Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer IEF 590 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SALİH ÜLEV
Dersi Verenler Doç.Dr. SALİH ÜLEV,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal bilimlerde araştırma tasarımını ve temel araştırma yöntemlerini öğrenerek, müstakil bir araştırma yapabilme becerisini kazanmak.

Dersin İçeriği

Sosyal bilim araştırmalarının dayandığı paradigmalar, araştırma tasarımı, eleştirel literatür incelemesi, araştırma yöntemleri, araştırmanın yazımı, referans yönetimi ve araştırma etiği.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırmada temel kavramları açıklar. Beyin Fırtınası,
2 Araştırma sürecinin basamaklarını sıralar. Beyin Fırtınası,
3 Nicel ve nitel araştırma arasındaki farklılıkları yorumlar. Beyin Fırtınası,
4 Bir araştırmanın hazırlanmasındaki etik ilkeleri fark eder. Beyin Fırtınası,
5 Rapor hazırlama ilkelerine uygun bir araştırma raporu hazırlar. Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Araştırma süreciyle ilgili faydalı bilgiler, programlar, web siteleri
2 Nitel ve nicel yaklaşımları kullanarak araştırma yürütme süreci Sabahattin Zaim, “Genç İlim Adamına Nasihatler” [16 s., Çalışma motivasyonu için] Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell, Bölüm 1 (s.1-37)
3 Araştırma probleminin tanımlanması Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
4 Literatür Taraması Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
5 Amaç ve araştırma soruları veya hipotezleri belirleme Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
6 Nicel veri toplama Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
7 Nicel verileri analiz etme ve yorumlama Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
8 Nitel veri toplama Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
9 Nitel verileri analiz etme ve yorumlama Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
10 Atlas Ti nitel veri analiz programı Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
11 Araştırmanın raporlanması ve değerlendirilmesi Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
12 Bilimsel Araştırmalarda Etik Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
13 Örnek Nitel Makale İncelemesi Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
14 Örnek Nicel Makale İncelemesi Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, John W. Creswell

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ed. Ali Şimşek

Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İslam İktisadı ve Finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, makaleler ve araştırmalarla desteklenen ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. X
2 Konvansiyonel İktisat ve Finans disiplinlerine dair teorilere hâkim olup karşılaştırmalı analiz yapma. X
3 Ekonomik aktörlerin karşılaştıkları problemleri kritik ederek İslam İktisadı ve Finans temelinde çözümler üretebilme. X
4 Uygulamaya yönelik edindiği bilgileri iş hayatında kullanabilme. X
5 Alana dair öğrendikleri ile çalıştığı kuruma yeni bir vizyon sunarak verimli ve etkin stratejiler geliştirebilme. X
6 Ekonomik verileri toplama, düzenleme ve analiz etmede gereken istatistik ve ekonometrik yöntemleri bilme ve bilgisayar programlarını kullanabilme. X
7 Öğrenilen cebirsel ve istatistik yöntemleriyle kamu ve iş dünyasının karşılaştığı sorunları çözme yeteneğine sahip olma. X
8 İslam İktisat Teorisi, İslam İktisat Tarihi, İslam İktisat Düşüncesi, Muamelat Fıkhı, Katılım Bankacılığı, Katılım Sigortacılığı ve İslami Sermaye Piyasaları gibi İslam İktisadı ve Finansın seçmiş olduğu alt dallarında uzmanlaşma hedefine sahip olma. X
9 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk ve muhasebe bilgisine sahip olma. X
10 Türkçe’nin yanı sıra en az bir yabancı dilde daha (tercihen Arapça veya İngilizce) yüksek iletişim becerisine sahip olma. X
11 Yapacağı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki ahlâk kurallarının bilincinde olma. X
12 Yerel ve uluslararası platformlarda İslam İktisadı ve Finans alanına dair bilgi aktarımlarında bulunma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilimsel araştırmada temel kavramları açıklar. 5 5
2 Araştırma sürecinin basamaklarını sıralar. 5 5
3 Nicel ve nitel araştırma arasındaki farklılıkları yorumlar. 5 5
4 Bir araştırmanın hazırlanmasındaki etik ilkeleri fark eder. 5 5
5 Rapor hazırlama ilkelerine uygun bir araştırma raporu hazırlar. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 75
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6