Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | TIP 402 | 4 | 108 + 136 | 13 | 13 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM CANER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MELTEM KARABAY, Prof.Dr. ÖNER ÖZDEMİR, Doç.Dr. PINAR DERVİŞOĞLU ÇAVDAROĞLU, Prof.Dr. BAHRİ ELMAS, Prof.Dr. İBRAHİM CANER, Doç.Dr. MEHMET FATİH ORHAN, Doç.Dr. MEHTAP ÇELAKIL, Dr.Öğr.Üyesi HACER EFNAN MELEK ARSOY, Dr.Öğr.Üyesi EMRE KAPLAN, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE TEKİN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı çerçevesinde, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili semptomlar, durumlar, çekirdek hastalıklar, klinik problemler ve Temel Hekimlik Uygulamalarının staj süresince verilmesi amaçlanmaktadır. Toplumun nerede ise yarısını oluşturan bebek, çocuk ve adölesan yaş grubu çocukların tıbbi problemlerinde, birinci basamak düzeyinde koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmeti verecek hale getirecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. Ayrıca bu yaklaşımların ayaktan ve yatarak hasta izlemi ile öğrencinin kendi akıl süzgecinden geçirerek bilimsel düşünen bir hekim adayı olmasına katkıda bulunması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Pediatrik anamnez alma, baş boyun muayenesi, deri, lenf bezi ve batın muayenesi, yenidoğan muayenesi, kardiyovasküler sistem muayenesi, nörolojik muayene, antropometrik ölçümler, temel ekg değerlendirme, rutin aşılar ve özel durumlarda aşılama, temel ve ileri yaşam desteği sağlayabilme, üst solunum yolu enfeksiyonları, tüberküloz ve pnömoniler, çocuk ihmal ve istismari, acil çocuğa yaklaşım, nedeni bilinmeyen ateş, sıvı elektrolit tedavisi, akut böbrek yetersizliği, febril konvülziyon, status epileptikus, gastroenteritler ve dehidratasyon, şok tanı ve tedavisi, anemiler, hemoglobinopatiler, lösemi ve lenfomaların tanı ve tedavisi, kanama diatezleri, onkolojik aciller, periyodik ateş sendromları, nörokutanöz hastalıklar, kan ve ürünleri transfüzyon komplikasyonları, çocuk çağı aritmileri, doğuştan kalp hastalıkları tanı ve tedavisi, siyanotik hastaya yaklaşım ve siyanoıtik aciller, akut romatizmal ateş, kalp yetersizliği tanı ve tedavisi, kardiyomyopatiler, vaskülitler, malnütrisyon ve obezite, menenjitler, ensefalitler, yenidoğan canlandırması, anne sütü ve yenidoğan beslenmesi, yenidoğanın metabolik sorunları, yenidoğan taramaları, yenidoğanda solunum güçlüğü, prematürite ve sga sorunları, perinatal asfiksi, yenidoğan konvülziyonları, yenidoğanda sepsis ve menenjit, yenidoğan sarılığı, doğuştan yapısal anomaliler, konjenital adrena hiperplazi, hipotalamo hipofizer aks hastalıkları, raşitizm,Solunum sistem muayenesi ve temel unsurları,Kronik öksürük, Bronşiolit, Astım Bronşiale, Anafilaksi, Alerjik Rinit, Ürtiker ve Anjioödem – Herediter Anjioödem, Primer immün yetmezlikler, İlaç alerjisi, Arı alerjisi, Atopik dermatit
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlıklı çocuk izlemini gerçekleştirebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Sağlıklı çocuk beslenmesini sağlayabilir ve beslenemeyen çocuğu yönetebilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
3 | Sağlıklı çocuğun immünizasyonunu bilir, takibini yapabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Özel durumlarda immünizasyon gerekliliğini bilir ve takibini yapabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Yenidoğanın fizik muayene yapabilir ve bulguları yorumlayabilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Yenidoğan canlandırmasının gerekli durumlarını bilir ve yönetebilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Yenidoğan ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Pediatrik kardioloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Pediatrik hematoloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Pediatrik onkoloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabili | Anlatım, | |
11 | Doğumsal metabolizma hastalıklarına temel yaklaşım yapabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
12 | Pediatrik allerjik ve solunum yolu hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
13 | Pediatrik gastrointestinal sistem hastalıklarının epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
14 | Santral sinir sistemi hastalıklarının epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Nöbetleri tanıma ve yönetme. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
15 | Çocukluklarda temel ve ileri yaşam desteği sağlayabilir | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
16 | Aciil çocuk hastaya yaklaşımı bilir, acil durumları ayırt edebilir ve acil çocuk hastayı yönetebilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
17 | Çocuklarda sıvı elektrolit bozukluklarının etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
18 | Çocuk istismarını tanır ve bidirimini bilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, | |
19 | Pediatrik enfeksiyon hastalıkları ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
20 | Febril konvüzyon ve status epileptukusun epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
