Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afetler ve Toplum Psikolojisi | AAY 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Afetlerin toplumda meydana getirdiği psikolojik duruma ve tabloya ilişkin genel bilgileri, temel kavramları ve yaklaşımları öğretmek; yardım çalışanlarında psikososyal desteğe ilişkin temel bilgileri ve müdahale bilincini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Afetler ve Afet Psikolojisi Kavramsal Çerçevesi, Travma, Travma Sonrası Tepkiler, Yas, Risk Gruplarına Yaklaşım, Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Afetlerde Psikososyal Destek, Psikososyal Müdahalenin Evreleri-İlkeleri-Teknikleri, Afetlerde Yardım Çalışanları, Afetlerde Toplumsal Örgütlenme ve Değişimler, Afet Etiği, Sosyal Hizmet Uygulama Örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Afetlerin toplumda meydana getirdiği psikolojik etkileri-tepkileri kavrayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Toplum genelinde, sosyal gruplarda ve bireylerde yaşanabilecek travmatik durumların neler olduğunu öğrenip, klinik bir tabloya dönüşmeden, TSSB başta olmak üzere travma sonrası stresi ve tepkileri yönetebilmek. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Yardım çalışanlarınca psikososyal desteğe ilişkin genel bilgilerin edinilmesi. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Risk gruplarına/incinebilir gruplara yönelik dikkat edilecek hususların bilinmesi. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Psikososyal müdahale tekniklerini/araçlarını ve uygulamalarını öğrenmek. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet Kavramı ve Türleri, Afetlerin Psikososyal Etkileri ve Mağdurları | |
2 | Afet Psikolojisi: Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi, Başlıca Aktörleri ve Temel İlkeleri | |
3 | Travma Kavramı, Travmatik Olaylar ve Sonrası Gelişen Tepkiler: Yas Süreci | |
4 | Risk Grupları/İncinebilir Gruplar: Çocuk ve Ergenlerde Psikososyal Etki ve Tepkiler | |
5 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) ve Klinik Gidiş | |
6 | Travma Sonrası Ortaya Çıkabilecek Özel Durumlar | |
7 | Afetlerde Psikososyal Destek, Psikososyal Müdahalenin Evreleri ve Temel İlkeleri | |
8 | Psikososyal Müdahale Araçları/Teknikleri ve Uygulama Dönemleri | |
9 | Psikososyal Hizmetler Uygulama Ortamları: Toplum Merkezleri, Kamplar, Çadır Kentler | |
10 | Afetlerde Yardım Çalışanları | |
11 | Afetlerde Toplumsal Örgütlenme ve Haberleşme Ağları ile Afetlerin Yol Açtığı Toplumsal Değişimler | |
12 | Afet Etiği | |
13 | Uygulamanın İncelenmesi: Marmara Depremi | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Afetler ve Toplum Psikolojisi Ders Notları |
Ders Kaynakları | Türk Kızılayı. (2008). Afetlerde Psikososyal Uygulama Rehberi, Ankara. Karancı, A.N. ve İkizer, G. (2017). Afet Psikolojisi: Tarihçe, Temel İlkeler ve Uygulamalar, Türkiye Klinikleri, 2 (3), 163-171. Afetlerde Psikososyal Hizmetler Birliği (APHB). (2011) Psikososyal Uygulamalar Katılımcı Kitabı Kukuoğlu, A. (2018). Doğal Afetler Sonrası Yaşanan Travmalar ve Örnek Bir Psikoeğitim Programı, Afet ve Risk Dergisi, 1 (1), 39-52. Işıklı, S. (2013). Afetlerde Psikolojik İlkyardım, Ankara: Hamer.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | ||||||
19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | ||||||
22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Afetlerin toplumda meydana getirdiği psikolojik etkileri-tepkileri kavrayabilmek | ||||||||||||||||||||||
2 | Toplum genelinde, sosyal gruplarda ve bireylerde yaşanabilecek travmatik durumların neler olduğunu öğrenip, klinik bir tabloya dönüşmeden, TSSB başta olmak üzere travma sonrası stresi ve tepkileri yönetebilmek. | ||||||||||||||||||||||
3 | Yardım çalışanlarınca psikososyal desteğe ilişkin genel bilgilerin edinilmesi. | ||||||||||||||||||||||
4 | Risk gruplarına/incinebilir gruplara yönelik dikkat edilecek hususların bilinmesi. | ||||||||||||||||||||||
5 | Psikososyal müdahale tekniklerini/araçlarını ve uygulamalarını öğrenmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |