Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hukuk Felsefesi | HUK 211 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÜMRAN KARABULUT |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ÜMRAN KARABULUT, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yusuf Umur Çil |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hukuk kurallarının yanı sıra hukukun anlamı; kaynağı ve niteliksel özelliklerinin detaylı olarak ele alınması ile öğrencilerin hukuku teorik olarak sorgulama ve anlama yetisinin geliştirilmesi. |
Dersin İçeriği | Hukukun tanımı, hukuk ve adalet ilişkisi, hukuku açıklayan düşünsel akımlar ve hukukçu düşünürlerin hukuk yaklaşımları ele alınmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukukun tanımını çeşitli açılardan ele alarak yapabilir. | ||
2 | Adalet kavramını ve hukuk ve adalet ilişkisini açıklayabilir. | ||
3 | Klasik doğal hukuk yaklaşımlarını tanımlayabilir. | ||
4 | Hukuki pozitivizm ve hukuki realizmi açıklayabilir. | ||
5 | Modern doğal hukuk yaklaşımlarını tanımlayabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk Kavramı, Hukukun Tanımı, Hukuk ve Felsefe İlişkisi | |
2 | Hukuka İlişkin Etik Boyut | |
3 | Doğal Hukuk Düşüncesi ve Düşünürleri | |
4 | İlkçağ'da Doğal Hukuk Düşüncesi ve Düşünürleri | |
5 | Ortaçağ'da Doğal Hukuk Düşüncesi ve Düşünürleri | |
6 | Modern Doğal Hukuk Düşüncesi | |
7 | Sözleşmeci Düşünürler ve Hukuk Yaklaşımları | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hukuki Pozitivizm | |
10 | John Austin, Hans Kelsen ve H.L.A. Hart'ın Hukuk Yaklaşımları | |
11 | Hukuki Pozitivizm ve Doğal Hukuk Karşılaştırması | |
12 | H.L.A. Hart, Lon. L. Fuller, Gustav Radbruch'un Hukuk Düşünceleri | |
13 | Hukuki Realizm Yaklaşımı | |
14 | Joseph Raz ve John Finnis'in Hukuk Yaklaşımları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | FURTUN, Ayşen, HUKUK FELSEFESİ, 2. Bası, İstanbul. IŞIKTAÇ, Yasemin, HUKUK FELSEFESİ, 8. Bası, İstanbul. TROPER, Michel (Çev. Işık Ergüden), HUKUK FELSEFESİ, 2. Bası, Ankara. D'ENTREVES, Alessandro Passerin (Çev. Furkan Kararmaz), DOĞAL HUKUK: HUKUK FELSEFESİNE BİR GİRİŞ, 1. Bası, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hukukun tanımını çeşitli açılardan ele alarak yapabilir. | |||||||||||
2 | Adalet kavramını ve hukuk ve adalet ilişkisini açıklayabilir. | |||||||||||
3 | Klasik doğal hukuk yaklaşımlarını tanımlayabilir. | |||||||||||
4 | Hukuki pozitivizm ve hukuki realizmi açıklayabilir. | |||||||||||
5 | Modern doğal hukuk yaklaşımlarını tanımlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|