Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hukukta Metodoloji ve Araştırma Yöntemleri | HUK 251 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÜMRAN KARABULUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ümran Karabulut Arş. Gör. Süheyla Nur Erçin Arş. Gör. Yusuf Umur Çil |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hukukun mantıksal analizinin yapılması. Hukuk kurallarının uygulanması için gereken ilkelerin ve yorum yöntemlerinin öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Temel Kavramlar: Metot/Yöntem Nedir? Hukuki Akıl Yürütme ve Temel Mantık Kuralları Temel Akıl Yürütme Yöntemleri Yasa koyma ve Yorumlama: Hukukta Yorum, Boşluk Doldurma, Takdir Yetkisi Hukuki Yorum Türleri Hukuk Normları Arasında Çatışma Sorunu Hukukta Kural-İlke Ayrımı, Hukukun Genel İlkeleri ve Hukukta Esneklik |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel mantıki akıl yürütme yöntemlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Tümevarım, tümdengelim, analoji kavramları açııklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Önermeye ilişkin tanımlamaları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Hukuk normunun mantıksal inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Yorum kavramını,hukuk uygulamalarında neden yoruma ihtiyaç duyulduğunu ve yorum türlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Yasama yorumunu, bilimsel yorumu ve yargı yorumunu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Sübjektif-tarihi amaçsal yorum kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Yorum yöntemlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
9 | Realist hukuk teorisini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
10 | Bazı pratik yargı uygulamalarından örneklerle genişletici ve daraltıcı yorumu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
11 | Yargıcın hukuk yaratması konusu örneklerle inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
12 | Boşluk doldurma yöntemlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
13 | Hukuk normları arasında çelişki sorununu inceler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
14 | Hukukun genel ilkelerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Metot/Yöntem Nedir? Metodoloji ve Metodik Düşünme ve Çalışma Üzerine Giriş | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
2 | Hukuki Akıl Yürütme ve Temel Mantık Kuralları: Giriş | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
3 | Temel Akıl Yürütme Yöntemleri: Tümevarım, Tümdengelim, Analoji | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
4 | Temel Akıl Yürütme Yöntemleri ve Mantıkî Analizin Hukuki Akıl Yürütmedeki Yer ve İşlevleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
5 | Hukuk Sistemleri Üzerine Temel Bilgiler ve Çeşitli Hukuk Geleneklerindeki Araştırma Yöntemleri Arasında Sistemik Farklılıklar | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
6 | Yasakoyma ve Yorumlama: Hukukta Yorum, Boşluk Doldurma, Takdir Yetkisi | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
7 | Hukuki Yorum Türleri -1 | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
8 | ARA SINAV | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
9 | Hukuki Yorum Türleri -2 | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
10 | Hukuki Formalizm, Hukuki Realizm ve Realist Yorum Teorisi | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
11 | Hukuk Normları Arasında Çatışma Sorunu | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
12 | Hukukta Kural-İlke Ayrımı, Hukukun Genel İlkeleri ve Hukukta Esneklik) | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
13 | Hukukun Bilimselliği Tartışması | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
14 | Kapanış Dersi: Genel Tekrar ve Tartışma | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okunacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Sevtap Metin, Yasemin Işıktaç, Hukuk Metodolojisi, Filiz Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel mantıki akıl yürütme yöntemlerini tanımlar. | |||||||||||
2 | Tümevarım, tümdengelim, analoji kavramları açııklar. | |||||||||||
3 | Önermeye ilişkin tanımlamaları analiz eder. | |||||||||||
4 | Hukuk normunun mantıksal inceler. | |||||||||||
5 | Yorum kavramını,hukuk uygulamalarında neden yoruma ihtiyaç duyulduğunu ve yorum türlerini tanımlar. | |||||||||||
6 | Yasama yorumunu, bilimsel yorumu ve yargı yorumunu açıklar. | |||||||||||
7 | Sübjektif-tarihi amaçsal yorum kavramlarını tanımlar. | |||||||||||
8 | Yorum yöntemlerini analiz eder. | |||||||||||
9 | Realist hukuk teorisini inceler. | |||||||||||
10 | Bazı pratik yargı uygulamalarından örneklerle genişletici ve daraltıcı yorumu açıklar. | |||||||||||
11 | Yargıcın hukuk yaratması konusu örneklerle inceler. | |||||||||||
12 | Boşluk doldurma yöntemlerini analiz eder. | |||||||||||
13 | Hukuk normları arasında çelişki sorununu inceler. | |||||||||||
14 | Hukukun genel ilkelerini tanımlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 57 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |