Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okul Kurma ve Geliştirme EYT 562 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Gözde SEZEN GÜLTEKİN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı eğitim yönetimi ve denetimi öğrencilerinin, eğitim sisteminin en önemli örgütü olan okulun yapısının nasıl oluşturulacağını ve okulun mevcut yapısının nasıl geliştirileceğini kavrama

Dersin İçeriği

Okul nedir, mevcut okulların bölümleri nelerdir, okul kurmada dikkat edilmesi gereken hususlar, okul yöneticisinin rolleri nelerdir, okul yöneticisi nasıl lider olabilir, çağdaş okulların temel özellikleri nelerdir, okulda güç kavramı ve etkisi, demokrasi ve okul yönetimi, serbestçi okul yönetimi nasıl olmalıdır, okul geliştirme neden önemlidir, okulu geliştirirken nelere dikkat etmelidir, okulda değişim kavramı, okulda vizyon ve misyon belirleme, okulda yeni sistem ve değerleri benimsetme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okulun ve Mevcut Okulların Bölümlerinin Neler Olduğunu Söyleme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Okul Kurmada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlarını Tanımlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Okul Yöneticilerinin Rollerinin Neler Olduğunu Açıklama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Okulda Yeni Sistem ve Değerlerin Neler Olduğunu Tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Mevcut Bir Okuldaki İstenmeyen Durumları Düzeltmeye Yönelik Yeni Bir Model Sunma Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
6 Yeni ve Çağdaş Bir Okul Modeli Tasarlama Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Okul Nedir?
2 Mevcut Okulların Bölümleri Nelerdir?
3 Okul Kurmada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
4 Okul Yöneticisinin Rolleri Nelerdir
5 Okul Yöneticisi Nasıl Lider Olabilir
6 Çağdaş Okulların Temel Özellikleri Nelerdir?
7 Okulda Güç Kavramı ve Etkisi
8 Demokrasi ve Okul Yönetimi
9 Serbestçi Okul Yönetimi Nasıl Olmalıdır?
10 Okul Geliştirme Neden Önemlidir?
11 Okulu Geliştirirken Nelere dikkat etmelidir?
12 Okulda Değişim Kavramı
13 Okulda Vizyon ve Misyon Belirleme
14 Okulda Yeni Sistem Ve Değerleri Benimsetme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ali Balcı (2000), Örgütsel Gelişme, Pegem A Yayıncılık.

Haydar Taymaz (2000), Okul Yönetimi, Pegem A Yayıncılık.

Yüksel Özden(2005), Okulu Yeniden Kurmak, Nobel Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
2 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
3 Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
4 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
5 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
7 Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
8 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
9 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
10 Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
11 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
12 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır.
13 Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar.
14 Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur.
15 Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Okulun ve Mevcut Okulların Bölümlerinin Neler Olduğunu Söyleme
2 Okul Kurmada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlarını Tanımlama
3 Okul Yöneticilerinin Rollerinin Neler Olduğunu Açıklama
4 Okulda Yeni Sistem ve Değerlerin Neler Olduğunu Tartışma
5 Mevcut Bir Okuldaki İstenmeyen Durumları Düzeltmeye Yönelik Yeni Bir Model Sunma
6 Yeni ve Çağdaş Bir Okul Modeli Tasarlama
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 60
Toplam 60
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 193
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,72
Dersin AKTS Kredisi 6