Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasa Yargısı | HUK 253 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Bulunmamaktadır |
Önerilen Seçmeli Dersler | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru, Siyasi Partiler Hukuku. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HARUN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | -Arş. Gör. Mehmet Akgül -Arş. Gör. Oğuz Kutkan -Arş. Gör. Doğukan Sever |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anayasa Yargısı hakkında teorik bilgi vermek ve Türk Anayasa Yargısı düzenini öğretmek. |
Dersin İçeriği | -Anayasa Yargısının Tarihsel Gelişimi, Anlamı ve İşlevi -Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Denetim Yolları -Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru -Yüce Divan İşlevi ve Siyasi Partilerin Denetimi -Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu -Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Norm ve Denetimin Türü -Anayasa Mahkemesi Kararlarının Türleri ve Sonuçları -Türkiye’de Anayasa Mahkemesinin Denetimine Tabi Olmayan İşlemler.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | “Anayasa Yargısının Tarihsel Gelişimi, Anlamı ve İşlevi” hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | “Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Denetim Yolları”ni öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | “Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | “Yüce Divan Yargılaması” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | “Siyasi Partilerin Yargısal Denetimi” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | “Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | “Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Norm ve Denetimin Türü” hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | “Anayasa Mahkemesi Kararlarının Türleri ve Sonuçları”nı öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | “Türkiye’de Anayasa Mahkemesinin Denetimine Tabi Olmayan İşlemler”i öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa Yargısının Doğuşu ve Batı Tarihindeki Öncüler | Şeref İba ve Abbas Kılıç’ın Anayasa Yargısı Dersleri adlı kitabından ilgili konu başlıkları okunmalıdır. Sayfa 1-31. |
2 | Türkiye’de Anayasa Yargısının Gelişimi | İba ve Kılıç: Sayfa 31-49 |
3 | Anayasaya Uygunluğun Siyasal Denetimi + Anayasaya Uygunluğun Yargısal Denetimine Genel Bakış + Denetim Zamanı Bakımında Yargısal Denetim Türleri (A priori/A posteriori) | İba ve Kılıç: Sayfa 49-61 |
4 | Denetimi Yapan Merci Bakımından Yargısal Denetim Türleri (Merkezi Denetim/Yaygın Denetim) | İba ve Kılıç: Sayfa 61-71 |
5 | Soyut Norm Denetimi | İba ve Kılıç: Sayfa 71-82 |
6 | Soyut Norm Denetimi | İba ve Kılıç: Sayfa 82-92 |
7 | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru’nun Genel Özellikleri ve Dünyadaki Uygulama | İba ve Kılıç: Sayfa 92-103 |
8 | Vize | |
9 | Türkiye’de Bireysel Başvuru: Başvurunun Konusu + Başvuru Hakkının Öznesi ve Kötüye Kullanılması + Başvuru Hakkının Kapsamı | İba ve Kılıç: Sayfa 103-115 |
10 | Türkiye’de Bireysel Başvuru: Başvuru Usulü ve Kabul Edilebilirlik Şartları + Esas Hakkında İnceleme ve Tedbir Kararı + Bireysel Başvuruda Norm Denetimi + AYM’nin Bireysel Başvuru Kararları ve Sonuçları + Bireysel Başvuru İstatistikleri | İba ve Kılıç: Sayfa 115-135 |
11 | Yüce Divan ve Siyasi Partilerin Denetimi | İba ve Kılıç: Sayfa 135-148 |
12 | Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu | İba ve Kılıç: Sayfa 148-173 |
13 | Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Norm ve Denetimin Türü (Şekil/Esas) | İba ve Kılıç: Sayfa 183-201 |
14 | Anayasa Mahkemesi Kararlarının Türleri ve Sonuçları + Türkiye’de Anayasa Mahkemesinin Denetimine Tabi Olmayan İşlemler | İba ve Kılıç: Sayfa 201-212 ve 173-182 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Bulunmamaktadır |
Ders Kaynakları | Şeref İba ve Abbas Kılıç - Anayasa Yargısı Dersleri - Turhan Kitabevi – 2.Baskı – 2018. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | “Anayasa Yargısının Tarihsel Gelişimi, Anlamı ve İşlevi” hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
2 | “Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Denetim Yolları”ni öğrenir. | |||||||||||
3 | “Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru” hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
4 | “Yüce Divan Yargılaması” hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
5 | “Siyasi Partilerin Yargısal Denetimi” hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
6 | “Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu” hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
7 | “Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Norm ve Denetimin Türü” hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
8 | “Anayasa Mahkemesi Kararlarının Türleri ve Sonuçları”nı öğrenir. | |||||||||||
9 | “Türkiye’de Anayasa Mahkemesinin Denetimine Tabi Olmayan İşlemler”i öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 57 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |