Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı´Dan Cumhuriyet´E Türk İktisat Düşüncesi´Nin Gelişimi | IEF 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KENAN GÖÇER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlıdan Cumhuriyete aktarılan iktisat düşüncesinin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Alanla ilgili çeşitli kitaplar ve ilgili bölümlerinin konu anlatımları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
2 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Selçuklu Öncesinden Cumhuriyete Türk İktisat Zihniyeti -Giriş- | Kenan Göçer, “Melamîliğin Türklerin İktisat Zihniyeti Üzerindeki Uzun Dönem Etkisi”, Türk Dünyası Araştırmaları, 115 (227), 2017, ss.115-132. Makale) |
2 | Selçuklu Dönemi Ekonomi Politiği | 1-Kenan Göçer, “Yunus Emre Aslında Ne Dedi?” (Makale) 2- Karagöz Hacivat Neden Öldürüldü? (Film, Yönetmen: Ezel Akay) 3- Kenan Göçer, “Ahiliği Potlaç Kültürü Üzerinden Yeniden Düşünmek”, (Makale). |
3 | Osmanlı’da İktisadi Zihniyetin Temelleri | |
4 | Osmanlı’da Adalet, Siyaset, Hukuk ve Ekonomi İlişki | |
5 | Osmanlı Devleti’nin Kanun-ı Kadime Uzaklığı /Yakınlığı Meselesi: Klasik İktisadi Düzenden Sapma Tartışmaları | 1- Cemal Kafadar, “Osmanlı Tarihinde Gerileme Meselesi”, Osmanlı Tarihini Yeniden Yazmak Gerileme Paradigmasının Sonu, ss.97-151. 2- Oğuz Adanır, Eski Dünyaya Yeni Bir Bakış, Doğu Batı Yayınları (Genel Okuma) |
6 | Çözüm Nerede ve Kimde? | 1-Tadaşi Suzuki, “Osmanlılarda Organik Bir Yapı Olarak Toplum Görüşünün Gelişmesi”, ODTÜ Gelişme Dergisi 14 (4), 373-396. 2-Metin Kunt, “Müteşebbüs Bir Osmanlı Veziri: Derviş Mehmet Paşa”, Toplum ve Bilim, Sayı 2 (1977), ss. 47-64. |
7 | Püritenizm ve Geriye Dönüş | 1-Madeline C. Zilfi, Kadızâdeliler: Onyedinci Yüzyıl İstanbul’unda Dinde İhya Hareketleri”, Türkiye Günlüğü, 58 sayı, Kasım Aralık 1999, ss.65-79. |
8 | İktisadi Makas Değiştirme Eğilimi ve Yeni Arayışlar | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.165-226. |
9 | Tanzimat’ın İktisadi Zihniyeti | |
10 | Modern İktisadın İzinde | 1-Deniz T. Kılınçoğlu, İslam, İktisat, Ordu ve Reform, ss.7-75. 2-Şerif Mardin, “Türkiye’de İktisadi Düşüncenin Gelişmesi (1838-1918)”, Siyasal ve Sosyal Bilimler, ss.51-118. |
11 | Modern İktisadın İzinde 1: Ahmet Cevdet Paşa, Namık Kemal ve Münif Paşa | |
12 | Modern İktisadın İzinde 2: Ahmet Mithat Efendi ve Sakızlı Ohannes Efendi | |
13 | Modern İktisadın İzinde 3: Liberalizm ve Musa Akyiğitzade | Tartışmalar |
14 | Cumhuriyet Dönemi İktisat Zihniyeti ve Düşüncesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders dokumanlarında verilmiştir. |
Ders Kaynakları | Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi, Ötüken, İstanbul 2000; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı'dan 21. Yüzyıla, Ötüken, İstanbul 2001; Ahmet Güner Sayar, İktisat Metedolojisi ve Düşünce Tarihi Yazıları, Ötüken, İstanbul 2005; Deniz Karaman, Câvid Bey ve Ulûm-ı İktisâdiye ve İctimâiye Mecmûası, Liberte, Ankara 2001; Kenan Göçer, “Son Dönem Osmanlı İktisat Düşüncesinde Birey: Ulum-ı İktisadiyât ve İctimaiyât Mecmuası ve İktisadiyât Mecmuası Dergisi Örnekleri”, Yayınlanmamış YL Tezi, Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul 2002; Zafer Toprak, Türkiye'de Millî İktisat, Doğan Kitap, İstanbul 2012; Zafer Toprak, Türkiye’de Ekonomi ve Toplum (1908 -1950) Milli Burjuvazi, Milli İktisat - Milli Burjuvazi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1995; Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2009, İmge Kitabevi, Ankara 2015; Yener Coşkun, 1908-1918 Millî İktisat Dönemi Üzerine Bazı Notlar; Şevket Pamuk, Türkiye'nin 200 Yıllık İktisadî Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2015; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İslam İktisadı ve Finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, makaleler ve araştırmalarla desteklenen ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | X | |||||
2 | Konvansiyonel İktisat ve Finans disiplinlerine dair teorilere hâkim olup karşılaştırmalı analiz yapma. | X | |||||
3 | Ekonomik aktörlerin karşılaştıkları problemleri kritik ederek İslam İktisadı ve Finans temelinde çözümler üretebilme. | X | |||||
4 | Uygulamaya yönelik edindiği bilgileri iş hayatında kullanabilme. | X | |||||
5 | Alana dair öğrendikleri ile çalıştığı kuruma yeni bir vizyon sunarak verimli ve etkin stratejiler geliştirebilme. | X | |||||
6 | Ekonomik verileri toplama, düzenleme ve analiz etmede gereken istatistik ve ekonometrik yöntemleri bilme ve bilgisayar programlarını kullanabilme. | X | |||||
7 | Öğrenilen cebirsel ve istatistik yöntemleriyle kamu ve iş dünyasının karşılaştığı sorunları çözme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
8 | İslam İktisat Teorisi, İslam İktisat Tarihi, İslam İktisat Düşüncesi, Muamelat Fıkhı, Katılım Bankacılığı, Katılım Sigortacılığı ve İslami Sermaye Piyasaları gibi İslam İktisadı ve Finansın seçmiş olduğu alt dallarında uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk ve muhasebe bilgisine sahip olma. | X | |||||
10 | Türkçe’nin yanı sıra en az bir yabancı dilde daha (tercihen Arapça veya İngilizce) yüksek iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
11 | Yapacağı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki ahlâk kurallarının bilincinde olma. | X | |||||
12 | Yerel ve uluslararası platformlarda İslam İktisadı ve Finans alanına dair bilgi aktarımlarında bulunma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | |||||||||||||
2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 18 | 3 | 54 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |