10 | Çevreye Duyarlı Kentleşme Modelleri | |
11 | Atık Yönetimi | |
12 | Çevreci Akımlar | |
13 | Çevre Sorunlarına/Çevresel Risklere Yönelik Çözüm Önerilerinin Tartışılması | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çevre Sorunları ve Çevre Risk Yönetimi Notları |
Ders Kaynakları | Keleş, R. ve Hamamcı, C. (1998). Çevrebilim, Ankara: İmge. Görmez, K. (2015). Çevre Sorunları, Ankara: Nobel. 100 Soruda Çevre: Çevre Sorunları ve Çevre Politikası |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | ||||||
19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | ||||||
22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çevreye ilişkin temel kavramları öğrenir | ||||||||||||||||||||||
2 | Gerek küresel gerekse ulusal düzeyde çevre sorunlarının ve bunlara yönelik çözüm arayışlarının neler olduğunu bilir | ||||||||||||||||||||||
3 | Türkiye'de çevre yönetiminin yapısını ve işleyişini bilir | ||||||||||||||||||||||
4 | Türkiye'de çevre yönetimine dair yasal düzenlemeleri ve bunların hangi çevresel soruna, nasıl uygulanabileceğini kavrar | ||||||||||||||||||||||
5 | Çevreyi korumayı hedefleyen çevre politikalarını ve faaliyetlerini bilir | ||||||||||||||||||||||
6 | Çevrenin korunmasına yönelik bir farkındalık kazanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |