Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kulak Burun ve Boğaz Hastalıkları TIP 511 5 54 + 40 5 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET KARA
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET GÜVEN, Prof.Dr. MAHMUT SİNAN YILMAZ, Öğr.Gör. ÇAĞLAYAN ADIGÜL, Doç.Dr. AHMET KARA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu klinik uygulama dersi sonunda öğrencilere

 

1.      Kulak, Burun, Boğaz ve Baş-Boyun bölgesi organlarının anatomi, fizyolojik özelliklerini öğrenmesi,

2.      KBB organlarını etkileyen hastalıklar sonucu ortaya çıkan belirti ve bulguları değerlendirerek ön tanı/tanı koyabilmesi,

3.      KBB hastalıklarına yönelik tanı-tedavi algoritimlerini oluşturabilmesi

4.      Gerekli hallerde ikinci basamak sağlık hizmeti veren kurumlara sevkini sağlayabimesi,

 

 konularında gerekli bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu klinik uygulama dersinin içeriği

Klinik öncesi eğitim sürecinde öğrenilen Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun bölgesinin temel anatomik özelliklerinin tekrar edildiği ve bu bölgenin temel hastalıkları ile ilgili öğrencilere tanı, ayrıcı tanı ve tedavi ile ilgili bilgilerin verildiği derslerden oluşmaktadır.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Otoskop kullanarak normal ve patolojik kulak zarını tanır, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Mikro Öğretim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 KBB organlarının fizik muayenesini (rinoskopi anterior, boyun ve orofarinks muayenesi) yapar. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Mikro Öğretim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Denge muayenesi ile normal ve patolojik durumları ayırır, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Mikro Öğretim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 KBB organlarının hastalıklarının tansında kullanılan tanısal testleri (odyo-vestibüler, radyolojik vb) açıklar ve sonuçlarını yorumlar. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Mikro Öğretim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 KBB organlarına ilişkin yakınması olan hastanın öykü, fizik muayene ve tanısal test sonuçlarını değerlendirerek, ayırıcı tanı yapar ve ön tanı/tanı koyar. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Mikro Öğretim, Benzetişim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Birinci basamak düzeyinde tanıya uygun olarak tedaviyi düzenler. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Mikro Öğretim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 KBB organlarına ilişkin sağlık sorunlarında sevk kriterlerini açıklar. Mikro Öğretim, Benzetişim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri,
8 KBB organlarına ait hayatı tehdit eden acil durumları tanır, ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde sevk eder. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Mikro Öğretim, Benzetişim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
9 KBB organları ile ilgili fonksiyonel değerlendirmeyi yaparak mevzuata uygun tıbbi kayıt tutar. Mikro Öğretim, Benzetişim, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 1. Kulak Burun Boğaz Hastalıkları Semiyolojisi ve Fizik muayenesi -
2 2. Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Bölgesi Anatomisi -
3 3. Denge ve Değerlendirmesi- Periferik Vertigo nedenleri -
4 4. Akut-Kronik Otit Media ve Komplikasyonları -
5 5. Akut-Kronik Sinüzit ve Komplikasyonları -
6 6. Temel Odyoloji ve İşitme Kayıpları -
7 7. İç Kulak Hastalıkları -
8 8. Fasiyal Sinir Hastalıkları -
9 9. Uyku Apne sendromu -
10 10. Trakeotomi ve Komplikasyonları -
11 11. Tükrük Bezinin İnfeksiyöz ve Tümöral Hastalıkları -
12 12. Üst Solunum İnfeksiyöz ve Tümöral Hastalıkları -
13 13. Erişkin ve Pediatrik Boyun Kitlelerine Yaklaşım -
14 14. Kulak Burun Boğaz Acilleri -
Kaynaklar
Ders Notu

Staj dersleri öncesinde öğrencilerle güncel ders notları paylaşılmaktadır

Ders Kaynakları

1.      Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-boyun Cerrahisi, Prof.Dr. Can Koç, Editör, Güneş Tıp Kitapevi, Ankara, 2019

2.      Ballenger's otorhinolaryngology: head and neck surgery. Ballenger, John Jacob, and James Byron Snow.  Pmph-USA, 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Otoskop kullanarak normal ve patolojik kulak zarını tanır, 5 5 5 5
2 KBB organlarının fizik muayenesini (rinoskopi anterior, boyun ve orofarinks muayenesi) yapar. 5 5 5 5
3 Denge muayenesi ile normal ve patolojik durumları ayırır, 5 5 5 5
4 KBB organlarının hastalıklarının tansında kullanılan tanısal testleri (odyo-vestibüler, radyolojik vb) açıklar ve sonuçlarını yorumlar. 5 5 5 5
5 KBB organlarına ilişkin yakınması olan hastanın öykü, fizik muayene ve tanısal test sonuçlarını değerlendirerek, ayırıcı tanı yapar ve ön tanı/tanı koyar. 5 5 5 5
6 Birinci basamak düzeyinde tanıya uygun olarak tedaviyi düzenler. 5 5 5 5
7 KBB organlarına ilişkin sağlık sorunlarında sevk kriterlerini açıklar. 5 5 5 5 5 5
8 KBB organlarına ait hayatı tehdit eden acil durumları tanır, ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde sevk eder. 5 5 5 5 5 5 5
9 KBB organları ile ilgili fonksiyonel değerlendirmeyi yaparak mevzuata uygun tıbbi kayıt tutar. 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Pratik 50
1. Teorik 50
1. Teorik Bütünleme 50
1. Pratik Bütünleme 50
Toplam 200
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sözlü Sınav 1 4 4
Final 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 1 96 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 17 17
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5