Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arayüzeylerin Fizikokimyası FZK 564 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR
Dersi Verenler Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Arayüzeyleri, arayüzeylerin özeliklerini, arayüzeylerde gerçekleşen fizikokimyasal olayları, etki eden faktörleri, yüzey aktif maddeleri, heterojen faz dengeleri ve arayüzeyler ile ilgili uygulama alanlarını öğretmek.
Dersin İçeriği Sıvı-gaz ve sıvı-sıvı arayüzeyleri, yüzey ve arayüzey gerilimi ölçüm yöntemleri, sıvı fazda dağılma ve difüzyon, yüzey filmleri, katı-gaz arayüzeyi, katı-sıvı arayüzeyi, elektrokinetik özellikler, yüzeyler arası elektriksel özellikler, difüzyon katsayılarının ölçülmesi, yüzey aktif maddeler, yüzey aktif maddelerin fizikokimyasal özellikleri, heterojen faz dengeleri, arayüzeyler kimyasındaki yeni gelişmeler.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arayüzeyler ile ilgili temel kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
2 Yüzey filmlerini sınıflandırır ve karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Arayüzey türlerini, fizikokimyasal özelliklerini ve bu yüzeylerde gerçekleşen olayların prensiplerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
4 Arayüzeylerde gerçekleşen olaylara etki eden faktörleri karşılaştırır ve başkalarına aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 ) Yüzey aktif maddeler ve uygulama alanlarını değerlendirir ve başkalarına tavsiye eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
6 Heterojen faz dengelerini değerlendirir ve başkalarına aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sıvı-gaz ve sıvı-sıvı arayüzeyleri [1] Sayfa 1-8
2 Yüzey ve arayüzey gerilimi ölçüm yöntemleri [1] Sayfa 9-15
3 Sıvı fazda dağılma ve difüzyon [1] Sayfa 16-22
4 Yüzey filmleri [1] Sayfa 23-33
5 Katı-gaz arayüzeyi [1] Sayfa 33-41
6 Katı-sıvı arayüzeyi [1] Sayfa 42-50
7 Elektrokinetik özellikler [1] Sayfa 51-59
8 Yüzeyler arası elektriksel özellikler [1] Sayfa 60-70
9 ARASINAV
10 Difüzyon katsayılarının ölçülmesi [1] Sayfa 71-77
11 Yüzey aktif maddeler [1] Sayfa 78-85
12 Yüzey aktif maddelerin fizikokimyasal özellikleri [1] Sayfa 86-95
13 Heterojen faz dengeleri [1] Sayfa 95-105
14 Arayüzeyler kimyasındaki yeni gelişmeler
Kaynaklar
Ders Notu [1]. ÖZACAR, M., Arayüzeylerin Fizikokimyası Ders Notları, Sakarya, 2008.
Ders Kaynakları [1]. R.A. Willams (Ed.), Colloid and Surface Engineering: Applications in the Process Industries, 1992.
[2]. D P.C. Hiemenz, Principles of Colloid and Surface Chemistry, 1997.
[3]. R.J. Hunter, Foundations of Colloid Science, 2001.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Fizikokimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
7 Fizikokimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Arayüzeyler ile ilgili temel kavramları tanımlar
2 Yüzey filmlerini sınıflandırır ve karşılaştırır
3 Arayüzey türlerini, fizikokimyasal özelliklerini ve bu yüzeylerde gerçekleşen olayların prensiplerini değerlendirir
4 Arayüzeylerde gerçekleşen olaylara etki eden faktörleri karşılaştırır ve başkalarına aktarır
5 ) Yüzey aktif maddeler ve uygulama alanlarını değerlendirir ve başkalarına tavsiye eder
6 Heterojen faz dengelerini değerlendirir ve başkalarına aktarır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6