21 | Pediatrik endokrinoloji ve metabolizma ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
22 | Pediatrik nefroloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
23 | |||
24 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DERİ VE LENF BEZİ, BAŞ-BOYUN-BATIN MUAYENESİ,KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE NÖROLOJİK SİSTEM MUAYENESİ,TEMEL EKG,PEDİATRİK ANAMNEZ ALMA,TEMEL VE İLERİ YAŞAM DESTEĞİ SAĞLAYABİLME, ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER,YENİDOĞAN MUAYENESİ VE CANLANDIRMA, PERİFERİK YAYMA DEĞER, | |
2 | PREMATURİTE VE SGA SORUNLARI,YENİDOĞAN TARAMALARI,ÜST SOLUNUM YOLU ENFEKSİYONLARI,PERİNATAL ASFİKSİ,YENİDOĞAN KONVÜLZİYONLARI,DEMİR EKSİKLİĞİ ANEMİSİ,HEMOGLOBİNOPATİLER,ACİL ÇOCUĞA YAKLAŞIM,NEDENİ BİLİNMEYEN ATEŞ,ÇOCUKLUK ÇAĞI ARİTMİLERİ,KALP YETERSİZLİĞİ | |
3 | ASİYANOTİK DOĞUMSAL KALP HASTALIKLARI,KONJENİTAL ADRENA HİPERPLAZİ,HİPOTALAMO HİPOFİZER AKS HASTALIKLARI,AKUT BÖBREK YETERSİZLİĞİ,FEBRİL KONVÜLZİYON,STATUS EPİLEPTİKUS,LÖSEMİLER,LENFOMALARSIVI ELEKTROLİT TEDAVİSİ , | |
4 | GASTROENTERİTLER VE DEHİDRATASYON,PNÖMONİLER,TÜBERKÜLOZ,ŞOK,RAŞİTİZM,ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI,KANAMA DİYATEZİ VE HEMOFİLİLER,ONKOLOJİK ACİLLER | |
5 | ALERJİK RİNİT,BRONŞİOLİT,ASTIM BRONŞİALE, ANAFİLAKSİ,KRONİK ÖKSÜRÜK, ATOPİK DERMATİT,ÜRTİKER VE ANJİOÖDEM - HEREDİTER ANJİOÖDEM, PRİMER İMMÜN YETMEZLİKLER ,İLAÇ VE ARI ALERJİSİ | |
6 | YENİDOĞANDA SEPSİS VE MENENJİT,ÜRİNER SİSTEM ENFEKSİYONLARI,HEMOLİTİK ÜREMİK SENDROM,SİYANOTİK ACİLLER,SİYANOTİK DOĞUMSAL KALP HAST,AKUT ROMATİZMAL ATEŞ, KARDİYOMİYOPATİLER, KAWASAKİ HASTALIĞI, HENÖCH SCHÖNLEİN PURPURASI,MENENJİTLER,ENSEFALİTLER | |
7 | YENİDOĞAN SARILIĞI, NÖROKUTANÖZ HAST,KAN ÜRÜNLERİ TRANSFÜZYON KOMP, ÖZEL AŞILAR VE ÖZEL DURUMLARDA AŞILAMA,ANNE SÜTÜ VE YENİDOĞAN BESLENMESİ, YENİDOĞANIN METABOLİK SORUNLARI, MİYOKARDİT VE PERİKARDİTLER,MALNÜTRİSYON,OBEZİTE,YENİDOĞANDA SOLUNUM GÜÇLÜĞÜ | |
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | · Robert M. Kliegman, Joseph W. St Geme, Nathan J. Blum, Samir S. Shah, Robert C. Tasker and Karen M. Wilson. Nelson Textbook of Pediatrics, 21 edıtıon, Philadelphia, Elsevier, 2020. · Philip Lanzkowsky. Jeffrey Lipton. Jonathan D. Lanzkowsky's Manual of Pediatric Hematology and Oncology, 6th edition. 2016. Elsevier. · Türk Neonatoloji Derneği Rehberi · Myung K. Park, Mehrdad Salamat. Park’s Pediatric Cardiology for Practitioners, Sixth Edition, Philadelphia, Elsevier, 2019. · UpToDate · Clinical Key · Pub Med |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlıklı çocuk izlemini gerçekleştirebilir. | 5 | 5 | |||||||
2 | Sağlıklı çocuk beslenmesini sağlayabilir ve beslenemeyen çocuğu yönetebilir. | 5 | 5 | |||||||
3 | Sağlıklı çocuğun immünizasyonunu bilir, takibini yapabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Özel durumlarda immünizasyon gerekliliğini bilir ve takibini yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Yenidoğanın fizik muayene yapabilir ve bulguları yorumlayabilir | 5 | ||||||||
6 | Yenidoğan canlandırmasının gerekli durumlarını bilir ve yönetebilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
7 | Yenidoğan ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | ||||||||
8 | Pediatrik kardioloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | 5 | |||||||
9 | Pediatrik hematoloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
10 | Pediatrik onkoloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabili | 5 | 5 | 5 | ||||||
11 | Doğumsal metabolizma hastalıklarına temel yaklaşım yapabilir. | 5 | 5 | |||||||
12 | Pediatrik allerjik ve solunum yolu hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
13 | Pediatrik gastrointestinal sistem hastalıklarının epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | ||||||||
14 | Santral sinir sistemi hastalıklarının epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Nöbetleri tanıma ve yönetme. | 5 | ||||||||
15 | Çocukluklarda temel ve ileri yaşam desteği sağlayabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
16 | Aciil çocuk hastaya yaklaşımı bilir, acil durumları ayırt edebilir ve acil çocuk hastayı yönetebilir | 5 | 5 | |||||||
17 | Çocuklarda sıvı elektrolit bozukluklarının etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | 5 | |||||||
18 | Çocuk istismarını tanır ve bidirimini bilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
19 | Pediatrik enfeksiyon hastalıkları ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
20 | Febril konvüzyon ve status epileptukusun epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
21 | Pediatrik endokrinoloji ve metabolizma ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
22 | Pediatrik nefroloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. | 5 | ||||||||
23 | ||||||||||
24 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 16 | 240 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 20 | 4 | 80 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 328 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 13,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 13 |