Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
III. Ders Kurulu (Hücre Bılımı III Etik) | TIP 1300 | 1 | 85 + 18 | 9 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | İngilizce Temel bilgi teknolojileri kullanımı Türk Dili |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUMAN DEVECİ ÖZKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | I. sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, insan metabolizmasının işleyişi, hastalıkların biyokimyasal mekanizmalarını, genom yapısını, hücre döngüsü ve kontrolünü, kanserin moleküler mekanizmalarını, DNA tamir mekanizmalarını, nükleik asit metabolizmasını, hücre özellikleri ve tanımlarını, davranış bilimleri ve iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi ve evrensel etik ilkeleri öğrenecektir. |
Dersin İçeriği | İnsan metabolizmasının işleyişi, hastalıkların biyokimyasal mekanizmaları, genom yapısı, hücre döngüsü ve kontrolü, kanserin moleküler mekanizmaları, DNA tamir mekanizmaları, nükleik asit metabolizması, hücre özellikleri ve tanımları, davranış bilimleri ve iletişim becerileri arasındaki ilişki ve evrensel etik ilkeleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan postürünün ana çatısı olan kemikleri,kemikleri birbirlerine bağlayan eklemleri ve bağları latince ad ve işlevleriyle anlatabilir. | Mikro Öğretim, | |
2 | Biyomoleküllerin yapı ve işlevlerinin moleküler biyofiziksel yöntemler ile açıklari, elektrik akımlarının doku üzerine etkilerini teşhis ve tedavideki uygulamalarının öğrenir, membranın biyofiziksel organizasyonunu kavrar, membran dinlenim ve aksiyon potansiyeli, sinaptik ileti ve kas kasılmasının biyofiziği ile ilgili mekanizmaları tanımlar elektriksel eşdeğer devre modeli, pasif zar modeli ve kablo kuramını öğrenir, aktif zar iletkenliği ve aksiyon potansiyelini kavraması, iyon denge ve membran potansiyelini hesaplar, iyon kanallarının yapı ve işlevlerini bilir, iyonik akımların ölçüm yöntemlerini öğrenir. | Mikro Öğretim, | |
3 | Epitel doku histolojisi ve bağ ve destek dokuları histolojisini öğrenir. | Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim, | |
4 | Aminoasit katabolizması ve üre sentezi, lipidlerin yapı, foksiyon ve özellikleri, lipid tanıtıcı reaksiyonları açıklar | Mikro Öğretim, | |
5 | Hücre döngüsünü-çoğalmasını, interfaz-mitoz fazlarını, hücre kontrol noktalarının çalışma biçimlerini, bunlara bağlı kanserleşmenin nasıl geliştiğini ve programlanmış hücre ölümünün önemini, apoptosis, otofajinin hücresel yaşamdaki rollerini kavrar ve hücre bölünmesinin canlılardaki evrelerini tanımlar.Kansere neden olan moleküler mekanizmaları tanımlar. DNA’da meydana gelen zincir kırıklarının tamir edilmesinde rol alan mekanizmaları ve bu mekanizmalardaki değişimlerin kanser gelişimindeki rollerini tanımlar. | Mikro Öğretim, | |
6 | Hekimlik uygulamalarında etik davranışı bilir, meslektaş arına karşı saygılı olmayı bilir. | Mikro Öğretim, Benzetişim, | |
7 | İnsan postürünün ana çatısı olan kemikleri, kemikleri birbirlerine bağlayan eklemleri ve bağları kadavra ve makette tanıyıp gösterebilir. | Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Mikro Öğretim, | |
8 | Epitel doku ile bağ ve destek dokularını tanır. | Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim, | |
9 | Lipid tanıtıcı reaksiyonları bilir ve uygular. | Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim, | |
10 | Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Benzetişim, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
2 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
3 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
4 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
5 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
6 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
7 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
8 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
9 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
10 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
11 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
12 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
13 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. | |
14 | Postürü oluşturan kemik adları, membranın biyofiziksel organizasyonu, epitel, bağ ve destek doku histolojisi, kanser moleküler mekanizmaları, dna tamiri, etik konular, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güncel ders notları kurul derslerinden önce SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılır. |
Ders Kaynakları | Güler Temizkan, Nazlı Arda, Temel ve İleri Moleküler Biyoloji Yöntemleri-Genomik ve Proteomik Analizler, Nobel Tıp Kitabevleri, 2018. L. Bikem Süzen, İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Güneş Tıp Kitabevi, 2020. Ferit Pehlivan, Biyofizik, Nobel Tıp Kitabevi, Güneş Tıp Kitabevi, 2021. Leyla Tapul, Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama / Teknikler Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2017 Figen Gürdöl, Tıbbi Biyokimya - Güncellenmiş 5. Baskı, Güneş Tıp Kitabevi, 2021 Ayşe Başaran, Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan postürünün ana çatısı olan kemikleri,kemikleri birbirlerine bağlayan eklemleri ve bağları latince ad ve işlevleriyle anlatabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
2 | Biyomoleküllerin yapı ve işlevlerinin moleküler biyofiziksel yöntemler ile açıklari, elektrik akımlarının doku üzerine etkilerini teşhis ve tedavideki uygulamalarının öğrenir, membranın biyofiziksel organizasyonunu kavrar, membran dinlenim ve aksiyon potansiyeli, sinaptik ileti ve kas kasılmasının biyofiziği ile ilgili mekanizmaları tanımlar elektriksel eşdeğer devre modeli, pasif zar modeli ve kablo kuramını öğrenir, aktif zar iletkenliği ve aksiyon potansiyelini kavraması, iyon denge ve membran potansiyelini hesaplar, iyon kanallarının yapı ve işlevlerini bilir, iyonik akımların ölçüm yöntemlerini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
3 | Epitel doku histolojisi ve bağ ve destek dokuları histolojisini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Aminoasit katabolizması ve üre sentezi, lipidlerin yapı, foksiyon ve özellikleri, lipid tanıtıcı reaksiyonları açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Hücre döngüsünü-çoğalmasını, interfaz-mitoz fazlarını, hücre kontrol noktalarının çalışma biçimlerini, bunlara bağlı kanserleşmenin nasıl geliştiğini ve programlanmış hücre ölümünün önemini, apoptosis, otofajinin hücresel yaşamdaki rollerini kavrar ve hücre bölünmesinin canlılardaki evrelerini tanımlar.Kansere neden olan moleküler mekanizmaları tanımlar. DNA’da meydana gelen zincir kırıklarının tamir edilmesinde rol alan mekanizmaları ve bu mekanizmalardaki değişimlerin kanser gelişimindeki rollerini tanımlar. | 5 | 5 | |||||||
6 | Hekimlik uygulamalarında etik davranışı bilir, meslektaş arına karşı saygılı olmayı bilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
7 | İnsan postürünün ana çatısı olan kemikleri, kemikleri birbirlerine bağlayan eklemleri ve bağları kadavra ve makette tanıyıp gösterebilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
8 | Epitel doku ile bağ ve destek dokularını tanır. | 5 | 5 | 5 | ||||||
9 | Lipid tanıtıcı reaksiyonları bilir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
10 | Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
10. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. KurulTeorikSinav | 100 |
Toplam | 1100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 5 | 20 | 100 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 20 | 100 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 | 1 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 5 | 20 | 100 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 20 | 100 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 5 | 1 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 455 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 18,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |