Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medeni Hukuka Giriş ve Kişiler Hukuku | HUK 103 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KEMAL ERDOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi KEMAL ERDOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yavuz Selim Kol Arş. Gör. Kübra Şen |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere Medeni Hukuk´un temel kavramları, Türk Medeni Kanunu´nun başlangıç hükümleri ve Kişiler Hukuku ile ilgili bilgilerin verilmesidir. |
Dersin İçeriği | Medeni Hukuk hakkında genel bilgiler, Türk Medeni Kanun´un başlangıç hükümleri, Medeni Hukuk´un temel kavramları ve Kişiler Hukuku (gerçek ve tüzel kişiler) dersin başlıca konularıdır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak Medeni Hukuk hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Medeni Hukuk ve Borçlar Hukuku´na ilişkin temel kavramlarını tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kanun hükümlerini yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Türk Medeni Kanunu'nun başlangıç hükümlerini açıklar, edindiği bu bilgileri somut olaylara uygular. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | İyiniyet, dürüstlük kuralı ve hakkın kötüye kullanılması kavramlarını yorumlar ve somut olaya uygular. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Hakların kazanılması, kaybedilmesi ve korunması arasındaki neden sonuç ilişkisini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Hakkı tanımlar, türlerine ayırır, onları sınıflandırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Hakları, içerik ve özellikleri açısından inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | İspat yükü kavramını bilir ve somut olaya uygular. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Hak ehliyeti ve fiil ehliyeti kavramlarını tanımlar ve karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Gaiplik, ölüm karinesi, ölüm kavramlarını karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Kişilik hakkını, bu hakkın kapsamını ve korunması yollarını bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Tüzel kişilerin genel teorisini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | Dernek ve vakıf tüzel kişilerinin hukuki özelliklerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
15 | Hısımlık, yerleşim yeri, kişisel durum sicillerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Medeni Kanunu´nun Sistemi ve Medeni Hukuk Kavramı | OĞUZMAN, M. Kemal/BARLAS, Nami. Medeni Hukuk, Giriş, Kaynaklar, Temel Kavramlar. |
2 | Medeni Hukukun Kaynakları ve Uygulaması | OĞUZMAN, M. Kemal/BARLAS, Nami. Medeni Hukuk, Giriş, Kaynaklar, Temel Kavramlar. |
3 | Takdir Yetkisi, Boşluk Kavramı ve Hakimin Hukuk Yaratması | OĞUZMAN, M. Kemal/BARLAS, Nami. Medeni Hukuk, Giriş, Kaynaklar, Temel Kavramlar |
4 | Hak Kavramı ve Hak Türleri | OĞUZMAN, M. Kemal/BARLAS, Nami. Medeni Hukuk, Giriş, Kaynaklar, Temel Kavramlar. |
5 | Hukuki İşlem Çeşitleri ve Hükümsüzlüğü | OĞUZMAN, M. Kemal/BARLAS, Nami. Medeni Hukuk, Giriş, Kaynaklar, Temel Kavramlar. |
6 | İyiniyetin Korunması İlkesi | OĞUZMAN, M. Kemal/BARLAS, Nami. Medeni Hukuk, Giriş, Kaynaklar, Temel Kavramlar. |
7 | Dürüstlük Kuralı ve Hakların Kötüye Kullanılması Yasağı | OĞUZMAN, M. Kemal/BARLAS, Nami. Medeni Hukuk, Giriş, Kaynaklar, Temel Kavramlar. |
8 | Hakların Korunması ve İspat Yükü | OĞUZMAN, M. Kemal/BARLAS, Nami. Medeni Hukuk, Giriş, Kaynaklar, Temel Kavramlar. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Kişi Kavramı ile Kişiliğin Başlangıcı ve Sona Ermesi | OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY - ÖZDEMİR, Saibe. Kişiler Hukuku (Gerçek ve Tüzel Kişiler). |
11 | Hak Ehliyeti ve Fiil Ehliyeti | OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY - ÖZDEMİR, Saibe. Kişiler Hukuku (Gerçek ve Tüzel Kişiler). |
12 | Kişilik Hakkı ve Korunması | OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY - ÖZDEMİR, Saibe. Kişiler Hukuku (Gerçek ve Tüzel Kişiler). |
13 | Tüzel Kişilerin Genel Teorisi ve Dernekler | OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY - ÖZDEMİR, Saibe. Kişiler Hukuku (Gerçek ve Tüzel Kişiler). |
14 | Vakıflar | OĞUZMAN, M. Kemal/SELİÇİ, Özer/OKTAY - ÖZDEMİR, Saibe. Kişiler Hukuku (Gerçek ve Tüzel Kişiler). |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ANTALYA, Gökhan/ TOPUZ, Murat, Medeni Hukuk Cilt I, İstanbul 2021. OĞUZMAN, Kemal/ BARLAS, Nami, Medeni Hukuk, Vedat Yayıncılık, İstanbul, 2020. OĞUZMAN, Kemal/ SELİÇİ, Özer/ ÖZDEMİR, Saiba-Oktay, Kişiler Hukuku, İstanbul 2020. ÜNLÜTEPE, Mustafa, Medeni Hukuka Giriş ve Türk Medeni Kanunu'nun Başlangıç Hükümleri, Ankara, Seçkin Yayıncılık, 2021. SEROZAN, Rona, Hukukta Yöntem-Mantık, 2.Bası, İstanbul 2017. (Tamamlayıcı ders kaynağı olarak) ANTALYA, Gökhan, Hukuk Teorisi, İstanbul 2020. (Tamamlayıcı ders kaynağı olarak) ANTALYA, Gökhan, Hukuk Metodolojisi, İstanbul 2021. (Tamamlayıcı ders kaynağı olarak)
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genel olarak Medeni Hukuk hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | |||||||||
2 | Medeni Hukuk ve Borçlar Hukuku´na ilişkin temel kavramlarını tanımlar. | 5 | 5 | |||||||||
3 | Kanun hükümlerini yorumlar. | 5 | 5 | |||||||||
4 | Türk Medeni Kanunu'nun başlangıç hükümlerini açıklar, edindiği bu bilgileri somut olaylara uygular. | 5 | 5 | |||||||||
5 | İyiniyet, dürüstlük kuralı ve hakkın kötüye kullanılması kavramlarını yorumlar ve somut olaya uygular. | 5 | 5 | |||||||||
6 | Hakların kazanılması, kaybedilmesi ve korunması arasındaki neden sonuç ilişkisini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||
7 | Hakkı tanımlar, türlerine ayırır, onları sınıflandırır. | 5 | 5 | |||||||||
8 | Hakları, içerik ve özellikleri açısından inceler. | 5 | 5 | |||||||||
9 | İspat yükü kavramını bilir ve somut olaya uygular. | 5 | 5 | |||||||||
10 | Hak ehliyeti ve fiil ehliyeti kavramlarını tanımlar ve karşılaştırır. | 5 | 5 | |||||||||
11 | Gaiplik, ölüm karinesi, ölüm kavramlarını karşılaştırır. | 5 | 5 | |||||||||
12 | Kişilik hakkını, bu hakkın kapsamını ve korunması yollarını bilir. | 5 | 5 | |||||||||
13 | Tüzel kişilerin genel teorisini bilir. | 5 | 5 | |||||||||
14 | Dernek ve vakıf tüzel kişilerinin hukuki özelliklerini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||
15 | Hısımlık, yerleşim yeri, kişisel durum sicillerini açıklar. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 281 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |