Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Demokrasi Tarihi | SBK 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DAVUT DURSUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Demokrasisi’nin kuruluşunu ve gelişimini inceleyerek, Türk Demokrasisi’nin kuruluşuna etki eden iç ve dış faktörleri analiz edebilmek. |
Dersin İçeriği | 1. GELENEKSEL OSMANLI/TÜRK SİYASAL SİSTEMİ: SULTANLIK REJİMİ’NİN GENEL YAPISI VE KURUMLARI: |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dsmünlo/Türk siyasetinin temel kurumlarının genel yapısını inceler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Osmanlı döneminden başlayarak anayasacılık hareketlerini, anayasaların yapımı süreclerini ve bu süreçte etkili olan toplumsal çevreleri karşılaştırıp irdeler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Cumhuriyetin tek partililik temelinde örgütlenmesini, otoriter sistem olarak örgütlenmenin çevresel faktörlerini ve uygulamaları siyasal sistemin yeniden yapılanmasını analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Tek parti döneminin uygulamalarını, iktidar pratiğini ve temel misyonunu, siyasal yapıyı değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Çok partili hayata geçişte etkili olan iç ve dış faktörleri irdeler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | 1961 Anayasasıyla kurumsallaşan vesayet rejimini inceler. Askeri darbelerin ana sebeplerini değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
7 | Vesayet rejiminin işleyişini irdeler.Bu süreçte anayasaların etkisini değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
8 | Türk demokrasisinin vesayet rejimini sonlandırmaya yönelik çabaları değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
9 | Demokrasinin liberal ve Avrupa Birliği yönündeki dönüşümünü inceler. Bu yöndeki gelişmeleri bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
10 | Yeni sivil anayasa çalışmalarını değerlendirir, topumsal kesimlerin sürece olan katkılarını bilir, yapım süreciyle ilgili sorunları analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. GELENEKSEL OSMANLI/TÜRK SİYASAL SİSTEMİ: SULTANLIK REJİMİ’NİN GENEL YAPISI VE KURUMLARI: |  Şükrü Karatepe, Osmanlı Siyasi Kurumları/ “Klasik Dönem”, İstanbul, İşaret Yayınları, 1989; |
2 | Sultanlık rejiminin temel siyasal kurumları: Padişah, Saray. Kullar. Askeriler, Ulema. Hukuk yapısı. Toplum yapısı. |  Şükrü Karatepe, Osmanlı Siyasi Kurumları/ “Klasik Dönem”, İstanbul, İşaret Yayınları, 1989; |
3 | SULTANLIK REJİMİNİN DEĞİŞİM DİNAMİKLERİ. |  Kemal H. Karpat, “The Transformation of The Ottoman State, 1789-1908”, International Middle East Studies, 3, 1972, s. 243-281; |
4 | SULTANLIK REJİMİNDE İKTİDAR PRATİĞİ VE ANAYASACILIK HAREKETLERİ: Sınırlı İktidar ve Temsili Sistemi kurma çabaları. | Mustafa Erdoğan, Türkiye’de Anayasalar ve Siyaset, Ankara, Liberte yayınları, 2008, Birinci Bölüm. |
5 | Osmanlı´da anayasacılık hareketleri | Mustafa Erdoğan, Türkiye’de Anayasalar ve Siyaset, Ankara, Liberte yayınları, 2008, Birinci Bölüm. |
6 | SULTANLIK REJİMİNİDEN CUMHURİYETE: CUMHURİYETİN TEK PARTİLİLİK TEMELİNDE ÖRGÜTLENMESİ VE ANAYASACILIK HAREKETİ | Zühtü Arslan, “Anayasalar ve Meşruluk Sorunu”, Türkiye’de Siyasal Hayat, Ed.:Adnan Küçük, Selahattin Bakar, Ahmet Karadağ, Cilt: I, İstanul, Alfa Akademi Ltd Şirketi, 2005, s.27-40. |
7 | ARA SINAV | |
8 | ÇOK PARTİLİ DEMOKRASİ VE ANAYASACILIK HAREKETLERİ: 1961 ve 1982 ANAYASALARI | Adnan Küçük, “Türkiye’de Anayasalar ve Anayasacılık Hareketleri”, Türkiye’de Siyasal Hayat, Cilt:I, s.71-89. |
9 | 1961 ve 1982 ANAYASALARI YAPIM SÜRECİ VE ETKİLİ OLANLAR | Adnan Küçük, “Türkiye’de Anayasalar ve Anayasacılık Hareketleri”, Türkiye’de Siyasal Hayat, Cilt:I, s.71-89. |
10 | ANAYASACILIK HAREKETLERİ VE VESAYET SİSTEMİ | Ergun Özbudun, Çağdaş Türk Siyaseti, Çeviren: Ali Resul Usul, İstanbul, Doğan Kitap Yayınları, 2003, s.97-132; |
11 | 1982 ANAYASASINDA SİVİLLEŞMEYE VE VESAYETE SON VERMEYE YÖNELİK DEĞİŞİKLİKLER | Davut Dursun, Demokratikleşemeyen Türkiye, İstanbul, İşaret yayınları, 1999. Nilgün Gürkan, Türkiye’de Demokrasiye Geçişte Basın (1945-1950), İstanbul, İletişim yayınları, 1998; |
12 | 2010 ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİ | Ergun Özbudun, Çağdaş Türk Siyaseti, Çeviren: Ali Resul Usul, İstanbul, Doğan Kitap Yayınları, 2003, s.97-132; |
13 | SİVİL ANAYASA YAPIM SÜRECİ | |
14 | 24. DÖNEM TBMM´DEKİ ÇALIŞMALAR. | Davut Dursun, “Türkiye’nin Dönüşüm Süreci, Dinamikleri ve Genel Özellikleri”, Dönüşüm Sürecindeki Türkiye, Editörler: D. Dursun-B. Duran-H. Al, İstanbul, Alfa Yayınları, 2007, s.17-64; |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dsmünlo/Türk siyasetinin temel kurumlarının genel yapısını inceler. | ||||||||||
2 | Osmanlı döneminden başlayarak anayasacılık hareketlerini, anayasaların yapımı süreclerini ve bu süreçte etkili olan toplumsal çevreleri karşılaştırıp irdeler. | ||||||||||
3 | Cumhuriyetin tek partililik temelinde örgütlenmesini, otoriter sistem olarak örgütlenmenin çevresel faktörlerini ve uygulamaları siyasal sistemin yeniden yapılanmasını analiz eder. | ||||||||||
4 | Tek parti döneminin uygulamalarını, iktidar pratiğini ve temel misyonunu, siyasal yapıyı değerlendirir. | ||||||||||
5 | Çok partili hayata geçişte etkili olan iç ve dış faktörleri irdeler. | ||||||||||
6 | 1961 Anayasasıyla kurumsallaşan vesayet rejimini inceler. Askeri darbelerin ana sebeplerini değerlendirir. | ||||||||||
7 | Vesayet rejiminin işleyişini irdeler.Bu süreçte anayasaların etkisini değerlendirir. | ||||||||||
8 | Türk demokrasisinin vesayet rejimini sonlandırmaya yönelik çabaları değerlendirir. | ||||||||||
9 | Demokrasinin liberal ve Avrupa Birliği yönündeki dönüşümünü inceler. Bu yöndeki gelişmeleri bilir. | ||||||||||
10 | Yeni sivil anayasa çalışmalarını değerlendirir, topumsal kesimlerin sürece olan katkılarını bilir, yapım süreciyle ilgili sorunları analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |