Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Yardım Kurtarma Çalışmaları II | İAY 102 | 2 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersleri yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Temel EKG dersi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞE EROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları dersinde, hayatı tehlikeye düşüren durumlarda yaşam kurtarıcı tıbbi girişimlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Acil olgu yönetimi, Sağlık çalışanları için temel yaşam desteği (TYD), TYD uygulama, vaka çalışması yapılması, Nörolojik hastayı alanda değerlendirme, Nörolojik aciller, Zehirlenme vakalarında acil yaklaşım, Gastrik dekontaminasyon yöntemleri uygulama, İlaç zehirlenmeleri ve kötüye kullanımı, Alkol ve madde bağımlılığı ile ilgili bozukluklar, Psikiyatrik acillerde yaklaşım, Hasta kısıtlama yöntemleri (uygulama), Kardiyovasküler aciller |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Acil durumlarda hasta değerlendirme; birincil ve ikincil muayene prensiplerini bilir | Anlatım, Tartışma, | |
2 | temel yaşam desteği uygulama becerisine sahiptir | Tartışma, Anlatım, | |
3 | Zehirlenme vakalarında gastrik dekontaminasyon yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Psikiyatrik hasta değerlendirme ve müdahale etme becerisine sahiptir | Grupla Çalışma, | |
5 | Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme becerisini geliştirir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Nörolojik hasta değerlendirme ve müdahale etme becerisine sahiptir | ||
7 | Hasta kısıtlama yöntemlerini ve uygulama basamaklarını bilir | ||
8 | Kardiyovasküler Sistem Hastalıklarını değerlendirme ve müdahale etme becerisine sahiptir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Acil olgu yönetimi | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
2 | Sağlık çalışanları için temel yaşam desteği | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
3 | Temel yaşam desteği (uygulama) | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
4 | Nörolojik hastayı alanda değerlendirme | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
5 | Nörolojik aciller | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
6 | Zehirlenme vakalarında acil yaklaşım | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
7 | Gastrik dekontaminasyon yöntemleri (uygulama) | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
8 | İlaç zehirlenmeleri ve kötüye kullanımı | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
9 | Yıl içi sınavı | |
10 | Psikiyatrik acillerde acil yaklaşım | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
11 | Hasta kısıtlama yöntemleri (uygulama) | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
12 | Kardiyovasküler aciller | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
13 | Yara ve Yara Bakımı | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
14 | Vaka çalışması | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Avrupa Resüsitasyon Konseyi TYD Rehberi |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | ş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
11 | Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular. | X | |||||
12 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır. | X | |||||
13 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Acil durumlarda hasta değerlendirme; birincil ve ikincil muayene prensiplerini bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | temel yaşam desteği uygulama becerisine sahiptir | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Zehirlenme vakalarında gastrik dekontaminasyon yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Psikiyatrik hasta değerlendirme ve müdahale etme becerisine sahiptir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme becerisini geliştirir | 5 | 3 | 4 | 0 | 3 | 4 | 5 | 5 | 0 | 0 | 1 | 3 | 5 | 3 |
6 | Nörolojik hasta değerlendirme ve müdahale etme becerisine sahiptir | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 4 | 5 | 1 | 0 | 0 | 2 | 4 | 5 | 2 |
7 | Hasta kısıtlama yöntemlerini ve uygulama basamaklarını bilir | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 2 | 5 | 1 | 0 | 0 | 2 | 5 | 5 | 5 |
8 | Kardiyovasküler Sistem Hastalıklarını değerlendirme ve müdahale etme becerisine sahiptir | 5 | 5 | 5 | 0 | 3 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |