Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Hat Sanatı Tasarım İlkeleri 1 | GTS 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk hat sanatında kullanılan farklı yazı çeşitlerini öğrenerek bu yazıların tasarımı konusunda deneyim kazanmak. |
Dersin İçeriği | Türk hat sanatında farklı dönemlerde geliştirilmiş olan yazı çeşitlerinin tanıtımı. Çeşitli uygulamalar ve araştırmalarla tasarım çalışmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasarım ve hat tasarımı kavramlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Hat tasarımında kullanılan malzemeleri hazırlar | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Hat sanatının tasarım alanlarını tanır | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Sülüs ve nesih yazılarının özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Sülüs hattıyla satır tasarımı yapar | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Tartışma, | |
6 | Sülüs satırda hareke ve yardımcı unsurları uygular | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
7 | Nesih hattıyla satır tasarımı yapar | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
8 | Nesih satırda hareke ve yardımcı unsurları uygular | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
9 | Sülüs-nesih sayfa tasarımı yapar | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasarım kavramı ve hat sanatında tasarım | |
2 | Hat tasarımında kullanılan araç gereç ve bunların hazırlanması | |
3 | Hat eserlerinde satır ve sayfa düzeni | |
4 | Nesih hattıyla satır çalışmaları | |
5 | Nesih hattıyla satır çalışmaları | |
6 | Nesih hattında harekeleme ve tamamlayıcı unsurlar | |
7 | Sülüs hattıyla satır çalışmaları | |
8 | Sülüs hattıyla satır çalışmaları | |
9 | Sülüs hattıyla satır çalışmaları | |
10 | Sülüs hattında harekeleme ve tamamlayıcı unsurlar | |
11 | Hat sanatında kıtalar ve kıta formları | |
12 | Kıta mıstarları ve mıstar yapımı | |
13 | Sülüs-Nesih kıta tasarımı | |
14 | Sülüs-Nesih kıta tasarımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ALPARSLAN, A. (1999). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. DERMAN, M. U. (1982). Türk Hat Sanatının şâhaserleri. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayını. SERİN, M. (2003). Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar. İstanbul. |
Ders Kaynakları | ACAR, M. İ. (1999). Türk Hat Sanatı ( Araç, Gereç ve formlar ). İstanbul: Antik A. İ. Kültür Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. | X | |||||
2 | Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. | X | |||||
3 | Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. | ||||||
4 | Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. | X | |||||
5 | Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. | X | |||||
6 | Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. | X | |||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. | X | |||||
11 | Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. | X | |||||
12 | Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
13 | Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. | ||||||
15 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasarım ve hat tasarımı kavramlarını açıklar | |||||||||||||||
2 | Hat tasarımında kullanılan malzemeleri hazırlar | |||||||||||||||
3 | Hat sanatının tasarım alanlarını tanır | |||||||||||||||
4 | Sülüs ve nesih yazılarının özelliklerini açıklar | |||||||||||||||
5 | Sülüs hattıyla satır tasarımı yapar | |||||||||||||||
6 | Sülüs satırda hareke ve yardımcı unsurları uygular | |||||||||||||||
7 | Nesih hattıyla satır tasarımı yapar | |||||||||||||||
8 | Nesih satırda hareke ve yardımcı unsurları uygular | |||||||||||||||
9 | Sülüs-nesih sayfa tasarımı yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |