Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Enerji Sistemlerinde Gerilim Kararlılığı | ELK 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ALİ YALÇIN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TALHA ENES GÜMÜŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Elektrik enerjisi üretimi ve iletiminde çeşitli sorunların yanında kararlılık en büyük problem olarak karşımıza çıkmaktadır. Klasik açı kararlılığını yanında büyük güçlü iletim sistemlerinde Gerilim Kararlılığı da gittikçe artan bir önem kazanmaktadır. Dersin amacı, iletim sistemlerinin Gerilim Kararlılığı analizlerini ve önlemsel tasarımı yapacak bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Giriş, İletim Sistemlerinin Gösterilimleri, Yük Modelleri, Statik Gerilim Kararlılığı, Statik Gerilim Kararlılığını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, Kritik Değerler, Dinamik Gerilim Kararlılığı, Dinamik Yük Modelleri, Dinamik Yük Akışı, Dinamik Gerilim Kararlılığını Etkileyen Faktörler, “N Baralı” Sistemlerinde Gerilim Kararlılığı, Gerilim Kararlılığı İncelemelerinde Güncel Gelişmeler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İletim Sistemlerinde kararlılık kavramlarını bilir, sınıflar | Eğitsel Oyun, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İletim sistemleri ve yüklerin Gerilim kararlılığı açısından statik ve dinamik hallerini modeller ve kullanır | Eğitsel Oyun, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Gerilim kararlılığı problemlerine analitik çözüm getirecek analizleri yapabilir | Eğitsel Oyun, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş; kararlılık kavramları, açı ve gerilim kararlılığı karşılaştırmaları | |
2 | İletim sistemlerinin gösterilimleri, hat, generatör, trafo modelleri | |
3 | Yük modelleri; sabit güç, sabit akım, sabit empedans yükleri | |
4 | Statik gerilim kararlılığı, PV eğrileri; analitik ifadelerden elde edilmesi, kritik nokta ve marjinler | |
5 | PV eğrileri yardımıyla Gerilim Kararlılığını etkileyen faktörlerin incelenmesi | |
6 | Kritik açı, kritik gerilim ve kritik güç ifadelerinin elde edilmesi, yorumlanması | |
7 | Maksimum Güç transferi anlamında gerilim kararlılığının yorumlanması | |
8 | Yarı statik yaklaşımlar, gerilim çökmesi senaryoları | |
9 | Dinamik gerilim kararlılığı, temel modeller | |
10 | Dinamik yük modelleri; asenkron motorlar, modeller, denklemler | |
11 | Dinamik gerilim kararlılığı açısından algoritmalar | |
12 | Dinamik yük akışı | |
13 | Dinamik gerilim kararlılığını etkileyen faktörler | |
14 | N baralı sistemlerde gerilim kararlılığı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notu, “http://yalcin.web.sakarya.edu.tr” |
Ders Kaynakları | Power System Voltage Stability (Carson W TAYLOR, Mc-Graw Hill, 1994) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İletim Sistemlerinde kararlılık kavramlarını bilir, sınıflar | 5 | 5 | ||||
2 | İletim sistemleri ve yüklerin Gerilim kararlılığı açısından statik ve dinamik hallerini modeller ve kullanır | 5 | 5 | ||||
3 | Gerilim kararlılığı problemlerine analitik çözüm getirecek analizleri yapabilir | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 50 |
5. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 5 | 10 | 50 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |