Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Demokrasi Teorisi | SBK 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DAVUT DURSUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DAVUT DURSUN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Demokrasinin gelişimine ve kurumlarına ilişkin temel hipotezleri ele almak ve yeni demokrasi modellerinin gelişmini karşılaştırmalı olarak incelemektir. |
Dersin İçeriği | Demokrasinin gelişimine ve kurumlarına ilişkin temel hipotezler ve demokrasi modellerinin gelişmi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Demokrasi kavramını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Demokrasinin tarihi gelişimini açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Demokrasiye getirilen eleştirileri karşılaştırıp eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Yeni Demokrasi modellerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Demokrasiyi tehdit eden gelişmeler arasındaki bağlantıları kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Demokrasi ve güncel gelişmeler arasındaki bağlantıları kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demokrasinin kavramının anlam çerçevesi | Sartori, Demokrasi Teorisine Geri Dönüş, s. 3-22, 198-231, 277-300; |
2 | Modern dönemde demokratik sistemlerin gelişmesi. | Samuel P. Huntington, Üçüncü Dalga, s. Tümü; |
3 | Demokrasinin temel prensipleri: eşitlik ve özgürlük | Dursun, Siyaset Bilimi, 166-176; |
4 | Demokrasinin dayandığı ana ilkeleri | David Beethem-Kevin Boyle, Demokrasinin Temelleri, 37-67 |
5 | Demokrasi eleştirileri | Erdoğan, Anayasal Demokrasi, s. 263-269 |
6 | Modern dünyada demokrasi | D. Held, Models of Democracy, s. Tümü |
7 | ARA SINAV | |
8 | Yeni demokrasi modelleri | Ronald Dworkin, Liberalizm, Liberaller ve Cemaatçiler, (Derleyenler: Andre Berten- Pablo da Silveira- Hereve Pourtois), Çev. Eylem Özkaya, Ankara, Dost Kitapevi, 2006, s. 49-76; Duverger, Batının İki Yüzü, s. 53-123 |
9 | Demokrasiyi tehdit eden gelişmeler | Fareed Zakaria, Özgürlüğün Geleceği/ Yurtta ve Dünyada İlliberal Demokrasi, (Türkçesi: Meral Öztoprak Sağır-H. Serkan Akıllı), İstanbul, Kırmızı Yayınları, 2007; Chantal Mouffe, LOffensive du neo-conservatisme conre la democratie, Adam Przeworkki, |
10 | İslam ve Demokrasi: İmkanlar ve Sorunlar | Davut Dursun, İslam Dünyasında Demokrasi Sorunu, Demokrasi Sorunu ve Türk Demokrasisi içinde, (Derleyen: Davut Dursun); İstanbul, Şehir Yayınları, 2001, s.33-56; Vali Nasr, The Rise of Muslim Democracy, Journal of Democracy, Volume: 16, Number 2, Apr |
11 | Demokrasi ve piyasa ekonomisi | G. Sartori, Demokrasi Teorisine Geri Dönüş, s. 397-430; R. A. Dahl, Serbest Piyasa Neden Yeterli Değildir?, Kapitalizm, Sosyalizm ve Demokrasi: Yeni Değerlendirmeler içinde, s. 109-120 |
12 | Demokrasi ve soyalizm | J.A. Schumpeter, Kapitalizm, Sosyalizm ve Demokrasi, Çeviren: Rasin Tınaz, Cilt: II; Sosyalizm ve Demokrasi, İstanbul, Varlık Yayınları, 1977; Francisco C. Weffort, Sosyalizmin Geleceği, Kapitalizm, Sosyalizm ve Demokrasi: Yeni Değerlendirmeler içinde, |
13 | Demokrasi ve sivil toplum | Özkan Yıldız, Sivil Toplum, Demokrasi ve Çoğulculuk, Sivil Toplum, II/5, Ocak-Mart 2004, s. 85-92; Sarıbay, Siyaset, Demokrasi ve Kimlik, s. 25-26 |
14 | Demokrasi ve küreselleşme | Keyman, Türkiye ve Radikal Demokrasi, s. 15-52 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Barry Holden, Liberal Demokrasiyi Anlamak, Çev. Hüseyin Bal, Ankara, Liberte Yayınları, 2007. Keyman, Türkiye ve Radikal Demokrasi, s. 129-170; Levent Köker, Radikal Demokrasi, Diyalog, Sayı: 1, 1996, s. 110-118; Mouffe, Demokratik Paradoks, s.45-65; Çağatay Okutan, Post-Marksist Düşüncede Radikal Demokrasi Projesi, Liberal Düşünce, Yıl: 11, Sayı: 41-42, Kış-Bahar 2006, s. 87-99Y. Ş. Hakyemez, Militan Demokrasi Anlayışı, s.23-80; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Demokrasi kavramını tanımlar. | ||||||||||
2 | Demokrasinin tarihi gelişimini açıklar. | ||||||||||
3 | Demokrasiye getirilen eleştirileri karşılaştırıp eleştirir. | ||||||||||
4 | Yeni Demokrasi modellerini analiz eder. | ||||||||||
5 | Demokrasiyi tehdit eden gelişmeler arasındaki bağlantıları kurar. | ||||||||||
6 | Demokrasi ve güncel gelişmeler arasındaki bağlantıları kurar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 2 | 10 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 12 | 24 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 7 | 14 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 179 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |